Brygget gjærer ikke

ebbe

 
Har nå brygget i flere år og ennå ikke opplevd noen store problemer, helt til jeg skulle brygge en weissbier som ble anbefalt. Fulgte følgende oppskrift:

https://www.brewtoad.com/recipes/weihenstephaner-hefeweissbier-clone

Eneste forskjellen fra andre ganger jeg har brygget er at jeg tilsatte ris skall som ble anbefalt å bruke på bryggselv fordi dette skal forhindre at mesken blir helt "melete" som er greit. Etter brygget var laget som i oppskriften så ble det raskt kjølt ned og satt i rom med 20-22 grader for å gjære. Hadde 2 stk pakker tørrgjær oppi og har nå stått i 2-3 dager uten at det har begynt å gjære.. Kikket oppi og da ser man gjærpartiklene men ser ikke ut som noe har blitt "brukt" opp og ingen gjæring. Legger ved et bilde av hvordan det ser ut. Det jeg lurer på nå er hvordan kan dette reddes, skal jeg kjøpe mer gjær og hive oppi? Eller bare la det stå? Noen tips?brygg.jpg
 
Jeg klarer ikke å tolke så mye ut fra det bildet, men hvis du har en OG måling kan du prøve å måle SG for å se om noe er på vei.
 
OG var 1.5 og nå er det 1.25 ca så det tyder jo på at det skjer noe, men det er ingen bobler i gjærlåsen og det lukter veldig gjær, hvordan kan det ha seg?
 
Litt uklart bilde men det ser ut som du har krausen og mørk rand av gugge/gjær etc. langs kanten, såkalt braun hefe på tysk, tror ikke det er godt norsk ord for dette.
Dette dukker vel ikke opp uten god gjæring, så det mest nærliggende er vel utett gjæringskar, og at gjæringsforløpet går som det skal selv om det ikke plopper.
 
Ok :) Da lar jeg det bare stå og så måler FG om to gode uker.. Men rart at dette skal være utett, er jo helt nytt fra bryggselv. Takk for god hjelp
 
Litt uklart bilde men det ser ut som du har krausen og mørk rand av gugge/gjær etc. langs kanten, såkalt braun hefe på tysk, tror ikke det er godt norsk ord for dette.
Dette dukker vel ikke opp uten god gjæring, så det mest nærliggende er vel utett gjæringskar, og at gjæringsforløpet går som det skal selv om det ikke plopper.
Jeg stemmer for bruken av ordet "kräusensnerk".
 
Ok :) Da lar jeg det bare stå og så måler FG om to gode uker.. Men rart at dette skal være utett, er jo helt nytt fra bryggselv. Takk for god hjelp

Det skal ikke rare "glipen" til før gjæringskaret er utett. Mitt gjæringskar "plopper" heller ikke, og det er så og si helt nytt (brukt på 5 batcher). Jeg må si jeg savner ploppingen da det er verdens deiligste lyd, men jeg ender nå opp med godt øl likevel :)
 
Ok :) Da lar jeg det bare stå og så måler FG om to gode uker.. Men rart at dette skal være utett, er jo helt nytt fra bryggselv. Takk for god hjelp
Gjæringskar fra BryggSelv plopper ikke. Lokket er ikke 100% tett, men er ikke noe problem.
 
Gjæringskar fra BryggSelv plopper ikke. Lokket er ikke 100% tett, men er ikke noe problem.
For meg ville det vært et problem. Plopp i gjærlås er en meget god tilbakemelding på hvordan gjæringsprosessen forløper, forutsatt at co2 slipper ut igjennom gjærlåsen og ikke andre steder.
 
Enig i det. Derfor kjøper jeg gjæringskar med plopp fra Bryggeland:). Men for ølets kvalitet har det lite å si. Ofte vil også gjærlåsen være en falsk indikasjon ettersom den vil slippe ut co2 lenge etter gjæringen har stoppet opp.
 
. Ofte vil også gjærlåsen være en falsk indikasjon ettersom den vil slippe ut co2 lenge etter gjæringen har stoppet opp.
Det er pga. at du hever temperaturen så ølet ikke kan holde på co2'en.
Og da vet du vanligvis det og da er det ikke noe mysterie at det plopper uten at det gjærer.
Det samme kan skje ved tørrhumling.

Gjærlåsen kan være ganske så nøyaktig til å fortelle deg hvor du er i gjæringsforløpet, jeg ville ikke vært foruten som sagt, og det har jeg inntrykk av at trådstarter heller ikke så seg tjent med, at den ikke fungerte.
 
Sist redigert:
Vi har vel alle stålkontroll, det tok jeg nesten for gitt;)
 
Skal veldig små temperaturendringer til for at et såpass stort volum vil presse ganske mye co2 ut av et såpass tynt rør. Jeg stoler mest på hydrometer for å finne ut om gjæringen er ferdig.
 
Har to bøtter fra bryggselv, ingen av de er tette. Har hatt samme frykten selv:) men det gikk bra. Skal klage på de!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp