Brygging av Trippel

Hei!
Jeg planlegger å brygge en Trippel med forventet OG på 1,082. Hvilket karboneringsnivå bør jeg legge meg på?
Og bør jeg tilsette gjær før flasking, eller vil gjæren som er der klare å gjøre jobben? Bruker WLP550.

Du finner vel en utregning for det på Brewersfriend.com med en kalkulator for priming ved flasking. Aldri brygget trippel så kan ikke hjelpe deg men håper jeg kan bumpe deg så andre kan.

Sent fra min E6853 via Tapatalk

Karboneringen er tradisjonellt høy på Tripel. På en Trippel, din 1.082 kan nok havne mellom 9 og 10% hadde jeg tilsatt litt frisk gjær på flasking. Gjør du ikke det kan det hende du må ha flaskene varmt ganske lenge før du har korrekt mengde med kullsyre.

Jeg prøver meg på karbonering med ny gjær, som dere sier. Jeg bruker 0,33 flasker fra Vestbrygg, både helt nye, og flasker som er brukt 1-2 ganger. Vil de tåle det høye trykket?

Edit: Forresten, hvordan vil det gå med meskeutbyttet mitt med så høy OG? På en Pale Ale jeg brygget med OG på 1,058 og meskeutbytte på 74%, hva kan jeg forvente utbyttet er med OG på 1,082?
20 liter i gjæringskar på begge ølene, 5,8 kg malt til Pale Ale, 7,4 kg malt (+1,15 kg sukker) til Trippel.
Jeg har satt foventet meskeutbytte til 70% på Trippel.

Sist redigert:
Karboneringen er tradisjonellt høy på Tripel. På en Trippel, din 1.082 kan nok havne mellom 9 og 10% hadde jeg tilsatt litt frisk gjær på flasking. Gjør du ikke det kan det hende du må ha flaskene varmt ganske lenge før du har korrekt mengde med kullsyre.
Da bør du være ganske sikker på at gjæren din har lav alkoholtoleranse. Jeg lar heller ølet stå en ekstra uke eller to, og minsker risken for flaskebomber.

Forresten, hvordan vil det gå med meskeutbyttet mitt med så høy OG? På en Pale Ale jeg brygget med OG på 1,058 og meskeutbytte på 74%, hva kan jeg forvente utbyttet er med OG på 1,082?

Regner med du bruker pilsner malt hær. Du kan prøve å gi den et 90min mesketrinn. Nede på 63ºC. 70% er et greit utgangspunkt. Det fine er at du bare justerer din OG med mengden sukker du tilsetter. Planlegger du å tilsette sukker med en gang eller gjør du som enkelte, tilsetter den etter 3-4 dager sånn at du ikke stresser gjæren?

Følgte deg ikke helt. Hva mener du?
Mente bare at det mest sannsynlig er levende gjær igjen, hvis du da tilsetter mer gjær og sukker risikerer du eksploderende flasker. Står de lenge nok i rett temperatur vil nok restgjæren fikse karboneringen.

Mente bare at det mest sannsynlig er levende gjær igjen, hvis du da tilsetter mer gjær og sukker risikerer du eksploderende flasker.

Er det ikke mere sukker som gjæren klarer å plukke i stykker så er det ikke mere å gjøre. Fersk eller gammel gjær har jo samme problemet. Kan ikke se at det gjør noe forskjell? Sånn jeg ser det tilsetter vi aktiv gjær for å være sikker på at alt sukkeret man tilsetter blir konsumert innen rimelig tid. Spesiellt på sterke øl som kansje har en FG på 1.008

Regner med du bruker pilsner malt hær. Du kan prøve å gi den et 90min mesketrinn. Nede på 63ºC. 70% er et greit utgangspunkt. Det fine er at du bare justerer din OG med mengden sukker du tilsetter. Planlegger du å tilsette sukker med en gang eller gjør du som enkelte, tilsetter den etter 3-4 dager sånn at du ikke stresser gjæren?
Jeg tilsetter nok sukkeret under siste del av koking. Jeg dyrker opp en god mengde gjær nå, og skal bruke ren oksygen i vørter før gjæring for å gi gjæren så gode forhold som mulig.

Husk å ha plass til den WLP550. Den skummer kraftig!
Det har jeg allerede fått erfare! Tre timer etter jeg satte steg 2 av gjæren på magnetrøreren skummet den over. I gjæringsdunken vil jeg få ca 9 liter plass over vørter. Burde jeg gå for en større blow-off enn den vanlige gjærlåstypen?

Det har jeg allerede fått erfare! Tre timer etter jeg satte steg 2 av gjæren på magnetrøreren skummet den over. I gjæringsdunken vil jeg få ca 9 liter plass over vørter. Burde jeg gå for en større blow-off enn den vanlige gjærlåstypen?
Anbefaler skumkontroll. Bruker det når jeg gjærer med belgisk, og klarer 25 l vørter i vanlig spann uten problemer med oversvømmelse.

Hvis du går for fritt spillerom mtp temperatur, og blowoff, må du i hvert fall passe på så ikke undertrykket suger til seg vannet du har "utslippsenden" av blowoff-slangen i når temperaturen synker igjen. Snakker av erfaring her. :p

Bringer frem igjen denne. Vestbrygg var tom for CBC-1, så jeg kjøpte Safbrew BE-256 i stedet. Skal jeg bruke hele pakken med gjær for flaskekarbonering, eller bare deler av pakken?

Bare pass på å at gjæren ikke fortsetter å ete maltodextriner som er igjen, det er kjekt å bruke samme gjær som i primærgjæringen eller en som kun eter maltose som CBC1. Men mengde er relativt beskjedent. 10g holder til 1 hectoliter øl. Til 25 liter så bør derfor 2.5g holde :). Rehydrer i vann før du pitcher i ølet... Personlig pleier jeg å bruke omtrent 1g, det har alltid fungert bra på 25 liter.

Du har sikkert fått svart på det du lurte på, men jeg brukte 9g/L i min belgisk trippel brygg. Ølet skummet over i flere tilfeller da jeg åpnet ferdige karbonerte flasker til drikking, vanskelig å si om lavere mengder hadde hjulpet. Antar at det brukes så høye mengder pga sliten gjær ikke klarer å bruke sukker like effektivt eller noe sånt under karbonering?

Tilbake
Topp