Tenker litt det samme som deg att det blir for små mengder til å sette smak, men tenker heller ikke at det skal smake honnong, bare en liten touch.
Morro å høre noen med positiv erfaring med mjød. Debuterte selv med mjød med å sette denne i november, er veldig spendt
Statistics
Volume: 16 liters
OG: 1119
FG: 1000
Alcohol: 15.6 % by vol.
Colour: 11 EBC (Golden)
Bitterness: 0 IBU
BU/GU: 0
Fermentables
Honey 5000 grammes
Fermentation
Yeast: 4632 Dry Mead fra Wyeas
Comments:
Koker opp 6 l av vannet og kjøler det ned til 90 grader før jeg tillsetter 2000 g av honningen og holder det rundt 75 grader i 5 minutter (pasteuriserer) før det hele kjøles fort ned til rundt 20 grader før jeg har det hele i gjæringskaret og tilfører oksygen (setter på lokket og rister dunken som h...), og tilslutt tilsetter jeg gjæra. Ikke kok etter att honningen er tilsatt!!!
Gjær: Bruker en 1,5 l aktiv starter av 2 ts gjærnæring, 0,5 dl lys DME, 1 dl honning og 4632 Dry Mead fra Wyeast (hadde egentlig tenkt å bruke Champagne gjær) + ytligere 3-4 ts gjærnæring ved pitching. (Gjæra trenger en del hjelp med å fordøye honningen).
Etter ca en uke gjentar jeg koking av 4 l vann og pasteurisering og nedkjøling av de siste 3000 g honning. Da har det oppstått en god del ny gjær, i gjæringsdunken, som er klar for nye utfordringer.
Etter ytligere ca 30 dager, stikkes det om i nytt gjæringskar og tilsetter en skrelt sitron. La stå i 10-15 mnd. før det stikkes på Champagneflasker (ikke vin da de ikke tåler trykket) med sukker (6-7 g/l) + noe frisk gjær. Lagres noen uker til.
Startet i november, er nok fin til våren om 1 1/5 år
Kommentar under veis: Etter 3 1/2 uke primærgjæring endte FG på 1000... knusktørt. Stakk det da om og tilsatte 4-5 spiseskjeer sukker bare for å få litt gjæring på lagringsdunken også. Tilsatte også en skrelt sitron, saften av en klementin og en skive ingefær, bare for morro, samt 2 liter kokt vann for å til få ned alkoholen et par prosent, smak er det nok av alikevel. Nå skal det få stå i allefall til neste jul før det hele flaskes...