Brygging med Speidel

Hei!
Skal brygge mitt første brygg på egen speidel i morgen. :bank2:
Leser i instruksjonsboka at en proteinstopp på 52 grader i 10 min er med å forbedre skumstabilitet?
Har noen erfaring med dette?
Likeledes påstås det at dette virker positivt på binding av kullsyre i ølet.
Erfaringer med dette motas med takk
 
Den bruksanvisningen har ødelagt mye ølskum!
Sett innmesktemperaturen til 60 grader .
Personlig foretrekker jeg å meske på ett trinn på 67 grader
i 70 min og utmesk på 78 i 20
 
magnumhansen skrev:
Den bruksanvisningen har ødelagt mye ølskum!
Sett innmesktemperaturen til 60 grader .
Personlig foretrekker jeg å meske på ett trinn på 67 grader
i 70 min og utmesk på 78 i 20

Med å sette innmesktemp. på 60 grader, da forstår jeg det slik at du fyller i malt når temp er 60?
Ved å gjøre dette på 60 i stedet for f.eks. 65 (ønsket mesketemp) er det for å ta høyde for temperaturdrop du får ved fylling av malt?
 
Det viktigste er at du har innmesktemperaturen på min 60 grader
for ikke å forringe skumstabiliteten. Det er forsåvidt ikke no galt
å ha innmesktemperatur lik mesketemperatur hvis ikke hjernen
i speidelen krangler da.Det har jeg aldri prøvd men vil ikke tro den krangler.
 
Hei!
Jeg har ikke filosofert over om det skal være 60 eller lavere, men boka på speidelen referer til bedre skumstabilitet og bedre binding av kullsyre i ølet.
Jeg fyller malt når vanntemp er 60 grader, så står den slik i 15 min for deretter å økes til 68 grader i 50min.
Så kjører jeg 73 grader i 15 min for deretter å øke til 78 grader i 20 min.
Fikk et utbytte, ifølge beer smith på 83 %
Arnstein
 
Boka til speidelen sier at du skal fylle på malt ved 38 grader, men jeg forstår det dithen at vi kan likegjerne drite i det, og kjøre opp til 60 istedet altså?
 
Arnstein skrev:
Hei!
Jeg har ikke filosofert over om det skal være 60 eller lavere, men boka på speidelen referer til bedre skumstabilitet og bedre binding av kullsyre i ølet.
Jeg fyller malt når vanntemp er 60 grader, så står den slik i 15 min for deretter å økes til 68 grader i 50min.
Så kjører jeg 73 grader i 15 min for deretter å øke til 78 grader i 20 min.
Fikk et utbytte, ifølge beer smith på 83 %
Arnstein
Hva du gjør over 60 grader endrer lite på skumfastheten så lenge du ikke begynner
med  alt for lange mesketider. Det fine med speidelen er at du kan justere meskesjemaet
ditt etter eget ønske og meget nøyaktig. Men det med mesketemperaturer og tider kan det
drodles mye om. Jeg foreslår at du kikker litt på trådene om det her.
 
neslekkim skrev:
Boka til speidelen sier at du skal fylle på malt ved 38 grader, men jeg forstår det dithen at vi kan likegjerne drite i det, og kjøre opp til 60 istedet altså?

Den innmesktemperaturen på 38 er for dårlig modifisert malt og sammen med proteinresten
på 52 bør du kutte den ut hvis du ønsker skikkelig skumfasthet.
Det er flere parametere mht. skumfathet men de skal jeg lage en egen tråd på.
 
Tilbake
Topp