Budsjettgjæringsskap

Som så mange påpeker er gjæringsprosessen noe av det viktigste for å brygge godt øl og nå som det begynner bli kaldt i været tenkte jeg vise fram et lavbudsjett gjæringsskap jeg satt sammen på rimelig kort tid i går. Perfekt for nybegynnere (som meg selv). :D

Skapet består av:
2.5 stk 50mm x 600mm x 1200mm EPS-plater fra coop obs bygg (29,90,- kr / stk)
2 stk vaskesvamp fra biltema (3,69,- kr / stk)
1/3 flaske polyuretan-lim fra Clas Ohlsson (139,- kr / stk)
2 stk hengsler fra Clas Ohlsson (49,90,- kr / 2 stk)

Total skap: 178,36,- kr

Eneste verktøyet som ble brukt var en kniv fra jula.

Styringen består av:
1 stk STC-1000 fra ebay (~75,- kr / stk)
1 stk støpsel fra jula (34,90 kr / stk)
1 stk 5m varmekabel fra ebay (~150,- kr / stk)
1 stk kald bod (0 kr / stk)

Total styring: ~260,- kr

Kuttet til og limt sammen for å romme et 30 l gjæringskar fra vestbrygg. Svamper ble delt opp og limt på kanten til døren for å tette godt (brukt fordi jeg hadde de liggende, er nok mulig å oppdrive billigere løsning). Hengslene ble også festet med polyuretan-lim etter bildet ble tatt og i tillegg brukt som "locktite" på skruene. På motsatt side står 4 treskruer med strikk som holder skumgummien/svampene noe komprimert rundt kanten for å tette glipen. La et par papplater i bunn for å fordele vekten av karet bedre.

Skapet står i en tørr bod som holder temperatur mellom 4 og 15 grader på denne tiden av året (og aldri under 4 pga en liten byggtørker koblet til en STC-1000 ettersom jeg lagrer diverse drikkevarer i hyllene der inne).

Satt i underkant av 25 liter "juleporter" der i dag så får håpe skapet gjør jobben. Håper det er til nytte for flere der ute som ser etter billigløsninger og/eller ikke har plass til kjøleskap. :) God jul! (snart):beercheers:
 

Vedlegg

  • DSC_0533.JPG
    DSC_0533.JPG
    84,8 KB · Sett: 640
  • DSC_0531.JPG
    DSC_0531.JPG
    80 KB · Sett: 602
  • DSC_0530.JPG
    DSC_0530.JPG
    91,3 KB · Sett: 609
  • DSC_0528.JPG
    DSC_0528.JPG
    110,6 KB · Sett: 609
  • DSC_0526.JPG
    DSC_0526.JPG
    84,5 KB · Sett: 594
  • DSC_0525.JPG
    DSC_0525.JPG
    91,2 KB · Sett: 612
Takk takk.

Har ikke hatt tid til å lage meg en logger, men er i boden og sjekker et par ganger i døgnet. Temperaturen ligger som regel innenfor de +-0,3 gradene stc'en er innstilt på. Har ikke lagt inn noen ekstra sensor som "kontroll", så må bare stole på at kinasensoren gir nogenlunde ok målinger og at tempen under svampen er i nærheten av væsketemperatur inne i karet. Ellers var boden kald nok til å holde temperaturen nede under stormgjæring og det ser også tilstrekkelig ut med 50W varmekabel selv med 4 grader i boden.
 
Jeg lagde ei kasse som jeg trer ned over gjæringsbøtta. Bøtta står på ei plate av samme materiale, og en varmeplate fra Petit Agentur. Alt dette står i et kjølerom som holder rundt 6-7 grader, og styres av en UT-200. Også et rimelig alternativ hvis du allerede har det kalde rommet.
Gjeringskasse.JPG
 
Takk for inspirasjon @Krissesen ! Har bygd meg et lignende gjærskap. Venter forgjeves på STC1000 så er det klart for bruk :) Noen som har anbefaling til kjøleelement? Primært for bruk til coldcrash.
 
Har ikke prøvd dette, men det kunne kanskje brukes et lokk fra en elektrisk kjøleboks. Noen av disse har kjøling i lokket.
Da kan du jo bruke resten av boksen til mesking for eksempel....
Det er ikke mest effektiv kjøling, og tror kanskje det vil ta lang tid å kjøle ned 20-30 liter med en sånn.
 
Ja, sånne kan brukes.
De kan også reverseres slik at de bytter varm og kald side. De bør helst ha ganske store kjøleribber på begge sider. Gjerne med vifter.
Type CPU kjøler kan brukes.
 
Peltier trekker mye strøm. Tror ikke stc leverer nok. Pc strømforsyning får man ofte gratis.
Forslaget om å bruke lokk til en kjøleboks høres veldig fornuftig ut.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Peltier trekker mye strøm. Tror ikke stc leverer nok. Pc strømforsyning får man ofte gratis.
Forslaget om å bruke lokk til en kjøleboks høres veldig fornuftig ut.


Sent from my iPad using Tapatalk
STC leverer vel ikkje noko straum i det heile, om eg har forstått det riktigt er det berre ein termostat/ bryter, eller tar eg feil?
 
kort svar er at du ikke tar feil, langt svar er at du tar feil men det hjelper ikke, du får 230 V ut av stc så du må ha omformer i mellom.
 
kort svar er at du ikke tar feil, langt svar er at du tar feil men det hjelper ikke, du får 230 V ut av stc så du må ha omformer i mellom.
Ja Ok, sjølvsagt (når ein tenker seg om :) )kan ein plukke ut 230V frå straumforsyninga (Til Stc) og kjøyre eine fasen innom bryter/ termostat og på den måten få ut 10 A, som Stc tåler.
 
Tilbake
Topp