Brygging av Bryggselv.no Jule Ale (Gahr Edt)

Aleksander_B

Norbrygg-medlem
Er litt i tvil om hva jeg skal gjøre på bryggedagen med jule alen.

Jeg så på "hvordan brygge med all-grain" demoen som er lagt ut på bryggselv.no
Total vannmengdesom er brukt der er 16L innmesking + 7 liter utmesking + 14 liter skylling = 37L totalt.

Jeg har regnet litt for meg selv og kommet frem til:
* 10,4l vann vil bli tatt opp i malten.
* ca 1,5l vann blir liggende igjen i meskekar
* ca 1-1,5 liter blir trub

Da blir total vannmengde før koking: 37 liter - 10,4 liter = 26,6 liter vann - 1,5 liter svinn i meskekar(deadspace) = tot. 24,1 liter
Fordamping iløpet av 90 min = 2,4 liter (Ca 10%) - 1,5 liter trub =  20,2 liter vørter til gjæring.

Mulig jeg har tatt mye feil her.

Bør jeg bare bruke den anvisningen som du har lagt ut, eller må (hvor) jeg justere noen plass her for å få 25 liter ferdig vørter?

Bruk 2,5 liter vann per kg malt til meskingen. Skyll med en vannmengde som er lik den mengden du skal ha i kokegryta før koking. Kokevolumet du trenger vil avhenge av hvor mye fordamping du har. Settet er beregnet utifra at du sitter igjen med 25 liter vørter I GRYTA etter endt koking. Hvor mye svinn det så blir, kommer an på den enkelte bryggers praksis og bryggesystem.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Da var bryggedagen ferdig. Endte opp med 24 liter vørter i gjæringspannet og endte opp på 1,060. (Over Bryggselv sitt estimat) :)
Kunne ha tilsatt noe mer vann for å gå ned til 1,057, men det er såpass liten forskjell.

Fantastisk lukt og farge av ølet. starteren skal tilsettes snart.
Gjæringspannet er satt inn i ett kjøleskap, som skal bli kegeratoren. Som nå gjør sin tjeneste som gjæringskap.
Og, vi fikk STC'en til å virke!

Planen er nå å gjære (endelig stabilt) på 18 grader i 14 dager. :)

En stor takk til Erik og Gahr som gir oss slike sett som "garanterer" knall øl!
Nå kan bare jula komme :)

Er settet laget utfra en tilgjengelig oppskrift, eller er disse hemmelighetsstemplet og låst ned i et hvelv?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

En uke igjen så er det inn på flasker med godsakene. i like..

Ja vi burde ha Like på forumet, og det er enkelt å installere.

Mitt jule ale er på fat med 1,2bar trykk.
masse malt sødme. gjjæret meg edinburgh scotich ale gjær.dette blir nok en vinner!!
fikk 22 liter i gjær karet ned 1,058sg gjæret til 1,016sg.
gleder meg til jul!!

ErlendT skrev:
Er settet laget utfra en tilgjengelig oppskrift, eller er disse hemmelighetsstemplet og låst ned i et hvelv?

Jeg har ikke vært frekk nok å spørre om oppskrift. :) Kommer ikke til å gjøre det heller. Det er jo det som gjør disse settene spesielle.
Så jeg tror Erik tar fram oppskiftene kun ved mørkets fremtreden når han pakker ølsett, og før solen står opp er oppskriftene igjen lagt inn i hvelvet :)

Noen som har noen tanker om gjæringstemp på 18 °C?

18 °C burde fungere helt fint, noe avhengig av hvilken gjær du bruker, selvsagt. Du har kanskje valgt WLP028 Edinburgh (har ikke sjekket tråden, men du har kanskje sagt det tidligere)?

Ang. oppskriftene:
Det er foreløpig en "corporate decision", ikke å gå ut med detaljerte oppskrifter, men man får se etterhvert.

Det er WLP013 London Ale som er brukt. Lot Erik velge gjør for meg ;)

Ang oppskriftene:
Dersom det skulle vise seg at deres samarbeid "bærer mye frukt", kan dere jo etterhvert innføre nye sett for så å publisere oppskrift på de "utgåtte" ølsettene.
På denne måten er alltid utvalget "fresht".

Men dette har dere vel tenkt på allerede :)

Hei!

Jeg lurte litt på om jeg skulle prøve denne jeg også. I såfall - går det greit å bare doble det, å kjøpe 2 sett for å brygge i 50L speidel? Og så lurte jeg litt på hvilken gjær jeg skal velge - har litt lyst til å ta 2 forskjellige for å sammenlikne resultatet, tenkte på 028 og 002 - og hvilken temperatur denne bør stå å gjære på...?

Litt OT, har også lyst til å brygge en bayer: har en kjeller som ligger på 11 grader nå, men usikker på hvordan det blir når kulda setter inn for fullt.
Brygger i Trondheim Akademiske ølbryggerlaug, her er det 18-20 grader i gjæringsrommet - så går det bra å ta med nedkjølt vørter på gjæringsspann i bilen, og så pitche gjæret i kjelleren hjemme, der det er litt kaldere? Kan ev. flytte dunkene opp på kjøkkenet de siste dagene av gjæringen...

Torkil skrev:
Hei!

Jeg lurte litt på om jeg skulle prøve denne jeg også. I såfall - går det greit å bare doble det, å kjøpe 2 sett for å brygge i 50L speidel? Og så lurte jeg litt på hvilken gjær jeg skal velge - har litt lyst til å ta 2 forskjellige for å sammenlikne resultatet, tenkte på 028 og 002 - og hvilken temperatur denne bør stå å gjære på...?

Dobling går bra, bare husk å bruke en gjærmengde tilpasset volumet.

Min erfaring med 002 er at den bør gjære på rundt 19 °C, men at den gjerne kan få høynet tempen til ca. 21 °C når aktiviteten begynner å roe seg (følg litt med, for den jobber kjapt og flokkulerer raskt). 028 Tåler et større temperaturområde, men eg ville lagt meg rundt 18-19 °C, og kanskje økt mot slutten med denne også. Pass på at du måler tempen i selve det gjærende ølet, ikke i rommet rundt. Ølet kan godt bli 4-5 °C varmere enn omgivelsene mens stormgjæringen står på for fullt.

Gahr skrev:

Det kan hende dette er et dumt spørsmål, men trenger jeg å tilpasse noe spesielt volumet, siden jeg deler det opp i to gjæringsdunker? Hvis jeg forstår mrmalty rett så skal det holde med å lage 2x 2.4 liters startere - en til hver dunk? Jeg tenkte å sette de på to 5L-plastkanner - det burde vel gå greit (har lest gjærstarter-artikkelen.)

Har uansett bestilt 2 sett nå, med 002 og 028 - så er spent på å sammenligne. Kjøpte også med litt spraymalt og gjærnæring til starteren... Gleder meg  :namnam:

Torkil skrev:
Gahr skrev:

Det kan hende dette er et dumt spørsmål, men trenger jeg å tilpasse noe spesielt volumet, siden jeg deler det opp i to gjæringsdunker? Hvis jeg forstår mrmalty rett så skal det holde med å lage 2x 2.4 liters startere - en til hver dunk? Jeg tenkte å sette de på to 5L-plastkanner - det burde vel gå greit (har lest gjærstarter-artikkelen.)

Har uansett bestilt 2 sett nå, med 002 og 028 - så er spent på å sammenligne. Kjøpte også med litt spraymalt og gjærnæring til starteren... Gleder meg  :namnam:

Nei, du trenger selvsagt ikke doble gjærmengden da. Du tilpasser jo til volumet. ;)

Trenger jeg å lage starter til dette ølet?
Har fått ingrediensene i posten nå, og på gjæren står det jo at et rør holder til 5 gallons, så man skulle tro 2 rør holdt fint til 25 liter...?

Ideelt sett bør det lages en starter, det er litt lite med to rør til 25 liter med en slik OG.
Men jeg tror det vil bli bra øl uansett!

Torkil skrev:
Trenger jeg å lage starter til dette ølet?
Har fått ingrediensene i posten nå, og på gjæren står det jo at et rør holder til 5 gallons, så man skulle tro 2 rør holdt fint til 25 liter...?

Generelt bør du alltid lage starter.

Datoen på gjæren har mye å si, det samme har volum og OG. Bruk mrmalty.com for å se hvor stor starter du må lage.

Brygget på mandag - takk for hjelp og innspill rundt omkring i forumet :)
Det ble 45 liter med OG 1.056. Nå er stormgjæringen godt i gang på to dunker, en med WLP028 og en med WLP002, så det blir morsomt å sammenlikne!
-Torkil

Flasket 71 flasker i går, men ser jeg trenger en bordmodell av korke maskinen, den lille håndmodellen var rett og slett ikke god nok.

Tilbake
Topp