Hei alle glade bryggere!
Nå har vi sett oss lei på at prosessen fra slutten av kokinga til gjørtilsetning tar for lang tid og er for kronglete, herunder at vi har vanskeligheter med å separere trub fra vørter. Derfor har vi tenkt til å bygge en immersion whirpool chiller etter denne oppskriften:
I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg kunne ønsket meg hjelp med:
All hjelp mottas med takk.
Nå har vi sett oss lei på at prosessen fra slutten av kokinga til gjørtilsetning tar for lang tid og er for kronglete, herunder at vi har vanskeligheter med å separere trub fra vørter. Derfor har vi tenkt til å bygge en immersion whirpool chiller etter denne oppskriften:
I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg kunne ønsket meg hjelp med:
- Finnes det noen billigere (hensiktsmessig) måte å få tak i myke kobberrør enn Biltemas 25 meters kveil til 1 499?
- Kokekaret vårt er en 60-liters plastdunk etter Eduards oppskrift på plastic fantastic-bryggeri. Er det noen som har en solid gjennomgang å anbefale til en slik dunk? Jeg hadde foretrukket noe i metall slik at jeg er sikker på at det blir tett og slik at jeg kan koble til slange på andre siden.
- Er det noen som har tips på pumper som er å anbefale? Må selvsagt ha en næringsmiddelgodkjent som tåler kokende vørter. Ser at Humlegården har denne, men er det noen som har tips til noe rimeligere?
- Trenger vi en hopstopper i bånn med denne løsningen, eller vil whirpoolen i kjelen fra tilbakeføringen av vørteren føre til at trub og andre rester samler seg i midten og derfor ikke er noe problem?
- Noen som har tips til slanger som egner seg å bruke fra bunn av kjelen, gjennom pumpa og opp igjen i kjelen? Må være næringsmiddelgodkjente, tåle varmen og være mulige å koble til et 12 mm kobberrør på en enkel måte - ikke slangeklemme, men gjerne en Gardenakobling eller lignende, da vi gjerne vil kunne koble slangen rett av å kjøre vørteren rett i gjæringskaret med den samme pumpa når kjølingen er ferdig.
All hjelp mottas med takk.