Brygging av lager

Nydal

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge min første lager så snat jeg kommer hjem fra havet og lurer på følgende:

1: I oppskrifter jeg har funnet bl.a her i forumet står det i noen at primærgjæring tar 20 dager, og deretter blir brygget tappet på fat. Er ikke dette kort tid for å brygge en lager? Etter min oppfatning etter hva jeg har lest tar det minst 1-2 uker primær, 1-2 uker sekundær og deretter 2+++ uker for å modnes. Dette er dog fra oppskrifter som har vunnet NM så noe rett må jo ha blitt gjort.. :jaha:

2: Kan man bruke gjæringsspannen under hele prosessen eller bør man tappe over på fat etter sekundærgjæringen er over? Grunnen til at jeg spør er at jeg har lest et par plasser at siden gjæringsbøttene ikke er oksygentette vil dette over tid påvirke øllen. Eller er dette kun synsing fra overivrige perfeksjonister?

3: Har sett at det er litt omdiskutert å tappe over i et nytt spann for å gå over til sekundærgjæring. Selv har jeg aldri gjort dette, men så har jeg bare brygget ales og har ikke sett behovet. Gjelder dette for lager og eller bør jeg tappe om?

Nydal skrev:
1: I oppskrifter jeg har funnet bl.a her i forumet står det i noen at primærgjæring tar 20 dager, og deretter blir brygget tappet på fat. Er ikke dette kort tid for å brygge en lager? Etter min oppfatning etter hva jeg har lest tar det minst 1-2 uker primær, 1-2 uker sekundær og deretter 2+++ uker for å modnes. Dette er dog fra oppskrifter som har vunnet NM så noe rett må jo ha blitt gjort.. :jaha:

1-2 uker pluss 1-2 uker er jo omtrent 3 uker, eller ca 20 dager... Behovet for å tappe om til et nytt gjæringskar etter et par uker stiller du jo selv spørsmål ved, og jeg ser ingen grunn til å gjøre det.

2: Kan man bruke gjæringsspannen under hele prosessen eller bør man tappe over på fat etter sekundærgjæringen er over? Grunnen til at jeg spør er at jeg har lest et par plasser at siden gjæringsbøttene ikke er oksygentette vil dette over tid påvirke øllen. Eller er dette kun synsing fra overivrige perfeksjonister?

Nei, faren for oksydering ved bruk plastspann i lang tid er reell. Hva som kvalifiserer til «lang tid» er litt vanskelig å være sikker på, men å gjære lager på det er ikke noe problem. Modning etter gjæringa er nok fort i grenseland.

3: Har sett at det er litt omdiskutert å tappe over i et nytt spann for å gå over til sekundærgjæring. Selv har jeg aldri gjort dette, men så har jeg bare brygget ales og har ikke sett behovet. Gjelder dette for lager og eller bør jeg tappe om?

Her gjelder stort sett det samme for lager som for ale.

Viktige ting når du brygger lager/pils:

1: Kjøl vørteren ned til ønsket temperatur og husk nok gjær.

2: Temperatur kontroll på gjæringsbøtta. Dette gjelder egentlig alltid, men det er mye viktigere når du brygger lager. La gjæringen foregå konstant ved feks 10 grader ( ikke 10 til 13 grader ).

3: Lagre flaskene/fatet kaldt i 4 uker ved 0 til +3 grader med en gang du har tappet over.

4: Nyt den gode lageren  :)

Et spm ang naturlig karbonering og pils ved bruk av høyflokulent gjær:
Brygget selv en cider med eplejuice og nottingham, denne stod i ca 3 uker og var da nede i 1002. Karbonerte med 6g/l og selv etter tre uker er det kun en liten fis når den jekkes - tilnærmet ingen kullsyre. Er dette noe man kan oppleve ved pil karbonering?

Når jeg lagde Bayer, så lot jeg det gjære i ca 4 uker, den siste uken økte jeg temperaturen gradvis til den var på ca 20 grader i noen dager. Jeg synes resultatet ble bra.

JonasK: Holder korkene tette? Jeg brukte vanlige ølflasker og europris korkemaskin. Av de 50 flaskene var bare noen få tette.

Dersom man skal sette ølet kaldt umiddelbart etter flasking, hvordan blir det med.karboneringen? Klarer lagergjær å spise sukker ved 4 grader? Nok gjær (i hht. Nr malty), korrekt temp og 8 ppm oksygen (mørtelvisp) er forutsetningene. Ikke spesielt høy OG.

SÅ et typisk gjæringsforløp vil være som følger: ?

30 dager @ 10 grader, flasking, 14 dager @ 20 grader for karbonering, 30 dager @ 10 grader sekundærgjering, 60 dager @ 2 grader for lagring?

Eller skal sekundærgjæring foregå før flasking? hvorfor deles de da inn i primær og sekunder. (Man skifter vel ikke gjæringsskar her?)

Sekundærgjæringen er det bare å kutte ut. Sekundærgjæring er bare et begrep som brukes om perioden etter den mest aktive delen av gjæringsfasen, det er ikke en separat prosess. I et normalt gjæringsforløp bø man ikke trenge mer enn maks rundt tre uker for primærgjæringen. Ikke stikk om ølet. Karboneringen pågår til ølet er ferdig karbonert. Det kan ta kortere eller lengre tid, men 14 dager pleier å klare seg. Lagring ifire uker er oftest nok for en pils, men det skader ikke å lagre den lenger.

Så om jeg gjærer i 3 uker, karbonader, og lagrer i 4 uker er jeg kvitt kloakklukt og andre mindre delikate aromaer? I såfall mange takk, sparte noen uker nå:)

Tilbake
Topp