Brygging av lager noen spørsmål.

k.ped

Norbrygg-medlem
Hei! Spørsmål angående brygging av lager!

Når hovedgjæringa er over ser jeg at man oppgir at ølet lagres kaldt i flere uker,er dette før flasking? Hvis man gjærer det ut i kjøleskap på feks 8 grader for så å senke temp mot 1 grad i eks ant. uker på dunken. For så å tappe på flasker og karbonere naturlig? Er det sånn man egentlig bør gjøre det? hvis man ønsker naturlig karbonering eller slik jeg har gjort; Tappe det på flasker etter gjæringa er helt over pluss noen dager. Sette flaskene varmt til karbonering i 2 uker. for så å lagre det kaldt i kjøleskap ned mot 1 grad?

Er ikke helt sikker på hva forskjellen vil være,men man får kanskje klarere øl ved å la det stå så lenge på gjærkaka,eller er det uheldig? Bør det da stikkes om før lagring på dunk. Er vel da en viss fare for infeksjon.?

Har klart å lage ganske godt øl, Er godt etter karbonering,men virker som det sakte men sikkert blir infisert på flaskene under lagring kaldt, siste batch var best med det samme etter karbonering men blir mere og mere syrlig synes jeg det virker som.

Har sterilisert flaskene i ovn på 175 grader i nærmere 2 timer.


kenneth
 
Dersom du får infeksjoner bør du gå gjennom rutinene dine nøye.

Det vi gjør på pils er å la ølet stå på gjæra i minst 4 uker (vanligvis litt over 4 uker). Vet ikke når gjæringa egentlig er ferdig, men har satt 4 uker som "passe" gjæring for lyse lette lagere. Mener vi har vært oppe i 7-8 uker på sterke lagere for å forsikre oss om at den er utgjæret. Etter ca 2 uker på gjær tar vi en diacetylrast ved å sakte øke tempen til 15-18 °C før vi senker den tilbake til gjæringstemperatur som er ca 8,5-9,5 °C.

Etter endt gjæring tapper vi på fat og karbonerer naturlig. Lar det stå i romtemperatur 2-3 uker før kaldlagring. Så lar vi ølet stå minst 2 måneder kaldt. Har prøvd både lagring ved 0 °C og ca 5 °C, merker ingen forskjell. Siste lager som er ferdiglagret (årets juleøl) stod sommeren over i en kjeller før det ble kjølt og tappet på flasker.

Mener dette er en grei prosedyre, men det behøver ikke å være noen fasit.
 
Beant: Tar dere diacetylrasten 2 uker etter bryggedagen, altså midt i gjæringen, eller to uker etter at gjæringen er over?
 
Vi tar den etter 2-3 uker, altså i gjæringa, men det meste av gjæring er nok da unnagjort. Prøver å få den unnagjort i løpet av de 4 ukene, men i siste "halvdel". Er ikke noen rakettvitenskap dette  ;D Har ikke noen fast tid eller prosedyre på diasetylrast, sørger bare for å rolig heve og senke tempen over noen dager.
 
Da er det vel som jeg har gjort det. Gjæret færdig,tappet og karbonert,lagret varmt under karbonering og deretter kaldt.

Dette med infeksjon er det jeg jobber med nå. Det kan se ut som flaskene som ble stekt i stekeovnen er de som er blitt infisert av en eller annen grunn. Flasket noe på noen ukurante flasker eks 0,7 og 1 liter som ikke gikk i ovnen,Disse er ikke berørt av infeksjon,Disse flaskene ble renset med et par spray star-san. Og en ble ikke desinfisert i det hele tatt. Disse er merkelig nok bra,mens de som ble stekt som sagt virker svakt infiserte... :(

Kenneth
 
Merkelig at det ble infeksjon på disse flaskene. Har også sterilisert en del flasker i stekeovn. Har lagt merke til at ved full ovn så blir de fremste/ytterste flaskene ikke skikkelig varme (det er ennå vann i disse etter nedkjøling). Får plass til 6 rekker av 6 halvliterflasker, men har brukt å sette inn bare 5 rekker. Har også brukt å steke de vel og lenge på 175++ grader, minst en time. Har alufolie løst over tutene og klemmer denne stramt etter at flaskene har fått kjølt seg i ovnen.
 
når jeg tenker meg om var også mine fremste noe kaldere når jeg tok dem ut av ovnen. Har nettopp tappet en ny batch. disse hadde jeg 90 min på 175 grader,de står nå til karbonering,har begynt å bli kullsyre,men er enda for lite. Ingen tegn til infeksjon enda på disse. Får se etterhvert hvordan det går.

Det jeg gjorde på denne siste batchen var at jeg tilsatt karboneringssukkerlake med sprøyte. Tappet på varmebehandlet flasker rett fra kjøleskap uten å flytte på dunken. korket umiddelbart.

Har tidligere fylt sukkerlake på ny dunk og tappet over på denne før tapping på flasker,jeg ville fjerne dette mellomstadiet for å minimere infeksjons faren.

Kenneth
 
Tilbake
Topp