Bygge resirkulerende meskekjele

Hm. Holder temperaturen seg konstant, da? Jeg bruker f.es. en STC-1000 på gjæreskapet, et kjøleskap, og den er satt slik at skapet slår seg av og på, og en varmekilde gjør det samme. Men den temperaturen varierer jo med ca. én grader på det meste. Og det er en unøyaktighet jeg ikke kan ha i en RIMS/HERMS-løsning. Et par grader over ønsket temperatur er jo heller ikke ønskelig, fordi det fort fører til at andre sukkerstoffer enn de gjærbare blir trukket ut av malten. Men temperaturen bør jo måles rett før vannet går INN i meskekaret/kjelen igjen, og reguleres ut fra den målingen? Eller?
 
Med en ok tunet PID så bør du ikke ha større avvik enn 0,1, topps 0,2 grader. 0,2 grader skjer så og si aldri med mindre du justerer flowen på pumpa, i mitt oppsett iallefal.

Du fester proben rett på utløpet av RIMS/HERMSen.
 
Hvorfor rett på utløpet? Da kan det jo være et lite temperaturfall frem til kjelen/karet, avhengig av hvor langt det er?
 
Det kan det. Men hvis du pumper fort nok eller har isolerte slanger burde dette gå greit. Rett på utløpet fordi du vil f.eks ikke varme opp røret/coilen 4 grader over tempen du skal ha, hvor det da mister fire grader på vei til karet, hvis det er der proben sitter. Det er nå min tanke.

Jeg vet ikke hvis fire grader over temp så har så mye å si i to sekunder før det treffer MLT igjen, egentlig. Men tror rett på utløpet er normen i hjemmebrygger-oppsett. Jeg treffer iallefall mine temperaturer i MLT og isolerte slanger, jeg resirkulerer ganske sakte i forhold til andre, da jeg har funnet ut at det funker best med utstyret jeg har.
 
Og
Mener at det er slik at de fleste "vanlige" vannkokere har en fysisk bryter som bestemmer av eller på, det eneste som tripper bryteren tilbake til av er termostaten. Så selv om strømmen blir dratt ut står denne fysiske bryteren i på-posisjon. Hvis det koker (lenge nok) så tripper termostaten denne bryteren til å gå tilbake til av.

Og hvis man (ihvertfall på vår, som ikke er noen spesielt dyr variant) løfter vannkokeren av "basen". Det var det som lurte meg, jeg tenkte at den skrudde av når man kobla ut strømmen, men det viste seg å være en egen liten bryter/sensor inni kontakten under selve "beholder"-delen som merka at man løfta den opp fra basen. Hvis jeg holdt inne den, så holdt bryteren seg på, tror det er noe helt enkelt mekanisk opplegg, for den funka uavhengig av strømmen. Hvis jeg derimot dro ut kontakten og lot kokeren stå på basen, så ble også bryteren stående på.

Men back on track - så... det man gjør er altså å la pumpa gå konstant, så har man en sensor i "utløpet" fra mesken, og avhengig av temperaturen på den så skrur PID'en vannkokeren av eller på?
 
Nei. ikke i utløpet fra mesken. Det er best å regulere på utløpet fra varmeveksleren, der returslangen til meskekaret starter. Da får du rask og presis regulering.
 
Og


Og hvis man (ihvertfall på vår, som ikke er noen spesielt dyr variant) løfter vannkokeren av "basen". Det var det som lurte meg, jeg tenkte at den skrudde av når man kobla ut strømmen, men det viste seg å være en egen liten bryter/sensor inni kontakten under selve "beholder"-delen som merka at man løfta den opp fra basen. Hvis jeg holdt inne den, så holdt bryteren seg på, tror det er noe helt enkelt mekanisk opplegg, for den funka uavhengig av strømmen. Hvis jeg derimot dro ut kontakten og lot kokeren stå på basen, så ble også bryteren stående på.

Men back on track - så... det man gjør er altså å la pumpa gå konstant, så har man en sensor i "utløpet" fra mesken, og avhengig av temperaturen på den så skrur PID'en vannkokeren av eller på?

Det stemmer. Og da er det snakk om så lite som noen ms avpå/av/på etc. Alle lysene i huset mitt blinker vagt (gammelt hus) når jeg har nådd set temp og PIDen skal opprettholde denne.
 
Hvorfor rett på utløpet? Da kan det jo være et lite temperaturfall frem til kjelen/karet, avhengig av hvor langt det er?
Er lurt å gjøre dette strekket så kort som mulig. Hos meg går slangen bare 15cm i friluft, resten er inne i meskekaret. Så drar jeg den bare ut og flytter den til kokekaret under skyllingen. Har ikke vurdert å isolere den biten, men kanskje jeg skulle. Tror jeg har noen rester etter isolering av varmtvanns og varmepumpe rør
 
Isolering koster et fnugg og ingenting på BT, hvis du har en i nærheten. Jeg har t.o.m semi-isolert kranene mine med 90-graders bender.
 
Er lurt å gjøre dette strekket så kort som mulig. Hos meg går slangen bare 15cm i friluft, resten er inne i meskekaret. Så drar jeg den bare ut og flytter den til kokekaret under skyllingen. Har ikke vurdert å isolere den biten, men kanskje jeg skulle. Tror jeg har noen rester etter isolering av varmtvanns og varmepumpe rør

Jeg gjør i prinsippet det samme. Etter pumpa mi fra MLT så har jeg en treveisventil hvor jeg kan rute vørter tibake til herms, eller videre til kok. Strekningen videre til kok er uisolert siden jeg bare skrur på plata når jeg skyller, med mindre jeg bruker FWH. Samme slangen bruker jeg også til WP etter å ha flyttet pumpa til kok, så greit å slippe å strippe det lange strekket.
 
Jeg lurer også litt på hvor mye effekt man trenger. Jeg sikler på denne: http://www.kegkits.com/RimsTube.htm - men jeg tenker meg en enklere løsning til å begynne med. Men i det eksempelet er det et varmeelement på 5.5kW, noe jeg synes hører veldig mye ut? Jeg har et meskekar på 66l (Iglooboks) - hvor mye effekt trenger jeg i HERMS-løsningen for de mengdene? En vannkoker ligger jo langt under det.
 
Jeg har et 3KW element i en 10L kjele som herms. Steg på ca 15 grader endring tar meg ca 20 minutter å oppnå. Da har jeg ca 2.5l x 7kg malt oppi der +/- noen få liter. Jo mer effekt jo bedre egentlig, i en herms iallefall. Kan hende man kan slippe litt billigere unna i en rims? men det vet jeg ikke.
 
Tilbake
Topp