Brygging med kveik - erfaringer?

John Martin F

Norbrygg-medlem
Ingen erfaringer – da får jeg poste selv:
Gjæret den på 31 grader. Blandet inn 1 pakke til ca 20 liter vørter (uhydrert) under overføring. Startet opp etter noen få timer – og ferdig utgjæret på 24 timer. Lar den stå et par døgn til før jeg kjøler ned og tilsetter tørrhumle. Vørterprøven smaker godt. Blir spennende å sammenligne med US-05 versjonen (som ble meget god).
Hei, hvilken FG endte du på? Ser ut som Lallamand Voss kan ende opp fra 1011-1014. Har en IPA gående nå og lurer på hvor langt ned den kommer til å gå. Står nå på 1013 etter 7 døgn og og det kommer 9-10 bobler per min på Plaato på 21 grader. Ønsker av logistikk-grunner å flaske nå men i stuss på hvor risky det er med fortsatt aktivitet på gjæra? :p

Sist redigert:

John Martin F

Norbrygg-medlem
Høres merkelig ut. Har du målt ølet med hydrometer? Etter 7 dager skal det normalt ha vært utgjæra for flere dager siden.
Har målt med 2 forskjellige hydrometer, men knuste glasshydrometeret da vi brygga :p Plast-hydrometeret som viste 1013 er nå på 1012. Et nytt glass-hydrometer viser 1014, er nok kalibrert riktigere. Batchen gikk helt normalt hardt ut på stormgjæring oppe rundt 36+ grader og så godt som stoppet opp etter 24t. Med blowoff ble det vanskeligere å følge. Skulle nok satt på Plaato etter stormgjæringen (eller brukt Tilt). Aktiviteten kom i gang igjen etter 1. tørrhumling dag 2 og har fortsatt på synkende aktivitet. Aktiviteten lå på 9-12 bobler per sek og stoppet ikke opp etter 2. tørrhumling dag 6 - ikke helt som vanlig ale-gjær. Så, da lurte jeg litt på "rangen" til Lallemand Voss hvor langt ned den går som normalt, uten at vi snakker infeksjon, går den under 1011?
Update: Vel, vi gamblet litt og tok over på flaske med drops, så får vi se hvordan karboneringen blir. Det kan jo gå bra :)

Sist redigert:

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Setter en starter på oslokveik nå for et 12l brygg med apa til helgen. Mest for å kunne høste og tørke kveiken, men 12l apa er jo en hyggelig bonus. Hvordan er det med pitchrate på tørket oslokveik? Er det som vanlig tørrgjær? @Kloakk , du drev med dette tidligere i tråden og mulig jeg har scrollet meg forbi resultatet men hva ble konklusjonen med tørket oslokveik?
IMG_20230118_3626.jpg

Kloakk

Norbrygg-medlem
Setter en starter på oslokveik nå for et 12l brygg med apa til helgen. Mest for å kunne høste og tørke kveiken, men 12l apa er jo en hyggelig bonus. Hvordan er det med pitchrate på tørket oslokveik? Er det som vanlig tørrgjær? @Kloakk , du drev med dette tidligere i tråden og mulig jeg har scrollet meg forbi resultatet men hva ble konklusjonen med tørket oslokveik?
Vis vedlegget 60398
Tørket og fryst Oslo fungerer helt utmerket hos meg, siden Oslo er en nøytral stamme, og jeg har brukt den i øl hvor gjær ikke skal bidra med særlig smak, har jeg valgt å bruke vanlig overgjæret pitchrate og holde meg på maks 30 grader :)

Topp