Bryggselv Allgrain ølsett

POSO

Hei.

Er det noen eiere av Speidel 20 liter som har erfaring med å benytte Bryggselv Allgrain ølsett?

Jeg ser at de er beregnet for brygging av 25 liter. Jeg antar at man, dersom man skal benytte en 20 liters Speidel, er nødt til å redusere alle ingredienser med 20% ?

Jeg har lyst til å prøve et par av disse ølsettene når jeg får min Speidel, før jeg begynner å eksperimentere med oppskrifter selv  :)

Jeg kjørte juleøl-settet i Speidel 20 liter. Fungerte fint det. Kunne vært grovere knust, men det hadde jeg sikkert fått hvis jeg hadde sagt ifra om speidelbruk på forhånd.

POSO skrev:
Hei.
Jeg ser at de er beregnet for brygging av 25 liter. Jeg antar at man, dersom man skal benytte en 20 liters Speidel, er nødt til å redusere alle ingredienser med 20% ?

Så lenge settene ikke har så mye mer enn 6 kg malt så skal det helt fint. Når maltrøret er ute rommer 20L speidelen 36(?) liter, så det pleier ikke å være det volumet som begrenser :)

OK, takk for svar.

Men om jeg benytter hele allgrain-settet, som er beregnet for 25 liter, og brygger 20 liter i speidelen, vil jeg ikke da få et helt annet øl? Jeg mener, mer bitterhet, høyere alkoholinnhold etc... ?

Eller mener du at jeg skal brygge det i Speidelen og sitte igjen med 25 liter til slutt, i stedet for 20 liter som er normalt?

Jeg beklager at dette trolig er litt teite spørsmål  :roedme:

Jeg har brygget 2 av settene til Bryggselv (Jul/Bitter) i min 20l Speidel, før jeg startet med "egne" oppskrifter. Fikk Erik til å knuse malten for Speidel (noe grovere enn ellers). Vet ikke hvilken innstilling han har når du setter "knuses for Speidel" i kommentarfeltet, men min erfaring er at utbyttet øker og det ikke oppstår problemer med "stuck mash" ved noe finere knusing enn det Bryggselv benytter.

Det jeg gjorde:
1. Fylte opp til 1 cm under øverste merke på stangen (som er ca. 27l)
2. Mesket inn på 52 °C grader.
3. Mesket på de trinn øltypen tilsa, i totalt ca. 75 min. inkl. utmesk 10 min. på 78 °C.
4. Skylte med 4l vann 78 °C
5. Kokte på 101 grader i 60 min.

Endte opp med ca. 23l, "korrekt" OG og FG, og godt øl ble det  ;D

Nå kverner jeg selv, og bruker lengre tid på både mesking og koking, uten at jeg direkte kan si at det er det som gjør ølet bedre  :jaha:

Eksempel siste brygg tatt fra loggen, en Irish Red:

4 155g Pale Ale
460g Crystal
210g Cara
70g Roasted Barley
26g Fuggles - 60m
17g EKG - 20m
12,5g EKG - 10m

WLP007 Dry English Ale med starter
1 tsp Wyeast Nutrient
1 tsp (strøken) Irish Moss

Vannjustering etter tabell på medlemssider

Fyller vann helt til øverste strek, 27l

Innmesk 58 °C
Step 1: 10min. - 62 °C
Step 2: 80min. - 65 °C
Step 3: 10min. - 78  °C

Skyller med 5l 78 °C

Luftet med rent oksygen

OG 1056, FG 1011

Planen var en noe lavere OG - 1052 (gikk fra bryggselv-ferdigknust basismalt til egenknust-noe finere => høyere utbytte), men ølet ble nydelig både i farge og smak !   :skitbra:

Sier ikke at det jeg gjør/har gjort er rett, men det funker for meg  ;)

Tusen takk for alle tilbakemeldinger - det setter jeg stor pris på!  :skitbra:

Spørs om jeg kanskje inviterer "The Duke of Popcorn" hjem til meg når jeg skal brygge første gangen. Litt betryggende å ha erfarne Speidel-bryggere sammen med seg tror jeg  :ilike:

Tilbake
Topp