Bygging av immersion whirpool chiller og forbedring av utstyr: Trenger tips!

Hei alle glade bryggere!

Nå har vi sett oss lei på at prosessen fra slutten av kokinga til gjørtilsetning tar for lang tid og er for kronglete, herunder at vi har vanskeligheter med å separere trub fra vørter. Derfor har vi tenkt til å bygge en immersion whirpool chiller etter denne oppskriften:

I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg kunne ønsket meg hjelp med:
  • Finnes det noen billigere (hensiktsmessig) måte å få tak i myke kobberrør enn Biltemas 25 meters kveil til 1 499?
  • Kokekaret vårt er en 60-liters plastdunk etter Eduards oppskrift på plastic fantastic-bryggeri. Er det noen som har en solid gjennomgang å anbefale til en slik dunk? Jeg hadde foretrukket noe i metall slik at jeg er sikker på at det blir tett og slik at jeg kan koble til slange på andre siden.
  • Er det noen som har tips på pumper som er å anbefale? Må selvsagt ha en næringsmiddelgodkjent som tåler kokende vørter. Ser at Humlegården har denne, men er det noen som har tips til noe rimeligere?
  • Trenger vi en hopstopper i bånn med denne løsningen, eller vil whirpoolen i kjelen fra tilbakeføringen av vørteren føre til at trub og andre rester samler seg i midten og derfor ikke er noe problem?
  • Noen som har tips til slanger som egner seg å bruke fra bunn av kjelen, gjennom pumpa og opp igjen i kjelen? Må være næringsmiddelgodkjente, tåle varmen og være mulige å koble til et 12 mm kobberrør på en enkel måte - ikke slangeklemme, men gjerne en Gardenakobling eller lignende, da vi gjerne vil kunne koble slangen rett av å kjøre vørteren rett i gjæringskaret med den samme pumpa når kjølingen er ferdig. :)

All hjelp mottas med takk. :)
 
tomv skrev:
Finnes det noen billigere (hensiktsmessig) måte å få tak i myke kobberrør enn Biltemas 25 meters kveil til 1 499?
biltemas bremserør http://www.Biltema.no/no/Bil---MC/Bremsesystem-reservedeler/Bremseror-og-Nipler/Bremseror-316/
men pga diameteren på det røret er det litt verre å finne loddefittings som passer/få loddefittings til å passe
men det geniale er at 8 mm rør passer akuratt innvendig i 10 mm rør, og en liten sølvlodd i skjøten så er det tett.
jeg har loddet på stusser av 10 mm rør i endene, og bruker standard rørfittings på dem.
 
Jeg har fra før 10m 8mm drivstoffrør i kobber fra Biltema, men synes det går for sent til 50 liter, selv med ulike former for røring, og at jeg ikke får utnyttet trykket som jeg har i krana.

Har derfor vært på utkikk en stund etter rimelige løsninger på 10-15mm, men endte opp med at 1/2" kjøleren fra MoreBeer (art.nr. WC45)kom både rimeligst og best ut.

Jeg har som sagt prøvd litt forskjellige varianter for å få kjølet raskere, blant annet ved å resirkulere vørteren før (for desinfisering) og under kjøling, for raskere kjøling og whirlpool samtidig, med march impellerpumpe, alá dette, uten å kommet helt i mål enda. Kjøpte derfor med resirkuleringsarm tilpasset kjøleren (art.nr. WC57) samtidig.

Fikk den i dag, så jeg satser nå på at min gode rørlegger skal hjelpe meg å tilpasse tilkoblingene til gardena eller annet hageslangevennlig, og at jeg sparer både tid og aroma ved første prøvekjøring neste uke. :brygging:
 
Kva med ein ti-metring med 10, 12 eller 15mm røyr og klemringkoblingar som har 1/2" gjenger som passar rett på gardenakoblingane? 25m røyr er vel kanskje litt på grensa til kva du får plass til i ei 60l bøtte?

Pumpe og whirlpool funkar veldig bra hjå meg, men eg brukar pellets (som regel). Raskare kjøling gir det i tilleg til at eg får ein fin klump i midten av gryta med grums.
 
protto skrev:
Kva med ein ti-metring med 10, 12 eller 15mm røyr og klemringkoblingar som har 1/2" gjenger som passar rett på gardenakoblingane? 25m røyr er vel kanskje litt på grensa til kva du får plass til i ei 60l bøtte?

Pumpe og whirlpool funkar veldig bra hjå meg, men eg brukar pellets (som regel). Raskare kjøling gir det i tilleg til at eg får ein fin klump i midten av gryta med grums.

Hvor får du så tak i disse 10, 12 og 15mm-rørene til en rimelig penge?
MoreBeer sin kjøler er ca 15 meter, så det gav ihvertfall meg enda et argument for å overbevise meg selv.

Pellets her også, men har stort sett prøvd å stripse fast silikonslange til eksisterende kjøler. Har du bilde av oppsettet? Mener jeg har sett noen bilder av bryggeriet ditt her inne, men husker ikke hvor..
 
Jeg har nettopp bygget men ny kjøler jeg også, til Speidel 20l. Den består av 15m Ø10mm kobberrør med to innløp og utløp (dvs. to kveiler på ca. 10 og 5m) og en hendig rørbit som med pumpa i speidelen skal gi meg whirlpool (iallefall i teorien) under kjølingen. Det passer perfekt å kveile rundt et corneliusfat, da passer kjøleren oppi maltrøret når det pakkes vekk. Til koblinger kjøpte jeg noen slangestusser hos TESS med ID 10mm som jeg trer på ut-/-innløp og sikrer med slangeklemmer. På slangestussene har jeg Gardena hurtigkoblinger som jeg kobler videre. Planen er å brygge med den snart, helst i morgen, så da får jeg se hvordan det funker  :skitbra:

Jeg kan legge ut en bildeserie hvis det er av interesse for trådstarter.

Jeg kjøpte forresten 25m - kveilen ny på Finn.no til en bra pris av denne personen  :)
 
protto skrev:
Kva med ein ti-metring med 10, 12 eller 15mm røyr og klemringkoblingar som har 1/2" gjenger som passar rett på gardenakoblingane? 25m røyr er vel kanskje litt på grensa til kva du får plass til i ei 60l bøtte?

Pumpe og whirlpool funkar veldig bra hjå meg, men eg brukar pellets (som regel). Raskare kjøling gir det i tilleg til at eg får ein fin klump i midten av gryta med grums.

Jeg tror ikke 25 meter er for mye i en 60 liters LABB-dunk. Jeg har allerede en av Vin og Bars 8-meters kjøler (10 mm rør) som er skjøtet med 10 meter til med kobberrør (dårlig patent), det skulle bli 18 meter totalt, og det dekker overhodet ikke hele volumet av vørteren. Jeg tror en godt laget 25-meters kobberkjøler skulle være bra. Jeg bruker også mest pellets, så det er godt å høre at det funker hos deg, protto.

Noen som har noen formening om 10 eller 12 mm rør er det beste til en slik kjøler? Mannen Bjarte H linket til hadde bare 10 mm igjen, men det er kanskje like greit?

På forhånd takk for hjelp.

P.S.: Ingen som har noen gode tips til solid og tett gjennomføring til et sånt LABB-spann?
 
Hei,
Når det gjelder dimensjon på rør, er størst mulig diameter å foretrekke. Større diameter gir større overflate i kontakt med vørteren, og raskere kjøling. Sånn sett burde 15mm rør være å foretrekke.
10 mtr 15mm rør har en overflate på 0,47 m2
10 mtr 10mm rør har en overflate på 0,31 m2

Ved bruk av 15 mm rør økes overflaten med ca 50% i forhold til ved bruk av 10mm rør.

Ragnar Holtermann
 
Ragholt skrev:
Hei,
Når det gjelder dimensjon på rør, er størst mulig diameter å foretrekke. Større diameter gir større overflate i kontakt med vørteren, og raskere kjøling. Sånn sett burde 15mm rør være å foretrekke.
10 mtr 15mm rør har en overflate på 0,47 m2
10 mtr 10mm rør har en overflate på 0,31 m2

Ved bruk av 15 mm rør økes overflaten med ca 50% i forhold til ved bruk av 10mm rør.

Ragnar Holtermann

Og så vil man få et lavere trykkfall? Eller er det så lite at det er neglisjerbart i denne sammenheng?

Hvis du skal ha kveil som er lengre enn 10 m tror jeg du får mye igjen for å ha to inn-/utløp. Regner med at ganske mange meter av en 25m kveil har lav kjøleeffekt hvis du kjører alt i ett strekk.
 
Man får sikkert større kjøleeffekt av å fordele det kalde vannet på 2 parallelle kjølespiraler, men det blir mer leamikk og fittings. Det er forøvrig viktig å lage kjøleren lav, og henge den helt oppunder overflata på vørteren. Hvis ikke blir det "aldri" kaldt i det øverste skiktet med mindre man rører i vørteren for å bringe kald vørter til overflaten.

Jeg har laget meg en kjøler hvor jeg har to kveiler med forskjellig diameter - den ene inni den andre - for å gjøre den så lav som mulig. Jeg henger den i ståltråd og kroker over kanten av kokekjelen. Lengden på ståltrådene er tilpasset slik at kjøleren henger rett under overflata ved normalt kokevolum.

Jeg bruker 12mm rør, og lengden er minst 10mtr (husker ikke helt). Kjøler ned 26ltr fra kok til 20 grader på ca 20min. Proteingrafs og humlepellets legger seg pent på bunn og jeg tapper nokså klar vørter i gjærkaret uten å bruke sil foran tappekranen i kjelen.

Ragnar Holtermann
 
Lars skrev:
protto skrev:
Kva med ein ti-metring med 10, 12 eller 15mm røyr og klemringkoblingar som har 1/2" gjenger som passar rett på gardenakoblingane? 25m røyr er vel kanskje litt på grensa til kva du får plass til i ei 60l bøtte?

Pumpe og whirlpool funkar veldig bra hjå meg, men eg brukar pellets (som regel). Raskare kjøling gir det i tilleg til at eg får ein fin klump i midten av gryta med grums.

Hvor får du så tak i disse 10, 12 og 15mm-rørene til en rimelig penge?
MoreBeer sin kjøler er ca 15 meter, så det gav ihvertfall meg enda et argument for å overbevise meg selv.

Pellets her også, men har stort sett prøvd å stripse fast silikonslange til eksisterende kjøler. Har du bilde av oppsettet? Mener jeg har sett noen bilder av bryggeriet ditt her inne, men husker ikke hvor..

Det er veldig low-tech, har lagt inn bilde her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3308.msg31168.html#msg31168
 
Har brygget i kveldog tok tida på kjøling. Var kanskje litt optimistisk i innlegget lenger opp. I dag tok det 30 minutter å komme ned til 20 grader, men temperaturen på vannet i springen var 13 grader, og det blir vel gunstigere utover høsten når kulda kommer  :saadoevt:

Legger ved bilder av kjøler og plassering i kjele.

Samlet rørlengde i kjøler er 10 mtr.
 

Vedlegg

  • Kjøler.jpg
    Kjøler.jpg
    93,3 KB · Sett: 486
  • Kjøler-i-kjele.jpg
    Kjøler-i-kjele.jpg
    104,5 KB · Sett: 450
Bjarte H skrev:
Hva er kjøletiden fra kok til x °C på x L øl Protto?

40-45l vørter fra koking til 18-20ºC på 20-30 min. Har aldri meir enn halvåpen kran då eg har 6 bar trykk og returslangen blir liggande og sno seg på golvet vis eg køyrer på for mykje. Det er ikkje ekstremt kjapt, men brukar tida på vasking eller rehydrering av gjær.
Har eigentleg aldri testa ordentlig så tida er eigentleg berre eit annslag. Desverre.
 
Noen som har noe tips til hvor jeg kan få tak i slanger som tåler kokende vørter og er næringsmiddelgodkjent?
 
Martin E skrev:
Noen som har noe tips til hvor jeg kan få tak i slanger som tåler kokende vørter og er næringsmiddelgodkjent?

Jeg har kjøpt silikonslange fra MoreBeer, lurer på om art. 7316 hos Petit Agentur er det samme. Han var tom da jeg trengte i vår, derfor ble det MB.
 
Tilbake
Topp