Brygging med kveik - erfaringer?

Per Øyvind Arnesen

Dommerkomite
Jeg kunne ikke finne en "moderne hjemmebryggere går bananas med kveik"-tråd, så jeg starter liksågreit en så man kan utveksle litt erfaringer. Brygger på en Grainfather, har veldig bløtt vann. Har ikke målt dette, men "man blir ikke tørr på huden når man dusjer som i Oslo".

Gjærneskveik
Har brukt Sigmund Gjærnes' kveik som "husgjær" de siste 2 årene, og laget alt fra weissbier til dobbel-IPA-er, barley wine, kornøl med bare einerlåg og imperial stout (denne vant faktisk PF-en på Tautra i år). Virker som en allround snill gjær som gir litt appelsinpreg, behagelig. Liker seg best på 30+ grader og underpitching, da kommer aromaen fram.

Framgarden og Ebbegarden
Disse er relativt like med mye sitrus og appelsin. Har brukt de i NEIPA med stort hell. Har ennå ikke kjørt split-batch, men det må gjøres. Har brukt 4kg pale + 4kg pils + 1kg hvete, tørrhumlet og herjet med Cascade. Begge ble vannjustert til noe "Burton-vann-ish".

Litauisk "Viking"
Crazy greie som gjærer ferdig på et par dager, og som gir lite diacetyl på slutten. Gjæret denne i bilen til Hr. Michelsen (innpakket i dyne, ca 30 grader) fra Skøyen kl. 0907 fredag, målt lørdag kl. 18-ish til 7,84% og FG på 1.022 og synkende. OG på 1.081. Råøl, altså ikke kokt. Ble drukket samme kveld uten noen rare smaker, men bånnslampen driver jeg og frysedestillerer. Gir veldig blomsterpreg, ren einerlåg ble litt kjedelig, så trenger litt humle.

Olav Espe

Kom på at julebordet på jobben er neste lørdag, og jeg har ikke brygget det siste juleølet. Fikk en 1/5 full sukkerpose med tørket gjær. Etter en times tid i vann vil den ut av glasset, og venter bare på at jeg skal få blitt ferdig med vørteren (4,5kg pale + 4,5kg pils).

Einerlåg
Einerlågen gir varierende bitterhet ut fra varmebehandling, opp til 80 grader er den floral, men koker man det får man ut en del bitterhet som gjør at man kan bruke lite humle. Lager einerlåg med i en 25l hyttekjele som jeg så tapper over i Grainfatheren. Har begynt å lage "spisslåg" med at jeg tapper av til dagens brygg og så fyller kjelen opp igjen og koker opp. Denne bruker jeg så i neste brygging hvor jeg skal ha mer bitterhet fra den.
 
Sist redigert:
Har en porter stående som gjæret på 30°c med Gjærnes. Veldig god erfaring med den. Jeg KUNNE ha drukket den opp flat uten karbonering rett fra karet. Utrolig velsmakende uten noen usmaker. Jeg har fatet den til PF i januar og er nysgjerrig på hvordan den liker lagring. :)
 
Det er egentlig overraskende hvor fort ølet "setter seg". Med WLP007 og andre gjærtyper må det gjerne stå noen måneder for å bli kvitt det råe preget av ferskøl, de kveikene jeg har vært borti er egentlig ok med én gang.
 
Veldig interessant, dette!
Jeg får kveik (Gjernes) etterhvert, og skal prøve meg med denne etter jul.

Tror jeg vil begynne med å gjære et "vanlig" øl med den for å lære den å kjenne, dvs husets APA som jeg har brygget veldig mange ganger før jeg går all inn med einerlog og drikking fra gjæringskaret neste kveld. Men hvis det blir så bra som beskrevet er det jo helt fantastisk morro at det i det hele tatt går an!

Hvordan er utgjæringen med kveik? Trenger man å ta spesielle hensyn under mesking eller er det bare å gjøre som man pleier?
Du skriver at Gjernes liker seg på 30+, pitcher du på 30 og lar den stige fritt? Og med fordel underpitche, hvor lite/mye bruker du til en batch?
 
Hvordan er utgjæringen med kveik? Trenger man å ta spesielle hensyn under mesking eller er det bare å gjøre som man pleier?
Du skriver at Gjernes liker seg på 30+, pitcher du på 30 og lar den stige fritt? Og med fordel underpitche, hvor lite/mye bruker du til en batch?

Mesking gjør jeg som normalt, men jeg bruker å meske lavt (typisk 63 grader) for å få mest mulig utgjæring.

Jeg bruker å kjøle ned til 35-ish, pitche og la den stå i gjæringsskapet på 33 (målt på utsiden av gjæringskaret, så er varmere inni).

Underpitching, kommer litt an på hva jeg skal lage. Skal jeg ha fram appelsinpreget er det ofte bare noen ml fra et prøveglass. Det tar en dag før det kommer igang, men da tar det helt av - dropp gjærlås, jeg legger bare litt alufolie dyppet i starsan over hullet på gjæringsbøtta. Har funnet bøtter som ser ut som en ball fordi gjærlåsen har gått tett...

Skal jeg brygge noe som må bli ferdig raskt er det starter og moro. Bilgjæringen med den litausiske kveiken ble gjort med 6l starter der jeg helte slurryen oppi 13l med OG1.081, den tok av :)
 
For orden skyld: Jeg har kveik fra Gjærnes, Framgarden, Ebbegarden, Olav Espe, Stallhagen, Litauen og noen til, så hvis noen vil ha er det bare å si ifra.
Kunne vært interessant å fått prøvd denne sagnomsuste gjæra.
Er det mulig å få tilsendt litt for uttesting ?
Hvilken type aner jeg ikke. Men én litt nøytral kanskje for å teste ut forskjellen fra "vanlig" øl.
 
Mesking gjør jeg som normalt, men jeg bruker å meske lavt (typisk 63 grader) for å få mest mulig utgjæring.

Jeg bruker å kjøle ned til 35-ish, pitche og la den stå i gjæringsskapet på 33 (målt på utsiden av gjæringskaret, så er varmere inni).

Underpitching, kommer litt an på hva jeg skal lage. Skal jeg ha fram appelsinpreget er det ofte bare noen ml fra et prøveglass. Det tar en dag før det kommer igang, men da tar det helt av - dropp gjærlås, jeg legger bare litt alufolie dyppet i starsan over hullet på gjæringsbøtta. Har funnet bøtter som ser ut som en ball fordi gjærlåsen har gått tett...

Skal jeg brygge noe som må bli ferdig raskt er det starter og moro. Bilgjæringen med den litausiske kveiken ble gjort med 6l starter der jeg helte slurryen oppi 13l med OG1.081, den tok av :)

Takk for svar! Da blir det helt normal mesk for meg
Det ser ut som denne gjæren fungerer med et vidt spenn i pitchrate. Har du inntrykk av at pitchrate betyr mer for aroma enn gjæringstemperatur?
Gleder meg til å teste dette! Må bare finne et sted å gjære som er varmt nok! Til nå har problemet vært motsatt!
 
Jeg har ikke på langt nær like mye erfaring, og har kun brukt Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik, som etter hva jeg skjønner er en isolert gjærstamme fra Gjernes-kveiken som på sin side består av flere gjærstammer.

Jeg startet med et "tradisjonsøl" med einerlåg og enkel maltbase, enkel og moderat humling og lav karbonering. Den ble god, men fullstendig annerledes noe annet jeg har smakt.
Fra denne høstet jeg gjær som er gjenbrukt.

Jeg har brukt denne også i en red IPA og en american strong ale. Begge split batcher, IPAen med US-05 og den andre med S-04.
Begge ble gode, men IPAen fikk nok oksydering etterhvert, uavhengig av gjær. American Strong Alen er lovende, og selv om den ikke er ferdig modnet før nå, så passet smaken av appelsin fra Gjernes godt inn her. Kanskje spesielt siden dette er juleølen min i år. Kveik-batchen var liten i år, men går det som jeg tror, så blir hele juleølbatchen neste år med denne kveiken.

Jeg gjærer for øvrig med temperatur i skapet på 37 grader med fri stigning på temp over det.
 
Da har jeg begitt meg inn på kveikens verden! Det første som slår meg er at det ligger veldig lite oppskrifter ute med kveik (til og ha blitt såpass utbrett)

Startet med en barleywine brygget på lørdag OG på 1100 er nå 50 timer etterpå 1026. Humles med EKG og gjæres med Saurekveiken. Lukter lite til ingenting i gjæringskaret.

Torsdag skal det brygges en IPA med mosaic og ebbegården kveik. Ebbegården lukter helt sinnsykt godt og fruktig oppi starteren jeg har satt for å høste frem litt mere kveik!

Er interessert i å få tak i gjerneskveik vist noen har det!

Noen som har brygget imp stout med kveik og kan si noe om modningstiden på den ?
 
Jeg skulle veldig gjerne prøvd Gjernes. Liker appelsinen jeg har smakt i andres kveikøl. Men hvordan er det dere oppbevarer kveiken? Må dere brygge med den hver fjortendedag, tørker dere den, eller lager dere dere en krans, eller magisk sleiv?
 
Jeg skulle veldig gjerne prøvd Gjernes. Liker appelsinen jeg har smakt i andres kveikøl. Men hvordan er det dere oppbevarer kveiken? Må dere brygge med den hver fjortendedag, tørker dere den, eller lager dere dere en krans, eller magisk sleiv?
Du høster gjæren på vanlig måte, topphøstes eller bunnhøstes alt etter som hvilken kveik det er.
Du kan oppbevare det på flere måte. Det enkleste er jo å ha det i et norgesglass eller lignende i kjøleskapet.
Den kan tørkes, jeg gjør det slik at jeg har kveiken på et bakepapir på et stekebrett, mellom 0,5 til 1 cm tykt. Setter det i stekeovnen på varmluft på max 30 grader. (for meg vil det si at jeg kun har viften på, ikke noe varme). Når det er så tørt at det ikke er rennende lenger, tar jeg bort stekebrettet og legger det på en rist istedenfor. Da tørker det fortere. Så brekker jeg det opp i biter, har i en boks og oppbevarer i fryseren. Da kan det oppbevares leeenge.
Så kan man jo lage seg gjærkrans, gjærstokk og andre lignende tradisjonelle greier. Uten at jeg vet, så tror at det kan være litt problem med dette at i moderne hus er det for varm og tett til at det er en god oppbevaringsmåte.

Kan anbefale facebook gruppen "Kveik" for de som er mer interessert.
Og ikke minst bloggen til @larsga , http://www.garshol.priv.no/blog/beer/ , http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html
 
Har enda ikke fått tid til å brygge med kveiken jeg fikk (Gjernes) men den rykker fremover i køen.

Dette med pitchrate; jeg leser at man skal underpitche for å få frem appelsinpreget. Hvis man ikke underpitcher, hvordan blir smaken sammenliknet med mer "vanlige" gjærstammer?
Kunne tenkt meg til litt appelsinpreg men vil ikke at det skal dominere helt på mitt første forsøk.

Jeg tror jeg kommer til å gjøre følgende: lage en to-stegs starter fra en liten bit frossen kveik. først 250ml så 1 til 1 1/2 liter.
Det er underpitching i forhold til vanlig alegjær men mye mer enn jeg har lest at andre har brukt.
Dette går i en lys og moderat APA som jeg har brygget ofte og som blir god med 001/US-05. Ca 1.052, 40 IBU med 200g sen humle på 25l. ingen tørrhumle.
Gjære så varmt som jeg tør.. 35 grader kanskje.
 
Da har jeg begitt meg inn på kveikens verden! Det første som slår meg er at det ligger veldig lite oppskrifter ute med kveik (til og ha blitt såpass utbrett)

Startet med en barleywine brygget på lørdag OG på 1100 er nå 50 timer etterpå 1026. Humles med EKG og gjæres med Saurekveiken. Lukter lite til ingenting i gjæringskaret.

Torsdag skal det brygges en IPA med mosaic og ebbegården kveik. Ebbegården lukter helt sinnsykt godt og fruktig oppi starteren jeg har satt for å høste frem litt mere kveik!

Er interessert i å få tak i gjerneskveik vist noen har det!

Noen som har brygget imp stout med kveik og kan si noe om modningstiden på den ?
Forsiktig med IPA og Ebbegården. Den takler humle dårlig og lager en enorm bitterhet. Men den er nesten som en IPA uten humle i fruktighet, nesten like mye som nabogården Framgården sin :)
 
Forsiktig med IPA og Ebbegården. Den takler humle dårlig og lager en enorm bitterhet. Men den er nesten som en IPA uten humle i fruktighet, nesten like mye som nabogården Framgården sin :)

Ser det er blitt diskutert ja, noen mener at det ikke stemmer, andre mener at det gjør det. Får være forsiktig med bitterhumlen og prøve med litt seinhumle
 
Tilbake
Topp