Brygging etter gamle tradisjoner og oppskrifer

Hei. Jeg har et spørsmål angående bryggetradisjoner. Jeg har en stor interesse for histore, spesielt vikingtid, og driver med blankvåpenfekting og reiser på markeder, osv. Ølbrygging var jo viktig på den tiden også, men hva vet man egentlig om metodene deres? Hittil har jeg lest at de brukte halm og einer til å sile vørter fra mesken, og  steiner til å varme vannet med. Hva slags korn, krydder og gjær brukte de? Jeg vil gjerne vite mer, og om det er mulig å gjenskape deres fremgangsmåte. Er det noen her som kan peke meg i riktig retning?

Øyvind
 
De brukte nok bygg da også, men neppe de framodlete variantene som brukes i dag ... Malten ble vanligvis etter spiring tørket på steinheller over åpen ild, så ølet hadde røyksmak (malt som ble spiret og tørket på fine sensommerdager kunne nok likevel være soltørket, og dermed gi lyst øl uten røyksmak).
Krydder (de hadde ikke eller sjelden tilgang til humle) var planter med bitterstoffer som forekommer naturlig i Norge, som pors, ryllik m.m.m. Einerbær ble også brukt, og ved brygging om våren også friske granskudd.
Gjær visste de jo egentlig ikke hva var for noe, sannsynligvis lot de bare gjærkaka tørke inn i bryggekaret fra et brygg til det neste - evt. så tørket gjærcellene på "den magiske trestokken" som de brukte til å røre i brygget med. Du også trygt gå ut fra at der var mye villgjær inne i bildet her. Man kan derfor regne med at ølkvaliteten varierte betydelig fra gang til gang, og at ølet oftest smakte surt, ihvertfall hvis det ble lagret mer enn et par uker. Så hadde de jo også noen ville fester på den tiden, og der skal ha vært mye spying ... Jeg er ikke så sikker på at dagens viking-wannabes ville blitt så begeistret for "ekte" vikingøl.
 
Tilbake
Topp