Brygging med kveik - erfaringer?

Kjenner dere smaken av kveik når dere tørrhumler da? Har brukt Lida, og underpitcher hvis jeg vil ha fram fruktige toner av gjæra, og pitcher som normal tørrgjær om jeg vil at humler og malt skal komme bedre fram.
 
IMG-20180323-WA0004.jpeg
Jeg har nå topphøstet Hornindal(TR) fra karet etter 36 timer. Er dette en cirka god mengde? Syntes det var litt lite.

Jeg gjærer forøvrig på 30°C.
 
Røyk! Æsj! Røyk er farlig, kan dø.

Sent via Tapatalk

Det er sant. Glemte det [emoji848]

Edit: Når jeg tenker på så vil jeg helst være både marinert i øl og røyk når jeg seiler ut [emoji481][emoji41] Er jo konserveringsteknikker det jo.
 
Sist redigert:
Litt OT, men det tas opp bestilling på Stjørdalsmalt på Tradisjonsbryggingsgruppen på face i disse dager [emoji1417]
Men sånn seriøst, du skal jo sikkert ha noen kilo. 10 kilo blir litt mye for meg, men jeg kan gjerne ta 2-3 kilo om du kjøper "for mye"

Sent via Tapatalk
 
Hvordan er de forskjellige kveikene med ettergjæring på flaske? Noen inneholder bakterier, noen ikke. Hvordan vil det påvirke f.eks Terje Raftevold sin kveik?
 
Hvordan er de forskjellige kveikene med ettergjæring på flaske? Noen inneholder bakterier, noen ikke. Hvordan vil det påvirke f.eks Terje Raftevold sin kveik?

De kan være litt skumle om du flakser etter noen dager slik det tradisjonelt gjøres på plast. Når jeg har brukt glass har jeg latt gjæren gå helt ut for å unngå ovveraskelser. Problemet er at kveik gjerne flokkulerer som fy, og det kan være litt usikkert om du faktisk får karbonert. Jeg har derfor satt til litt karboneringsgjær når jeg har fulgt denne metoden.
 
PS! Er ikke sikkert TR du har har bakterie. Er en som er mye delt som er uten. Har den er nummer som beskrivelse er den renset oh uten.
 
Tilbake
Topp