Bytte ut HLT, meskekar og kjele mot BIAB pga plassmangel

Goran

 
Jeg bor i en liten leilighet Oslo og må oppbevare alt av bryggeutstyr i kjellerboden. Samboeren tåler ikke synet av bryggeutstyr. Det er et stort prosjekt å baære alt utstyret opp og ned hver gang jeg skal brygge.
I dag har jeg et oppsett som består av en kjøleboks som meskekar, en stålkjele (25L) med varmelement og temperaturstyring som HLT og en alukjele (36L) med varmeelement som kokekjele. Jeg vurdere å selge alt og heller kjøpe en stålkejele på 36L og meskepose.

Fordelene ved BIAB er jeg klar over:
- tar mindre plass både når jeg brygger og nedpakket (samboeren blir fornøyd)
- mye mindre å bære opp og ned ved brygging
- mulighet for stegmesking.

Ulempene vil jeg gjerne høre fra de som har mer kunnskap enn meg. Kan jeg bytte uten at det vil medføre store ulemper?
 
Det er mulig du vil få mer trub enn du er vant til. Jeg mesker i pose og ser egentlig ingen grunn til å oppgradere for øyeblikket, men det som er litt irriterende er vørtertapet på grunn av gunk i bunnen av kjelen. Det er naturligvis mulig å kompensere for dette med mengden vann/malt, men det er i alle fall noe å være klar over.

Det er også fornuftig å ha en ekstra kjele for å varme vann dersom du har tenkt til å skylle. Det er ikke nødvendig, men jeg har funnet ut at en slags batch-sparging ved å flytte posen over i et gjæringskar og så helle over skyllevann gir ekstra utbytte. Hvis du vil unngå å skylle kan det være fornuftig å gå helt opp til en 40 liters kjele for å få plass til hele volumet.

Per Christian
 
Eg benytter ein ekstra kjele til biab brygging, denne bruker eg til å varme opp skyllevatn i og til å skylle i. Etter ferdig mesking flytter eg enkelt posen fra eine kjelen til den andre. Da får eg også ein utmesk ved å ha høgare "strike temp" på skyllevatnet. Fordelen med å ha 2 kjeler, og skylle på denne BIAB/Partiskylling-metoden er at man mesker som vanleg med 2,5L/kg malt og får da god enzymaktivitet. Ved å meske med 2,5L/kg malt kan da også benytte seg av vatnjusteringstabellen til Gahr riktig, for den har jo også både pH-justeringer og smaksjusteringer. Utbyttet vil også være ganske jamt ved denne metoden. pleier å få ca. 72-75% utbytte.

EDIT:
golo skrev:
Kan jeg bytte uten at det vil medføre store ulemper?

Eg vil sei ja. Eianste ulempe slik eg ser det er jo truben, men det kan man jo kompansere for ved å for eks. brygge 23 liters batch og tappe ut kun 21L. God kok, protafloc og rask som mulig nedkjøling vil også hjelpe på.
 
Det treng ikkje bli meir rusk og rask med BIAB/kjele-i-kjele. Om du har kran i kjelen og resirkulerar masse vørter under mesking med pumpe eller manuelt kan du få like klar vørter med eit slikt system.

Kva med å lage slisser i botnen på den minste kjelen og bruke den til maltkjele oppi den større kjelen ala BB 30?
 
Bør kjelen som brukes til skylling være like stor som hovedkjelen? Jeg har en kjele på 13L, vil det holde? Eller så kan jeg gjøre som pernod å bruke en gjæringsbøtte til skylling. Poenget med bytte er jo å brygge med minst mulig utstyr.

Noe jeg har lest et eller annet sted er at med oppsett der man koker og mesker i samme kjele så får man mer partikler (kan være skall) i vørteren enn ved mesking i eget meskekar. Det skal igjen føre til mer bitter/besk smak pga tanniner som frigjøres ved koking. Det er jo derfor temperatuten til skyllevannet skal være under en viss tempe. Er det noe som kun har teoretisk betydning?
 
I hovedsak teoretisk, i alle fall om du nyttar fint nok stoff. Er faktisk ikkje all verda med % å hente på å skylle i det heile, køyr fullvolum. Endå mindre mikkmakk. Og, for all del, heng litt på dette forumet: http://biabrewer.info/
 
Man må nok ha ein kjele på i hvertfall 25 liter til å skylle i. Det blir jo ein ekstra kjele, men ein 25 liter går jo ann å lagre oppi ein 36 liter.
 
Ingen av dere som har svart har kommet med ulemper som får meg bort fra tanken. Da går jeg nok for et BIAB system og kommer til å prøve uten skylling i førsteomgang.

Torvald anbefalte i en annen tråd at et BIAB oppsett kan oppgraderes til 3-kjeler oppsett. Det er noe jeg kommer til å gjøre den dagen jeg flytter til et sted der brygging får et eget rom. Nå er det bare å ta bilder av nåværende utsyr og legge det på kjøp/salg tråden. Håper jeg får nok penger til ny kjele og meskepose :)
 
Hvordan foregår skyllingen, er det enkelt? Det hadde vært fint å sett bilder av hvordan dere skyller meskeposen.
 
Det vanskeligste med BIAB er å hode jevn mesketemperatur. Noen løser dette ved å sette kjelen i en stekeovn, så hvis du har mulighet for det er det en god start.
 
Bjarte H skrev:
Blir det ikke en del søl med BIB og derfor lavere WAF?

Nei

Det er bare å ha en bakebolle e.l. som du kan holde under / legge posen med malt i når du flytter den for å skylle e.l. Null søl hos meg.
 
Skylling: Jeg har ei stor salatskål i stål fra IKEA som jeg har boret noen hull i bunnen av + en mindre kjele og en bøtte som jeg enten har skyllevann i eller bruker som oppsamler. Jeg heller ganske enkelt vannet over posen og lar den renne av seg såpass mange ganger som jeg gidder (ca 3-4). Skyllevannet koker jeg bare opp med  vannkoker ei liten stund før jeg bruker det sånn at temperaturen er sunket til 78C.

Har ingen formening om at dette er den mest optimale måten å gjøre det på, men det er iallfall sånn jeg har gjort det de siste bryggene - mest av nysgjerrighet. Det er jo mange BIAB-bryggere som sverger til at man kun skal "skvise" posen og ikke skylle noe har jeg skjønt.

Tok en titt i loggen min og fant info fra siste brygg(Double/Imperial IPA):

26L vann til mesking (preboil OG: 1.060)
5L "skyllevann" (preboil OG 1.040)

OG: 1.076

brukte totalt 6,05 kg malt + 1 kg farin

Sluttvolum: 19,5L på flaske


Om det blir veldig mindre styr enn med kjøleboks etc. er jeg mer usikker på. Tar muligens noe kortere tid?


EDIT: Har isolert kjelen min med liggeunderlag fra Biltema som strammes med noen reimer fra samme butikk. Funker som bare det - dessuten er det jo bare å sette på komfyren på lav effekt hvis du trenger noe mer varme!
 
Da har jeg solgt alt og allerede kjøpt meg en 36 liter kjele hos bryggselv. Brygget første brygg i går. Brukte kermaisk topp for oppvarming og koking av vørter. Oppvarmingen gikk veldig treigt. Kokingen gikk fint etter vørteren hadde nådd kokepunkt men jeg hadde mye mindre damptap enn før, ca 1,5 liter mot 3 liter før.
Det jeg trenger nå er en billig induksjonsplate, jeg kan ikke bruke så mye mer penegr på bryggeutsyr.

Veldig fornøyd med BIAB, bortsett fra lang oppvarmingstid. Takk til dere alle for de gode rådene.
 
Tarjei77 skrev:
Å supplere toppen du har med dyppelement nemnd her http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7817.0.html er ei billegg løysing som eg er svært nøgd med.

Et veldig godt forslag men jeg kom på at jeg reiser til Tyskland om 2 uker. Jeg tror jeg bare bestiller en sånnt og får de til å sende til hotellet.

http://www.ebay.de/itm/Induktionsko...n_Herde_PM&hash=item2a1b7cc4a7#ht_500wt_1204
http://www.ebay.de/itm/Caso-Comfort...n_Herde_PM&hash=item2ebce8ad47#ht_500wt_1204
 
Tilbake
Topp