Som så mange påpeker er gjæringsprosessen noe av det viktigste for å brygge godt øl og nå som det begynner bli kaldt i været tenkte jeg vise fram et lavbudsjett gjæringsskap jeg satt sammen på rimelig kort tid i går. Perfekt for nybegynnere (som meg selv).
Skapet består av:
2.5 stk 50mm x 600mm x 1200mm EPS-plater fra coop obs bygg (29,90,- kr / stk)
2 stk vaskesvamp fra biltema (3,69,- kr / stk)
1/3 flaske polyuretan-lim fra Clas Ohlsson (139,- kr / stk)
2 stk hengsler fra Clas Ohlsson (49,90,- kr / 2 stk)
Total skap: 178,36,- kr
Eneste verktøyet som ble brukt var en kniv fra jula.
Styringen består av:
1 stk STC-1000 fra ebay (~75,- kr / stk)
1 stk støpsel fra jula (34,90 kr / stk)
1 stk 5m varmekabel fra ebay (~150,- kr / stk)
1 stk kald bod (0 kr / stk)
Total styring: ~260,- kr
Kuttet til og limt sammen for å romme et 30 l gjæringskar fra vestbrygg. Svamper ble delt opp og limt på kanten til døren for å tette godt (brukt fordi jeg hadde de liggende, er nok mulig å oppdrive billigere løsning). Hengslene ble også festet med polyuretan-lim etter bildet ble tatt og i tillegg brukt som "locktite" på skruene. På motsatt side står 4 treskruer med strikk som holder skumgummien/svampene noe komprimert rundt kanten for å tette glipen. La et par papplater i bunn for å fordele vekten av karet bedre.
Skapet står i en tørr bod som holder temperatur mellom 4 og 15 grader på denne tiden av året (og aldri under 4 pga en liten byggtørker koblet til en STC-1000 ettersom jeg lagrer diverse drikkevarer i hyllene der inne).
Satt i underkant av 25 liter "juleporter" der i dag så får håpe skapet gjør jobben. Håper det er til nytte for flere der ute som ser etter billigløsninger og/eller ikke har plass til kjøleskap. God jul! (snart)
Skapet består av:
2.5 stk 50mm x 600mm x 1200mm EPS-plater fra coop obs bygg (29,90,- kr / stk)
2 stk vaskesvamp fra biltema (3,69,- kr / stk)
1/3 flaske polyuretan-lim fra Clas Ohlsson (139,- kr / stk)
2 stk hengsler fra Clas Ohlsson (49,90,- kr / 2 stk)
Total skap: 178,36,- kr
Eneste verktøyet som ble brukt var en kniv fra jula.
Styringen består av:
1 stk STC-1000 fra ebay (~75,- kr / stk)
1 stk støpsel fra jula (34,90 kr / stk)
1 stk 5m varmekabel fra ebay (~150,- kr / stk)
1 stk kald bod (0 kr / stk)
Total styring: ~260,- kr
Kuttet til og limt sammen for å romme et 30 l gjæringskar fra vestbrygg. Svamper ble delt opp og limt på kanten til døren for å tette godt (brukt fordi jeg hadde de liggende, er nok mulig å oppdrive billigere løsning). Hengslene ble også festet med polyuretan-lim etter bildet ble tatt og i tillegg brukt som "locktite" på skruene. På motsatt side står 4 treskruer med strikk som holder skumgummien/svampene noe komprimert rundt kanten for å tette glipen. La et par papplater i bunn for å fordele vekten av karet bedre.
Skapet står i en tørr bod som holder temperatur mellom 4 og 15 grader på denne tiden av året (og aldri under 4 pga en liten byggtørker koblet til en STC-1000 ettersom jeg lagrer diverse drikkevarer i hyllene der inne).
Satt i underkant av 25 liter "juleporter" der i dag så får håpe skapet gjør jobben. Håper det er til nytte for flere der ute som ser etter billigløsninger og/eller ikke har plass til kjøleskap. God jul! (snart)