Bygge gjæringskammer

Hei,

Går rundt og tenker på muligheten for å bygge en isolert “boks” for gjæring av Ale.
Tanken er å sette dette i en ikke-oppvarmet låve der vi brygger, og å bruke den kun når det er under gjæringstemperatur ute, dvs ca 15 grader eller mindre.

Planen er å bygge en isolert kasse, med en PID (STC-1000) styrt varmekilde (frostvakt eller liknende), men ingen kjølekilde.

Tanken er å ha plass til opp til 10 gjæringsbøtter, men normalt vil det nok være 3 eller 5 som settes inn samtidig.

Tanken er å isolere skikkelig med isopor eller tilsvarende, slik at kostnaden for oppvarming ikke skal bli for stor.
Men… når stormgjæringen står på er jeg usikker på om det kan bli for varmt?

Er det noen som har noen tanker på om dette vil kunne fungere?

Stc-1000 er ikke pid... Men velegnet for formålet :)
Med såpass liten varmekilde i så stort skap vil jeg anbefale sirkulasjonsvifte (pc-vifte eller lignende)
Ellers vil nok et slikt system fungere greit så lenge det er konstruert hensiksmessig....

Har et slikt på ca 3 kbm, gjærer vanligvis 60-75 liter, temperaturen ligger da 0,5/1 grad over "rom" temperatur for lager/ale på det verste.
En dag skal jeg måle tempen inni gjærkaret istedenfor på utsiden som nå, men ting tar tid :)

Foreslår at du tar og kobler til en baderomsvifte som trekker inn kald luft under stormgjæringen. Denne kan du koble til kretsen som du normalt ville koblet kjøleskapet på, så går den bare når du trenger kjøling.

Burde funke fint siden du bare tenker å bruke dette når det er kaldere ute enn inne i skapet :)

EspenL skrev:
Foreslår at du tar og kobler til en baderomsvifte som trekker inn kald luft under stormgjæringen. Denne kan du koble til kretsen som du normalt ville koblet kjøleskapet på, så går den bare når du trenger kjøling.

Lurte på noe i den retning, og ser fordelen med det, men er usikker på hvordan det påvirker isolasjonsevnen i boksen.
Får se om jeg finner på noe lurt...

Har tenkt på det samme selv. En del baderomsvifter har klaff som lukker automatisk når vifta er av. Det vil stenge for sirkulasjon i ut-enden. I innsuget kan du jo forsøke å lage en egen klaff av et stykke isopor. Sikkert også lurt å lage hullet mindre.

Dessuten. Om du forventer at innsiden skal være varmere enn ute er det lurt å ha utblåsning og innsug nede. På innsiden av innsuget kan du plassere et rør som leder luften til toppen av rommet for god utskifting av luft (du kan også isolere dette). Dette vil motvirke at konveksjon skaper varmetap.

Dersom du forventer at den skal være kaldere inni enn ute gjør du alt motsatt.

Tilbake
Topp