Bygge gjærstarter flere ganger

La oss si at jeg har to ferske rør med gjær, og vil ha 1000 bill gjærceller.

Hva er best practice?
Hva er fordeler og ulemper?

Mener jeg har tre valg:
1. Å lage en stor starter
2. Å steppe opp starterstørrelsen (feks 1,2,3 liter osv) til jeg har det jeg trenger.
3. Gjenta samme starterstørrelse om igjen og om igjen til jeg har ønsket mengde gjær.

Dersom 2 eller 3, hva er da optimal størrelse?
 
Har begrenset erfaring selv da jeg vanligvis velger et fjerde alternativ når jeg trenger så mye gjær.
Kjøper heller ikke mere enn ett rør, gjerrigknark/moro med gjærstartere.

Jeg lager en liten starter nok til en mindre batch øl som gir meg den gjærmengden jeg trenger.
Ulempen er at det tar lenger tid, men til gjengjeld får du mere øl/erfaring med oppskrifter.

Jeg har brukt alternativ 2)
Bruker Brewersfriend gjærkalkulator som støtter steppede startere, kan leke litt med den til du får resultatet du trenger,kanskje 2 liter etterfulgt av 3-4 liter er et utgangspunkt.

Så må du velge religion angående algoritme for gjærstartere, Braukaiser eller White. Er du usikker så er noe midt imellom et trygt valg angående gjærvekst.
 
Har begrenset erfaring selv da jeg vanligvis velger et fjerde alternativ når jeg trenger så mye gjær.
Kjøper heller ikke mere enn ett rør, gjerrigknark/moro med gjærstartere.

Jeg lager en liten starter nok til en mindre batch øl som gir meg den gjærmengden jeg trenger.
Ulempen er at det tar lenger tid, men til gjengjeld får du mere øl/erfaring med oppskrifter.

Jeg har brukt alternativ 2)
Bruker Brewersfriend gjærkalkulator som støtter steppede startere, kan leke litt med den til du får resultatet du trenger,kanskje 2 liter etterfulgt av 3-4 liter er et utgangspunkt.

Så må du velge religion angående algoritme for gjærstartere, Braukaiser eller White. Er du usikker så er noe midt imellom et trygt valg angående gjærvekst.

Støtter konseptet med å lage en liten batch øl og bruke kaken. Dessverre har jeg ikke tid til det selv og bruker metode nummer 3.

Jeg baserer meg på kalkulatoren til Brewdad. Noen som vet om den heller mot Braukaiser eller White? Hva er forskjellen på de to?
http://www.brewunited.com/yeast_calculator.php

Slik gjør jeg:
  • Starter med ett rør eller en rest fra forrige gjærstarter. ca. 50-100 bill. gjærceller.
  • blander den med 1 liter starter(1.037) resultatet blir 140 billioner nye gjærceller(totalt ca 190bill). 5 dl (ca 90 billioner) går til kjøleskapet (for lagring til neste brygg) og 5 dl (ca 90 billioner) blir værende i kolben.
  • 2 nye liter med starter i kolben gir nye 280 billioner celler. totalt 370 billioner i 2,5 liter veske. 2 liter (ca 300 billioner) går i kjøleskapet og 5 dl (74 bill) bli værende i kolben
  • 2 nye liter starter i kolben gir nye 280 billioner celler. igjen, 2 liter til kjøleskapet og 5 dl i kolben. Gjenta til du har nok gjær.
  • Alt som går til kjøleskapet Cold-crashes og dekanteres, slik at man på bryggedagen ikke har så mye gammelt øl i vørteren.

Hvorfor gjør jeg det sånn?
Min erfaring er at 2-3 liter starter er maks i en 5 liters erlenmeyerkolbe. Spesielt med belgiske gjær.
Jeg har noen fine store tette glass fra IKEA som tar akkurat 2 liter (til å ha i kjøleskapet)
Ifølge brewdad så bør man ikke ha for liten eller for stor vekst-rate, noe som utelukker metode nummer 1.

En annen ting jeg gjør dersom jeg har dårlig tid, er metoden som brulosopher beskriver her:
http://brulosophy.com/2015/06/29/ye...e-cell-count-vs-vitality-exbeeriment-results/
Mindre gjær, som aktiveres i en starter noen timer før pitching. Dette skal maksimere vitaliteten i gjæren som visstnok er vel så viktig som antall celler.
 
Brewdad kalkulatoren er basert på Braukaisers arbeid, sakset fra Brewdad
All growth rate data comes from the work done by Kai Troester of Braukaiser fame. My original intent was to include both the Braukaiser and Mr. Malty calculations, and allow users to pick from both. However, the more I delved into the subject, the more convinced I became that the Troester figures were more reliable. Troester makes his formulae freely available, while the Mr. Malty formulae are treated like something of a trade secret. Troester has published data from multiple experiments that seems to indicate repeatable results to back up his assertions, whereas I can't really find any experiments to back up (or back into) the Mr. Malty figures.
 
Brewdad kalkulatoren er basert på Braukaisers arbeid, sakset fra Brewdad
All growth rate data comes from the work done by Kai Troester of Braukaiser fame. My original intent was to include both the Braukaiser and Mr. Malty calculations, and allow users to pick from both. However, the more I delved into the subject, the more convinced I became that the Troester figures were more reliable. Troester makes his formulae freely available, while the Mr. Malty formulae are treated like something of a trade secret. Troester has published data from multiple experiments that seems to indicate repeatable results to back up his assertions, whereas I can't really find any experiments to back up (or back into) the Mr. Malty figures.

Takker for det. Jeg lette, men ikke i mange sekundene.
Kan jeg da anta at Mr. Malty er basert på White? Jeg har egentlig aldri forsøkt Mr. Malty - gir den helt andre tall?
 
Liker godt denne artikkelen. Har trukket noen konklusjoner av den som fungerer for meg :)

Optimal OG: 1.030 / 7°P
Tilsett Gjær-næring for best gjærproduksjon

2L = 0,16kg DME
3L = 0,25kg DME
4L = 0,33kg DME

- The better access to fresh air, the more yeast growth (airlock / foil / no cover / air injected)
- The higher speed on stirplate, the more yeast growth
- High gravity starters don't work as well. Optimal OG: 1,030
- Shows tendency that more air access leads to more alcohol resistant yeast

http://www.braukaiser.com/documents/Troester_NHC_2013_Step_Up_Your_Starter.pdf

Conclusions
Access to air during yeast propagation helps growth and (more importantly) improves alcohol resistance
Starter pitch rate does not have a significant effect on growth in stirred starters → stepping up may not be needed
 
Mr. Malty er såvidt jeg har skjønt basert på egne forsøk,gjærtelling og White. Ingenting av dette er publisert men mange mener at det er Braukaiser modellen du bør bruke ved magnetrører. Men ved store gjærstartere blir det nok litt feil da Braukaiser ikke har noen grense for vekst ( > 5L )
Står litt om dette på hjelpesiden for Brewersfriend gjærstarteren, der kan du velge algoritme og se forskjellen selv.
 
Støtter konseptet med å lage en liten batch øl og bruke kaken. Dessverre har jeg ikke tid til det selv og bruker metode nummer 3.

Jeg baserer meg på kalkulatoren til Brewdad. Noen som vet om den heller mot Braukaiser eller White? Hva er forskjellen på de to?
http://www.brewunited.com/yeast_calculator.php

Slik gjør jeg:
  • Starter med ett rør eller en rest fra forrige gjærstarter. ca. 50-100 bill. gjærceller.
  • blander den med 1 liter starter(1.037) resultatet blir 140 billioner nye gjærceller(totalt ca 190bill). 5 dl (ca 90 billioner) går til kjøleskapet (for lagring til neste brygg) og 5 dl (ca 90 billioner) blir værende i kolben.
  • 2 nye liter med starter i kolben gir nye 280 billioner celler. totalt 370 billioner i 2,5 liter veske. 2 liter (ca 300 billioner) går i kjøleskapet og 5 dl (74 bill) bli værende i kolben
  • 2 nye liter starter i kolben gir nye 280 billioner celler. igjen, 2 liter til kjøleskapet og 5 dl i kolben. Gjenta til du har nok gjær.
  • Alt som går til kjøleskapet Cold-crashes og dekanteres, slik at man på bryggedagen ikke har så mye gammelt øl i vørteren.

Hvorfor gjør jeg det sånn?
Min erfaring er at 2-3 liter starter er maks i en 5 liters erlenmeyerkolbe. Spesielt med belgiske gjær.
Jeg har noen fine store tette glass fra IKEA som tar akkurat 2 liter (til å ha i kjøleskapet)
Ifølge brewdad så bør man ikke ha for liten eller for stor vekst-rate, noe som utelukker metode nummer 1.

En annen ting jeg gjør dersom jeg har dårlig tid, er metoden som brulosopher beskriver her:
http://brulosophy.com/2015/06/29/ye...e-cell-count-vs-vitality-exbeeriment-results/
Mindre gjær, som aktiveres i en starter noen timer før pitching. Dette skal maksimere vitaliteten i gjæren som visstnok er vel så viktig som antall celler.

Jeg likte denne tanken/prosessen.
Hva er tanken bak å sette tilside gjær og å lage ny starter på halvparten? Mener å ha lest noe om et optimalt antall gjærceller pr liter man kan/bør ha osv, har det noe med saken å gjøre, eller er det av rent praktiske årsaker?
 
Jeg likte denne tanken/prosessen.
Hva er tanken bak å sette tilside gjær og å lage ny starter på halvparten? Mener å ha lest noe om et optimalt antall gjærceller pr liter man kan/bør ha osv, har det noe med saken å gjøre, eller er det av rent praktiske årsaker?

Hvis jeg forstår spørsmålet ditt riktig:

Teorien sier at inokulasjonsraten (antall gjærceller som tilsettes starteren/ starterens volum) bør ligge innenfor ett gitt intervall. Mellom 25 og 100 millioner celler per ml starter.
Ettersom jeg synes 2,5 liter er ett passende volum i min kolbe, så betyr det at jeg bør ha mellom 60 og 250 billioner celler som utgangspunkt.
Som du ser av mine beregninger så setter jeg til side 2 liter i hver runde og beholder 5 dl. disse 5 dl inneholder ca 100billioner celler, som passer med en fin inokulasjonsrate.

Mine 5 dl som blir med videre, sørger jo også for at starteren tynnes ut. Jeg lager starter med 100g dme per liter som gir en starter på 1.037. Når 2 liter av dette tynnes ut med 5dl så blir styrken ca 1,030. ref msevlands post.

Så tanken er rett og slett at i en 5 liters kolbe med 2-3 liter starter, så er ca 100 billioner celler ett godt utgangspunkt og en fin balanse for god vekst.
 
Tilbake
Topp