Camden pale ale hop creep

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Jeg brygget en camden pale ale for et par måneder siden. OG havnet på 1,050 FG 1,006. I det høye sjiktet for utgjæring på us05 men antagelig ikke unormalt. Ganske mye tørrhumle på denne. Tappet på fat og sukkerkarbonert. Oppdaget at den ble noe høyt karbonert og sjekket SG som nå var helt nede på 1,002. Ingen usmak på ølet, tvert imot meget bra så langt. Noen som har opplevd så høy utgjæring?

oppskriften. American Pale Ale Recipe - Camden Pale Ale | Brewgr
 
Jeg brygget en camden pale ale for et par måneder siden. OG havnet på 1,050 FG 1,006. I det høye sjiktet for utgjæring på us05 men antagelig ikke unormalt. Ganske mye tørrhumle på denne. Tappet på fat og sukkerkarbonert. Oppdaget at den ble noe høyt karbonert og sjekket SG som nå var helt nede på 1,002. Ingen usmak på ølet, tvert imot meget bra så langt. Noen som har opplevd så høy utgjæring?

oppskriften. American Pale Ale Recipe - Camden Pale Ale | Brewgr

Det der var 88% utgjæring, og det er veldig mye. Jeg skal ikke påstå at det er helt umulig uten en infeksjon, men jeg blir mistenksom. 1.002 er 96% utgjæring, og det er definitivt langt utafor hva 05 kan klare. Men jeg stiller samme spørsmål som Petter; rista du ut kullsyra?
 
Rørte du ut CO2 før du målte ny SG?

Har du brygget Saison med samme utstyr?
Ja ristet ut co2.
Har brygget saison men det er fire år siden. Har mange brygg etter det.

har forresten brygget en hveteøl tidligere i sommer, med wb06. Kanskje det er synderen?
 
Sist redigert:
Ja ristet ut co2.
Har brygget saison men det er fire år siden. Har mange brygg etter det.

har forresten brygget en hveteøl tidligere i sommer, med wb06. Kanskje det er synderen?

Ikke så usannsynlig, nei.

Da er det vel bare å drikke det opp fortest mulig. De der gir seg jo ikke før du slukker lyset.
 
Jeg brygget en camden pale ale for et par måneder siden. OG havnet på 1,050 FG 1,006. I det høye sjiktet for utgjæring på us05 men antagelig ikke unormalt. Ganske mye tørrhumle på denne. Tappet på fat og sukkerkarbonert. Oppdaget at den ble noe høyt karbonert og sjekket SG som nå var helt nede på 1,002. Ingen usmak på ølet, tvert imot meget bra så langt. Noen som har opplevd så høy utgjæring?

oppskriften. American Pale Ale Recipe - Camden Pale Ale | Brewgr
Jeg har brygget den et par ganger. Første gang med US-05. Den endte på OG 1048 og FG 1009. Var veldig fornøyd med den batchen. Oppførte seg bra, men ble litt matt og mørk mot slutten. Mistenker at tappingen var problemet – prøvde noe nytt utstyr. Tror ikke jeg opplevde hop creep. Det er jo edruelige mengder humle i den. Kan selvsagt være hveteølgjæren eller en annen ytre påvirkning.

(Batch #2 med Voss ble ikke så vellykket, og gikk i sluket etterhvert.)
 
Tilbake
Topp