CareBeer Stout - ser det OK ut?

ToreK

Hei

Har frem til nå kun brygget ferdige ølsett, og er veldig fornøyd med resultatene. Har blant annet en 7Fjell Vinter som godgjør seg (det som har overlevd julen) og 7Fjell Svartediket som fortsatt er temmelig ung (4 uker på flaske), samt litt forskjellig fra Vestbrygg :)
Har et ønske om å brygge en "egenkomponert" øl, og jeg har satt sammen en oppskrift som er inspirert av en del tyvtitt på brewersfriend.com.

Er det noen mer erfarne som kan gi en tilbakemelding på dette?
Til info er oppsettet BIAB med 30 liters kjele, og jeg går heller etter OG enn volum.

5000 g - United Kingdom - Maris Otter Pale (62%)
1700 g - United Kingdom - Golden Promise (21.1%)
300 g - United Kingdom - Black Patent (3.7%)
250 g - United Kingdom - Chocolate (3.1%)
250 g - United Kingdom - Roasted Barley (3.1%)
220 g - United Kingdom - Crystal 90L (2.7%)
200 g - United Kingdom - Malted Naked Oats (2.5%)
150 g - United Kingdom - Dark Crystal 80L (1.9%)

36 g - Northern Brewer, Type: Pellet, AA: 7.8, Use: Boil for 90 min, IBU: 31.8
26 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 20 min, IBU: 11.67

Wyeast - Irish Ale 1084

Original Gravity: 1.078
Final Gravity: 1.021
ABV (standard): 7.52%
IBU (tinseth): 43.47
SRM (ebcmorey): 78.8

Det er 8 forskjellige typer malt i den. Er du sikker på at du virkelig vil ha så mye rart i den? Jeg føler meg egentlig fortsatt relativt fersk på å sette sammen oppskrifter. Jeg har dog sjelden mer enn 3 typer malt sammen - blir det mer så sliter jeg litt med å lære noe særlig av det. Da greier jeg ikke helt å sette fingeren på hva som forårsaker hva.

Ellers vil jeg tro at det er litt lite bitterhet. En stout skal typisk ha en BU/GU-ratio på 0.9 eller så, og du ligger på halvparten, omtrent.

Takk for svar!

Du har sikkert et poeng er, og det er sikkert i begynnelsen det er spesielt viktig å "keep it simple".
Kan det da være smart å kutte ut 4-5 sorter, og heller øke mengden på hver enkelt omtrent tilsvarende mengden man fjerner?

Bare hyggelig.

Jeg ville iallefall forsøkt på det. De sentrale elementene i en stout er vel en form for basemalt (MO er jo flott), så roasted og black patent. Etter det bør det jo være nøye gjennomtenkt hva en legger til. Har du en plan med det så det jo selvsagt flott, f.eks. å legge til 150g havre for å få fløyelsfølelse eller crystal for sødme.
Jeg har brukt farve som "guide" når jeg har justert mengdene på stout.
Personlig er jeg også litt forsiktig med chocolate malt, da jeg synes den smaker litt sneip. Smak litt på den og se om du er komfortabel med smaken.

Ellers kan du kanskje også gjøre sprø ting som trekke en halvkilo crystal eller cara i en humlepose i en liter vann mens du mesker. Så koker du denne paralellt. Etter at du har tappet ut halve satsen slenger du denne oppi resten av vørteren din og fortsetter å tappe - men nå på et nytt fat. Nå har du to forskjellige stouts og du vet antageligvis bedre enn de fleste hvordan caramalt endrer en stout.

Det er litt mer jobb å gjøre slikt, men det er skrekkelig artig. Halvparten av de satsene jeg gjør er ofte delt i to eller tre.

Et veldig greit utgangspunkt kan være John Palmers rudimentære utlisting over malt i forskjellige stiler
"To help get your creative juices flowing, here is a rough approximation of the recipes for the common ale styles:
Pale Ale - base malt plus a half pound of caramel malt,
Amber Ale - pale ale plus a half pound of dark caramel malt,
Brown Ale - pale ale plus a half pound of chocolate malt
Porter - amber ale plus a half pound of chocolate malt,
Stout - porter plus a half pound of roast barley."

Hentet herfra

Her var det mye verdifull input!
Det kan vel egentlig oppsummeres med "vit hva du gjør og hvorfor du gjør det", og det er jo egentlig logisk. Jeg ble nok revet litt med av å se på andre oppskrifter :rolleyes:

At det er mer arbeid å gjøre det på den måten er jo det spennende oppi det hele! Man brygger gjerne ikke sitt eget øl for å spare tid.

Takk for inspirasjonen! Jeg går tilbake til tegnebrettet :D

Tilbake
Topp