Brygging i mindre batcher?

Jan Terje

Norbrygg-medlem
Hei alle sammen!

Jeg skal snart begynne på mitt første ekstraktbrygg, men har noen økonomiske og praktiske begrensninger.

Pga. disse begrensningene så vurderer jeg å brygge mindre batcher om gangen, sånn ca. 10-15 liter.

Det jeg lurer på da er: Hvordan går det å gjære såpass lite i større gjæringsbøtter (20l-25l)? Blir mengden luft i bøtta et problem?

På forhånd takk!
 
Takk, Oddvar!

Da setter jeg igang med brygging så snart jeg får gjort bestillingen hos Petit :)

Jan Terje
 
Men husk at du må kjøpe gjær og humle i tillegg. Mengdene av disse er vel relativt konstant, om du brygger 10 eller 20 liter. Og ihvertfall humle er blitt en dyr ingrediens i øl! Det er ikke sikkert det er så mye å spare på å brygge mindre batcher... Til en viss grad selvsagt.
 
Sant, og jeg vet ikke om portoen øker proporsjonelt etter vekt. Det kan være greit å kjøpe til en større batch, evt 2. Du kan jo høre med Petit hva det koster i frakt. Husk at du kan få rabatt siden du er medlem i Norbrygg :).
 
Hvor holder du til hen Jan Terje? Kan hende du bor like ved et utsalg? Jeg brygger selv (max ferdig øl) 17 liter. Med extrakt haver dette fort på 300 spenn ikke inklusiv porto. Brygger du derimot all grain. Havner dette fort ned i max 100,-
 
Hei alle sammen!

Beklager sent svar, men fulgte ikke med på tråden min da jeg hadde fått svar på det jeg lurte på :)

Fant senere ut at siden jeg brygger med ekstrakt, så trengte jeg ikke å koke opp alt i samme slengen, men tilsatte resten av vannet før tilsetting av gjær. (Fulgte fremgangsmåten i Moderne Hjemmebrygging.)

Så nå står ca. 19 liter basert på oppskriften til Olav Nome til gjæring. http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=939.0
Har stått en uke nå, og putrer fortsatt fornøyd i hjørnet her :)
Fikk litt høy OG, ca. 1070-73, men vi få se hvordan sluttresultatet blir. Vurderer å skaffe meg en mer nøyaktig oechslevekt, da det var grusomt vanskelig å lese av den jeg har med noen som helst grad av presisjon...

Ellers holder jeg til i Oslo, og blir nok bestilling av humle på nett som er tingen for meg. (Er for lat til noe annet...) Prisen er i og for seg ikke så farlig nå i begynnelsen. Er mer opptatt av å kunne eksperimentere og bli kjent med de forskjellige råstoffene og prosessene. Derfor har jeg også nylig bestillt både humle og malt fra Sunset Suds samt erlenmeyerkolbe og Fermaid K fra MoreBeer. Vurderer også å kjøpe eller få laget en magnetisk rører. Me får sjå om jeg får somlet meg til det...

Takk igjen for gode svar, folkens!
 
Hei Jan Terje. det at du holder til i Oslo området så kanskje det lønner seg for deg å kjøre til Lillesrøm til vin og bar? (vinogbar.no) Bare et lite tips.
 
Stemmer det Erlendso.
De leverer på døren kveldstid for 100kr i Oslo og omegn.
Veldig trivelige å service innstillte.

Veldig glad for dette tilbudet nå som de har begynt å selge malt.
På posten koster det ca.300kr for 35kg
Min siste bestilling var på ca 60kg, å sparte dermed ca.400kr
 
Kom til å tenke på en annen side av det å brygge små batcher;

Jeg ser for meg at infeksjons-risikoen kan øke ved brygging av små batcher. Det høres sikkert helt vanvittig ut, og muligens er jeg litt på jordet.
Men la oss si man brygger 5 liter istedenfor 25 liter. Og man kommer til skade for å røre i vørteren etter gjærtilsetning med en visp som ikke er helt ren. Eller kommer borti vørteren med en finger. Eller at det kommer en dråpe fra oppvaskbørsten i vørteren. Mange mulige smittekilder. Da vil man i praksis få mere kontaminasjon pr ml vørter i 5-liters batchen enn hvis man er uforsiktig med 25-liters batchen.
La oss si gjæringsbeholderen ikke er helt ren. I geometriens verden har du dette med overflate kontra volum. Et mindre gjæringskar har, hvis jeg forstår geometri riktig, større relativ overflate mot vørteren enn et stort gjæringskar.*

Jeg har også et inntrykk av at bryggeri som brygger store volumer ikke er like perverst opptatt av rengjøring av detaljer slik som oss hjemmebryggere. (Fks. når de skufler ut gjær for gjenbruk, bruk av "open fermentors", av og til gammeldagse nedkjølings-metoder, osv. ) For å spørre litt enkelt: Kan dette tyde på at større volum tillater mer "slack" i renholdet?

Synspunkt?

* Relativt til vørter i kontakt med innsiden av overflaten til beholderen
 
Har tenkt en del over dette siden jeg brygger relativt små batcher selv, 10 liter om gangen. Men bakterier oppfører seg litt som gjær, de er glade i å formere seg. Så om du får bakterier i en stor ladning vørter har den masse plass til å formere seg, i en liten batch litt mindre. Resultatet blir stort sett det samme.

Jeg har brygget standard 20 liters batcher også, men opplever at jeg føler meg mer komfortabel med rengjøringen av de små dunkene jeg har. Rett og slett på grunn av at volumet blir mer oversiktelig. Alt kan stå i rett linje på en grundig rengjort kjøkkenbenk, jeg trenger ikke ha litt utstyr her og litt der for å få det til.

Uansett, rengjøring er rengjøring og må gjøres grunndig uansett.
 
Jeg tror ikke infesjonsfaren er særlig større ved små brygg, man bør altid være like renslig med alt som skjer etter kok uansett mengde. Små brygg er idielt ved eksperimentering og viss du har lite plass osv. men det er omtrent like dyrt og like mye arbeide å brygge 5 liter som 20 liter. Det er somregel utstyret som begrenser mengden en brygger.

Jeg kunne tengt meg noen små korneliuser 5 eller 9 liter (men det er dyrt) ettervert når jeg oppgraderer til et Keging system, for da kan jeg ha flere forskjellige brygg stående og drive med masse eksperimenter.
 
"Da vil man i praksis få mere kontaminasjon pr ml vørter i 5-liters batchen enn hvis man er uforsiktig med 25-liters batchen."

Dette er sikkert riktig, men i praksis tror jeg man ikke trenger å bekymre seg så mye, så lenge man konsekvent praktisere gode hygiene-rutiner
i løpet av bryggeprossen. Jeg har brygget mange 5-liters batcher og har ikke hatt noe infeksjon så vidt jeg kan detektere.
 
Tilbake
Topp