Brygging med kveik - erfaringer?

Og....du har HELT RETT!

@Mats Ø. , Den kveiken du har fått av meg er Terje Raftevold sin kveik, men renset for bakterier.

Vis vedlegget 35962
Jeg har lagd bra øl med den, så ikke noe å bekymre seg for det. Jeg har et lite rør med bakterie her, men får ikke brygget med det helt ennå. For mye å brygge, for lite tid :) Men da vil jeg selvsagt dele.

Ellers kan det være @Svein Arild fremdeles har noen rør med bakterie?
 
Jeg har lagd bra øl med den, så ikke noe å bekymre seg for det. Jeg har et lite rør med bakterie her, men får ikke brygget med det helt ennå. For mye å brygge, for lite tid :) Men da vil jeg selvsagt dele.

Ellers kan det være @Svein Arild fremdeles har noen rør med bakterie?
Jeg OG har et av de rørene fra Svein Arild.
Også fullt opp med for liten tid...

Sent via Tapatalk
 
Jeg har flere av original med bakterier:)
Er på påskefjellet så bare send meg en PM så skal jeg sende når jeg er hjemme igjen:)
 
Jeg har flere av original med bakterier:)
Er på påskefjellet så bare send meg en PM så skal jeg sende når jeg er hjemme igjen:)
Notert! Meget interessert i Simonaitis. Sender deg en melding etterhvert.

Siden vi snakker om Simonaitis, hvilke erfaringer har folk med det?
 
Hvordan får man appelsinaroma fra gjerneskveik? Prøvde med seriøs underpitching og 35° i hele gjæringen, og det ga ikke merkbar appelsin.
 
Hvordan får man appelsinaroma fra gjerneskveik? Prøvde med seriøs underpitching og 35° i hele gjæringen, og det ga ikke merkbar appelsin.
Gjernes gir ikke særlig preg før 40°C. Jeg har gjæret på 35°C selv og det ga svært lite. Hornindal (TR) gir et mer tydelig preg føler jeg etter å ha stukket nesa i gjæringskaret.
 
En liten update på Hornindal (TR).
Med maltbase bestående av 92.5% Pilsner, 1.9% Munich og 5.7% Vienna var ikke førsteinntrykket smaksmessig noe å hoppe i taket for. Aromaen er nydelig, lett syrlighet og noe sitrusaktige greier i bakgrunnen og smaken var så som så. Nå står ølet på fat og tvangskarbonerer så vi får se om et kullsyrenivå på 2.5 hjelper på balansen. :)
 
For orden skyld: Jeg har kveik fra Gjærnes, Framgarden, Ebbegarden, Olav Espe, Stallhagen, Litauen og noen til, så hvis noen vil ha er det bare å si ifra.
Hei syns dette med kveik høres spennende ut, men vet lite om det annet enn at det brukes som gjær. Så jeg tar gjerne imot kveik og info om bruken osv dersom du vil gi bort noe. Hilsen monica .
 
Slenger meg på denne tråden etter og ha blitt inspirert til de grader, dette er upløyd mark for meg og noe jeg helt klart har lyst til å prøve.
Er det slik at kveik kan brukes til alle øltyper, eller er det noen som er spesielt egnet? Finnes det noe register etc. over anbefalte oppskrifter?

Ønsker å kjøpe kveik om noen har og selge, gjerne noe som passer IPA - APA i første omgang.
 
Brygget en øl med kveik for et par uker siden. Ebbegarden på 30 grader, var en oppskrift jeg har bygget mange ganger før med us05. Moderat humlet lys APA. Smaksmessig var det ikke et skritt fremover så jeg kommer ikke til å brygge flere "vanlige" øl og gjære dem med kveik.
Det som var gøy var at det gikk så fort samtidig som gjæra holdt seg pent i karet. Hadde rigget meg med blowoffrør med mere da jeg regnet med å få en eksplosjon men den oppførte seg som sagt eksemplarisk og ølen var "ferdig" etter fire dager, muligens før. Smakte litt fusel, dessverre og det er jo ikke veldig godt. Så spørsmålet er om denne gjæra ville laget bedre øl på en mer sivilisert temperatur. Noen som har prøvd?
 
Brygget en øl med kveik for et par uker siden. Ebbegarden på 30 grader, var en oppskrift jeg har bygget mange ganger før med us05. Moderat humlet lys APA. Smaksmessig var det ikke et skritt fremover så jeg kommer ikke til å brygge flere "vanlige" øl og gjære dem med kveik.
Det som var gøy var at det gikk så fort samtidig som gjæra holdt seg pent i karet. Hadde rigget meg med blowoffrør med mere da jeg regnet med å få en eksplosjon men den oppførte seg som sagt eksemplarisk og ølen var "ferdig" etter fire dager, muligens før. Smakte litt fusel, dessverre og det er jo ikke veldig godt. Så spørsmålet er om denne gjæra ville laget bedre øl på en mer sivilisert temperatur. Noen som har prøvd?

Ebbegården reagerer voldsomt med bitterstoffene i humlen av grunner jeg ikke kan forklare deg. Men det er den kveiken vi sier du ikke skal brygge IPA/apa med. Hadde du brukt en annen humle hadde det mest sannsynlig gått helt fint. Satt sist en IPA med Wollsæter som ble kjempefin. Og gjærer Birger Eriksen med Lidakveiken nå som virker veldig lovende.
 
Tilbake
Topp