Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Kjenner dere smaken av kveik når dere tørrhumler da? Har brukt Lida, og underpitcher hvis jeg vil ha fram fruktige toner av gjæra, og pitcher som normal tørrgjær om jeg vil at humler og malt skal komme bedre fram.
Hvis man ikke skal ha kveik smaken er det jo like greit å bruke en gjær som passer stilen man brygger.
Hvorfor det? Det er jo det som er gøy å finne ut av. Hva slags stiler den passer og hva den fremhever i tillegg til å være en særegen gjærtype med supre kvaliteter.Hvis man ikke skal ha kveik smaken er det jo like greit å bruke en gjær som passer stilen man brygger.
Er nok en del som har bunnfall før 36 timer. Det vanlige er 20 og 40 timer ca. Går fort med kveikenVis vedlegget 35935
Jeg har nå topphøstet Hornindal(TR) fra karet etter 36 timer. Er dette en cirka god mengde? Syntes det var litt lite.
Jeg gjærer forøvrig på 30°C.
Så litt lite ut...Vis vedlegget 35935
Jeg har nå topphøstet Hornindal(TR) fra karet etter 36 timer. Er dette en cirka god mengde? Syntes det var litt lite.
Jeg gjærer forøvrig på 30°C.
Måler etterpå!Så litt lite ut...
Hva var OG og har du målt SG etter 36 timer?
Røyk! Æsj! Røyk er farlig, kan dø.Litt OT, men det tas opp bestilling på Stjørdalsmalt på Tradisjonsbryggingsgruppen på face i disse dager [emoji1417]
Røyk! Æsj! Røyk er farlig, kan dø.
Sent via Tapatalk
Tullball! Talisker'n i kjelleren ble litt furt akkurat nå.Røyk! Æsj! Røyk er farlig, kan dø.
Sent via Tapatalk
Men sånn seriøst, du skal jo sikkert ha noen kilo. 10 kilo blir litt mye for meg, men jeg kan gjerne ta 2-3 kilo om du kjøper "for mye"Litt OT, men det tas opp bestilling på Stjørdalsmalt på Tradisjonsbryggingsgruppen på face i disse dager [emoji1417]
Har målt til 1.012 nå.Så litt lite ut...
Hva var OG og har du målt SG etter 36 timer?
Hvordan er de forskjellige kveikene med ettergjæring på flaske? Noen inneholder bakterier, noen ikke. Hvordan vil det påvirke f.eks Terje Raftevold sin kveik?
Dette tror jeg @LarsUlv vet bedre enn meg, det er han jeg har fått den av. Takk for gode tips!PS! Er ikke sikkert TR du har har bakterie. Er en som er mye delt som er uten. Har den er nummer som beskrivelse er den renset oh uten.
Dette tror jeg @LarsUlv vet bedre enn meg, det er han jeg har fått den av. Takk for gode tips!