Brygging med kveik - erfaringer?

Dere som har brygget mye med kveik. Pleier dere å vannjustere etter en stil eller er det noe dere hopper over?

Aldri vannjustert med kveik men sitter å vurderer det mens jeg venter på at vannet varmer
 
Setter en starter på oslokveik nå for et 12l brygg med apa til helgen. Mest for å kunne høste og tørke kveiken, men 12l apa er jo en hyggelig bonus. Hvordan er det med pitchrate på tørket oslokveik? Er det som vanlig tørrgjær? @Kloakk , du drev med dette tidligere i tråden og mulig jeg har scrollet meg forbi resultatet men hva ble konklusjonen med tørket oslokveik?
IMG_20230118_3626.jpg
 
Setter en starter på oslokveik nå for et 12l brygg med apa til helgen. Mest for å kunne høste og tørke kveiken, men 12l apa er jo en hyggelig bonus. Hvordan er det med pitchrate på tørket oslokveik? Er det som vanlig tørrgjær? @Kloakk , du drev med dette tidligere i tråden og mulig jeg har scrollet meg forbi resultatet men hva ble konklusjonen med tørket oslokveik?
Vis vedlegget 60398
Tørket og fryst Oslo fungerer helt utmerket hos meg, siden Oslo er en nøytral stamme, og jeg har brukt den i øl hvor gjær ikke skal bidra med særlig smak, har jeg valgt å bruke vanlig overgjæret pitchrate og holde meg på maks 30 grader :)
 
Tilbake
Topp