Challenger humle

Jeg er blitt tilsendt challenger humle mot min vilje  :)
Vil denne bli noe serlig bra i en pils, juleøl (neste år) ?
eller hva er den best til ?
 
Jeg sjekket boken Designing Great Beers av Ray Daniels. Der står det at Challenger er en krysning av Northern Brewer, og at Challenger egner seg svært godt til tørrhumling. Om denne typen humle passer godt i en lagerøl er jeg litt usikker på. Kanskje den hadde vært fin i en bitter eller lignende?
 
Challenger er en etterhvert klassisk engelsk ale-humle. Ikke det beste til lager, kanskje, men jeg tror faktisk Harviestoun Schiehallion er brygget med Challenger, og det ølet er jo en svært god lager!
 
Gahr skrev:
Challenger er en etterhvert klassisk engelsk ale-humle. Ikke det beste til lager, kanskje, men jeg tror faktisk Harviestoun Schiehallion er brygget med Challenger, og det ølet er jo en svært god lager!

Ser slik ut, men å søke opp oppskrifter ser verre ut, noen forslag her, bøker ?
 
Tror jeg har en oppskrift som visstnok skal være fra Harviestoun-bryggeriet. Skal sjekke når jeg kommer hjem fra jobb. Ellers kan du sikkert bare lage en standard pils, og bruke Challenger i stedet for annen humle du hadde tenkt å bruke. Det blir sikkert godt øl uansett.
 
Fra "Real Ales for the Home Brewer":

Harviestoun Schiehallion:
  OG 1048
  FG 1011
  IBU 28
  Mash Temp 65 gr

Til 23 liter
  Lager malt 5145 gr
  Hvete malt 270 gr
  Challenger 6,2 AA  54 gr 60 min
  Hallertauer 1,5 AA (??) 93 gr 60 min
  Hallertauer, 25 gr siste 15 min

mvh Trygve
 
Trygve skrev:
Fra "Real Ales for the Home Brewer":

Harviestoun Schiehallion:
   OG 1048
   FG 1011
   IBU 28
   Mash Temp 65 gr

Til 23 liter
   Lager malt 5145 gr
   Hvete malt 270 gr
   Challenger 6,2 AA  54 gr 60 min
   Hallertauer 1,5 AA (??) 93 gr 60 min
   Hallertauer, 25 gr siste 15 min

Mvh Trygve

Gjær ? har for tiden en Wyeast 2001 pils gjær.
Jeg tror det kan bli bra, får også brukt opp hvetemalten
 
Står ikke noe om gjær, men jeg har brukt 2001 til både pils, maibokk og juleøl - med bra resultat!  Så bare brygg i vei.
 
Så var det noen som var raskere enn meg med oppskriften! 2001 blir sikkert bra.
 
Da takker jeg så mye.
Det er håp for en lagerelsker å få noe litt annet, jeg har ikke funnet noe annet enn Weis som jeg synes noe om.
 
Tilbake
Topp