Bygge gjæringsskap

Hei,

Jeg ser det finnes en haug med tråder om å bygge eget gjæringsskap, men det blir veldig fort litt teknisk... Har derfor noen forhåpentligvis enkle spørsmål:
1) Er fryser eller kjøleskap best egnet? (Jeg har plass nok til begge deler)
2) Ser mange bruker en frostvakt - antar denne er for oppvarming mens motoren i fryser/kjøleskap brukes til kjøling?
3) Er STC-1000 det jeg bør gå for til temperaturstyring?
4) Følger det med temperaturprober til STC-1000?
5) Hva for noe mer trenger jeg?

Håper på noen klokkeklare svar :)
 
Hei.

1)Jeg bruker en fryseboks, men kommer sikkert til å bytte til et kjøleskap om jeg kommer over et billig. Greiere og oversiktligere med dør enn luke, samt at hvis noe går gale med STCen ender jeg opp med vørter som holder -20 grader.
2)Frostvakten er for å varme ja. Jeg ville brukt noe med lavere effekt for å få gjevnere temperatur.
3)STC-1000 er absolutt valget ja.
4)Det følger med en probe til STC-1000
5)Noe ledning og koblingsklemmer, samt en boks å montere det i. Jeg fant alt jeg trengte på Clas Ohlson.
 
jhag skrev:
Sjakkt, Har du en likt til hvilke belte du kjøpte, eventuelt fra hvilken selger på ebay?
http://www.ebay.com/itm/Frost-prote...m-/261157123810?ssPageName=ADME:L:OU:US:3160
Man har ikke lov til å fikle nevneverdig med det elektriske hjemme, men dette er jo ikke fastmontert, så er usikker. Uansett: om man bruker f.eks. en PR-kabel på 1.5 el. 2.5 kvadrat og gjør jobben skikkelig (wago-klemmer av håndbrekk-typen er geniale) så er man rimelig safe.

Vurderte lyspære selv, men da må man ordne sokkel å ha den i, den avgir lys (så man bør isolere bort lyset), og samtidig får man ikke varme direkte på karet som er en fordel for å minimere svingninger.
 
Hvor mye varme vil en lyspære avgi? Tenker å montere dette i et lite kjøleskap ute på terrassen, pga plassmangel. Hvil dette være tilstrekkelig for å holde temperaturen oppe på på våren hvor det kryper ned mot 4-5 grader om natten? (gitt at man gjerne vil opp i 15-17 grader)
 
Jeg har for tiden bare et 25w varmeteppe i skapet mitt, og det klarer fint å holde tempereaturen oppe selv når det var nede i 6 grader. Vil tro den vil kunne mye lavere. Hvor mange watt varme en lyspære vil avgi står som oftest på lyspæren :)
 
Hvor gjør man av temperatursensoren inne i skapet?  Henger den oppi gjæringsspannet eller er den festet utenpå spannet?

Alternativt bare løst inne i skapet?
 
Fest den til spannet og isolér den med en bit av liggeunderlag eller lignende, teipet fast med elektrikerteip. Det virker kanskje naturlig med gaffa/duct tape, men den har en tendens til å sette igjen lim, spesielt hvis den er litt laber kvalitet. Elektrikerteip fungerte strålende for meg og er enkelt å ta av.
 
Jeg gjør begge deler.

Jeg bruker varmekabler rundt mine gjærspann, sammen med isolasjon (liggeunderlag). Da foretrekker jeg å ha sensoren direkte inni væsken , da er det ikke tvil om hvor temperaturen avleses,,ei vil den påvirkes av varierende luft temperatur i rom etc.

Jeg gjærer i kald garasje, så det er andre forhold og faktorer som regjerer ;)

Jeg slipper kabelen ned sammen med gjærlås. Man kan få en liten gasslekkasje der,,så det ikke bobler i vannlås,,men det spiller ingen rolle.

Når ejg bruker skap til å karbonere flaskene,,,14 dager @22-23 grader som regel,,henger jeg den midt i skapet,,samt bruker vifte for å få jevn sirkulasjon i skapet. (bryte lagdelingen av temperatur i luften.)
 
Jeg gjorde målinger med proben direkte i vørter (vel, vann for dette eksperimentet) og utenpå karet, og merket ingen særskilt forskjell. Hadde måling av lufttemp inne i kjøleskapet for sammenligning, og det er liten tvil om at proben teipet på utsiden av karet viste tempen på innholdet av spannet - ikke luften. (Mine kjøleskap står også i uisolert garasje)

[disclaimer] Dette er mine erfaringer vel og merke. [/disclaimer]

Begge deler fungerer nok bra, men siden jeg ikke merket noen forskjell i svingninger om jeg hadde den oppi eller teipet (isolert) utenpå er det for min del sistnevnte som benyttes :)
 
Ja, det er nok veldig likt resultat. Som sagt så har jeg gjort begge deler.  Det var kanskje på det aller kaldeste at jeg følte meg mere komfortabel med at sonden lå neddykket i selve øla,,fremfro klistret på en yttervegg på karet,,som "kaaanskje"  (  ;  )  )  kunne være påvirket av minusgrader i garasje.

Men, enig,,utenpå går helt greit, bare gi en viss distanse til varmekabel som er kveilet utenpå karet så den ikke påvirker målepunktet for mye ;)  . Om man skulle bruke kabel utvendig på kar da ;)
 
Tilbake
Topp