Brygging av Bryggselv.no Jule Ale (Gahr Edt)

Mitt brygg skal etter planen tappes på fat i morgen.
Det har stått nå i to uker i absolutt mørke i gjæringskapet på 18 grader.
Nå som tappedag kommer senker jeg temperaturen sakte nedover slik at det meste av gjæret faller til bunn.
(Om dette med nedkjøling før tapping er lurt vet jeg ikke, noen som vet?)

Kjøpte dette settet på Nærbø av en meget hyggelig ekspeditrise fra Brygselv som kunne anbefale Jule Alen på det varmeste!
Store forventninger til at dette kan bli et knall juleøl (om ikke bryggeren går på noen blemmer)  :skitbra:

Er nå igang med å koke opp meskevannet, og lurer derfor på hva som er anbefalt mesketemp til dette brygget?

Kommer litt an på hvilken gjær du har valgt og om du kjører stegmesk eller en enkel infusjonsmesk, men i utgangspunktet rundt 66-67 °C.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Fikk med 2 hylser med WLP-005. Kjører infusjonsmesk med kjølebagteknologi.

Takk for svar, da prøver jeg meg på tempområdet 66-67.  :ilike:

Da var Jule Ale endelig på flasker, og dette her lover virkelig bra :skitbra:
Smakte litt ferskt etter gjæring så skal bli spennende å se hva modningen frem mot jul kan bistå med.

OG 1.057 - FG 1.008/1,010 med 2 ukers gjæring på rundt 16-18C. Skulle gjerne holdt temp litt høyere mot slutten, men jeg håper dette kan bli knallbra lell. Tror ikke det bar preg av diacetyl her..  :attevar:
Endte opp med 20 liter flaskeklart øl som jeg primet med 90g farin.

Har også for første gang snekret sammen flaskeetiketter, og endte opp med en noe lokal vri på navnevalget :)
http://www.ghstudios.net/beer/xmas.jpg

1.008 / 1.01, det var lavt! Hvilket gjær hadde du? Jeg brukte 002 og 028, og gikk fra 1.058 til 1.012 på begge.
På flaskedagen (torsdag 10.11) var det ganske stor forskjell på de to. 028 ga en fyldigere smak, og en bedre munnfølelse, mens 002 var atskillig "spinklere". Nå står det 5 kasser pakket inn i sorte søppelsekker på kjøkkenet - reiser bort i tirsdag til lørdag, så gleder meg til en prøvesmak når jeg kommer hjem:)

Hva slags erfaringer har andre med gjær..?

Brukte 2 rør WLP 005, ingen starter. Mesket en time hvor tempen ble målt 65-66C. Var litt bekymret for det ikke skulle gjære godt nok ut pga romtemp i kottet, så ble positivt overrasket.

Nå kan jeg ikke akkuratt skilte med særlig trente smaksløker innenfor ølverdenen, men førsteintrykket fra brygget var et halvfyldig brygg, hellte kanskje mot noe spinkel munnfølelse her også, søtt og godt balansert med kroiander og humle. Skikkelig Julestemning!!
Av  erfaring fra tidligere brygg virker det som fylden blir betraktelig bedre etter modning. Har troen på at dette blir fantastisk!

Jeg mesket denne på 66 grader. Gjærte ved 19 grader i 3 uker.
OG 1.060
FG 1.012
Brukte WLP 013, står nå og godgjør seg på corneliusfat i kjøleskap.
Prøvesmaken var lovende, nok restsødme tross god utgjæring

Min jule ale tror jeg gikk skeis.
Prøvesmakte den for en uke siden og syntes at den ikke smakte noe særlig.
Det var lite eller ingen smak av malt, og lite sødme.
For å prøve å bøte på skaden prøvde jeg å hive oppi 50g. med bramling cross.
Det ga ikke mye utslag, men man kjenner såvidt smaken fra humlen.
Utseendemessig har det kraftig med kjøletåke ved 5 grader, hvilket gjør at ølet ser ut som brunbeige-slam.
(Minner mest om kloakkvannet som er hos ivar)

Pisker meg selv grundig for at jeg har gjort en så dårlig jobb med dette ølet :(
(Laget på det gamle systemet mitt)

Aleksander_B skrev:
Min jule ale tror jeg gikk skeis.
Prøvesmakte den for en uke siden og syntes at den ikke smakte noe særlig.
Det var lite eller ingen smak av malt, og lite sødme.
For å prøve å bøte på skaden prøvde jeg å hive oppi 50g. med bramling cross.
Det ga ikke mye utslag, men man kjenner såvidt smaken fra humlen.
Utseendemessig har det kraftig med kjøletåke ved 5 grader, hvilket gjør at ølet ser ut som brunbeige-slam.
(Minner mest om kloakkvannet som er hos ivar)

Pisker meg selv grundig for at jeg har gjort en så dårlig jobb med dette ølet :(
(Laget på det gamle systemet mitt)

Du får komma udom og henta ein six pack

Tilbake
Topp