Bygging av immersion whirpool chiller og forbedring av utstyr: Trenger tips!

Billigste jeg har funnet av gjennomsiktig silikon næringsmiddelgodkjent slange er her i landet hos AEO .
Detaljer: Codaklar silikon, 12.7x19.1mm, arb. trykk 1 bar, spreng. trykk 4 bar, leveres i 10m lengde, prisene varierer endel avhennig om kundeforhold (betalte noen-og-seksti-kr-meteren inkl. moms.  Ulempen er at du må kjøpe hele 10m lengder for å holde prisen nede.

PS. Som regel blir folk veldig hjelpsomme hvis man forklarer at dette er for ølbrygging, man kan av og til få spesialkunde rabatter....
 
Martin E skrev:
Noen som har noe tips til hvor jeg kan få tak i slanger som tåler kokende vørter og er næringsmiddelgodkjent?

Tess er bra, de selger i løpemeter så du kan kjøpe 1/2 om du vil.

Husk, vanntrykket kan komme opp i 6 bar, så om du skal bruke slangen til en kraftig pumpe eller en spiralkjøler er ikke silikonslange rett ting..
 
Bjarte H skrev:
Husk, vanntrykket kan komme opp i 6 bar, så om du skal bruke slangen til en kraftig pumpe eller en spiralkjøler er ikke silikonslange rett ting..

På spiralkjøleren kan man da bare bruke vanlig hageslange? Det kommer jo ikke i kontakt med vørteren, og da trenger den ikke være næringsmiddelgodkjent?
 
Bjarte H skrev:
Husk, vanntrykket kan komme opp i 6 bar, så om du skal bruke slangen til en kraftig pumpe eller en spiralkjøler er ikke silikonslange rett ting..

Tror du ikke at en 10 x 14 mm silikonslage fra Petit agentur (nr. 7316) vil greie seg til å pumpe kokende vørter fra bånn av kjelen og opp på toppen med for eksempel en March-pumpe?
 
Martin E skrev:
Bjarte H skrev:
Husk, vanntrykket kan komme opp i 6 bar, så om du skal bruke slangen til en kraftig pumpe eller en spiralkjøler er ikke silikonslange rett ting..

Tror du ikke at en 10 x 14 mm silikonslage fra Petit agentur (nr. 7316) vil greie seg til å pumpe kokende vørter fra bånn av kjelen og opp på toppen med for eksempel en March-pumpe?

March pumpa går det fint med, den greier ikke så mange meter løftehøyde, verre er det om den duger i det hele tatt.
 
Prøvde i kveld ut 1/2" kjøleren fra MoreBeer (art.nr. WC45) m/whirlpoolarm (og march impellerpumpe), og det var liten tvil om at kjølinga gikk utrolig mye fortere. Jeg var litt opptatt på slutten, og etter 30 minutter var hele kjelen kald, og noen grader under gjæringstemperatur.
Da hadde jeg flyttet opp kjøleren (med en 2"x4") etter 10 minutter, siden den er så dyp at den ble liggende nesten helt i bunnen av kokekaret, ellers ingen røring. Oppdaget også at jeg hadde en lekkasje fra den gardenakoblingen (inn), så jeg kjørte ikke fullt trykk heller. Hadde forventet litt mer av whirlpooleffekten, men det kommer trolig når jeg får plassert den i en litt bedre høyde etterhvert. Storfornøyd med førstegangskjøring av kjøleren ihvertfall!

Hadde forøvrig trøbbel med march impellerpumpa, da jeg trodde jeg hadde pumpet varmtvannet ferdig over fra kokekar til varmtvannsbereder (kjøleboks) før skylling, viste det seg at vannet hadde forflyttet seg andre veien. Pumpa er ikke akurat noen vinner i styrke og hurtighet, men når den først går bruker den å gjøre jobben bra.
 
Takk for tilbakemeldinga, Lars - nyttig. Hva slags slange bruker du for å pumpe den varme/kokende vørteren? Jeg lurer på silikonslange fra TESS, men ser at den ikke tåler noe særlig trykk. Hvor mye trykk blir det av den March-pumpa? Og kan jeg tolke deg dithen at du ikke er særlig fornøyd med March-pumpa? Finnes det i såfall noe godt alternativ?
 
Martin E skrev:
Takk for tilbakemeldinga, Lars - nyttig. Hva slags slange bruker du for å pumpe den varme/kokende vørteren? Jeg lurer på silikonslange fra TESS, men ser at den ikke tåler noe særlig trykk. Hvor mye trykk blir det av den March-pumpa? Og kan jeg tolke deg dithen at du ikke er særlig fornøyd med March-pumpa? Finnes det i såfall noe godt alternativ?

Jeg bruker silikonslange fra MoreBeer, ikke noe stort trykk fra den pumpa, nei. Har kun brukt march impellerpumpe, da det var eneste alternativ vi fant i bryggebutikkene vi så i, og som ikke trengte modifisering eller kostet enda mer. Den duger, men har absolutt også svakheter ja. Tror det skal finnes 1 eller 2 tråder om pumper her inne, hvis ikke må du gjerne starte opp en. :)
 
Av interesse. Hvor lang er kjøeren din Lars, og til hvilket volum. Det var 30 maks. 30 min kjøletid du hadde?
 
Får ikke til å sette inn lengre sitater på smartofonen, men detaljer ligger i innlegg 5 på side 1 i denne tråden. :)

Kjøleren er ca 15m til 50 liter, og opplevde at den faktisk kjølte for langt på 30min, luksus!
 
Lars skrev:
Får ikke til å sette inn lengre sitater på smartofonen, men detaljer ligger i innlegg 5 på side 1 i denne tråden. :)

Kjøleren er ca 15m til 50 liter, og opplevde at den faktisk kjølte for langt på 30min, luksus!

Mmmm! Gleder meg til å få byggen en whirlpool chiller av den 25m kveilen med 12mm kobberrør jeg har liggende hjemme! Det kommer til å gå som smurt med kjølinga nå!
 
Jeg kjøler 20L til 19 °C på 12 min, uten pumpe og om sommeren. Dette er med 15m Ø10, så jeg regner med det blir noenlunde det samme på deg Martin  :skitbra:
 
hvordan blir det med proteinutfelling naar man kjoler rett i dunken, jeg trodde kjoleprosessen var avgjorende for aa faa proteinrester til aa felle ut, vil disse da felle ut i dunken eller er ikke dette et problem?
 
Hei eg har konisk gjæringstanker lar brygge stå en 20min ,så tapper eg av bunnfalet,til setter så gjær,du kan og klarne på kjelen før du kjøler ned ,dette brukte eg og gjøre før eg kjøpte koniske tanker ,Tankene kan du kjøpe på ebay ,er bare en drøm ,du sliper prossesen med omstiking og den drit arbeide det med føre.
 
Hei det er så lenge siden eg kjøpte disse ,men søker du på ebay finner du i søk og kav ,eg kjøpte 20 stk 100l uten lokk ,så de kunne stables i verandre .da blir de mindre volum for frakt,sende dem hjem med jetcarrier ,ca pris 1200-1500 stk
 
petrossa skrev:
Hei det er så lenge siden eg kjøpte disse ,men søker du på ebay finner du i søk og kav ,eg kjøpte 20 stk 100l uten lokk ,så de kunne stables i verandre .da blir de mindre volum for frakt,sende dem hjem med jetcarrier ,ca pris 1200-1500 stk

Hmm 20 stk 100 L koniske tanker, svært tørst om dagen eller brygger du kommersielt?
 
He he nei eg tok 2 stk selv og solgt  det andre.det vil si at det var solgt før eg bistilte dem.men eg kunne nok tatt mye mer for det er mange som vil ha .
 
Tilbake
Topp