Chili IPA

Hei, jeg er ute etter å lage en IPA med chili. Jeg har fat, så jeg har ikke planer om å tilsette rett på flaske. Brygger batcher på ca 23 liter.

Jeg tenker at jeg vil ha lite smak av chili, men jeg vil ha et lite sting i halsen når jeg drikker den. Jeg har noe Thai chili liggende som er relativt sterk, men jeg er usikker på hvordan jeg skal tilsette den. Planen min har vært å kutte opp 4-5 thai chili, fjerne frøene og koke de opp i 2,5 dl vann. Kjøle ned og ha i etter stormgjæring.

Jeg ser at noen også legger chili i humleposer rett i gjæringskaret men jeg er litt usikker på hva som er best. Noen har det også i Vodka, men jeg er litt usikker på om vodkaen setter for mye smak.

Er det noen som har noen formening om hva som er den beste måten å gjøre dette på?
 
Min erfaring med Chili i øl er at man ikke bør gjøre det i en IPA, som tross alt skal bæres frem av humlene. Jeg har brygget to chili-øl i min "brygge-karriere". Det første var som nevnt en IPA, og det siste var en Saison, sistenevnte ble uten tvil det beste ølet! Hvor chilien fikk mer plass og rom for å sette sitt preg. IPA'en fikk verke chili eller humle preg, det virket som at de ødela for hverandre og ingen av delene fikk skinne skikkelig.

Jeg brukte en belgisk saison gjær (WLP 565).

I Saison'en tilsatte jeg chilien (Habanero, som jeg anbefaler å bruke) mot slutten av kokingen, siste 5 minuttene. Når det kommer til mengde chili anbefaler jeg deg å prøve deg frem på forhånd, og det kan du enkelt gjøre ved å koke den valgte chilien i tilsvarende lengde og vannmengde som du planlegger å koke den i på bryggedagen. Halver gjerne vannmengden for å slippe å koke opp så veldig mye vann eller bruke så mye chili på selve testen. Denne metoden har jeg veldig god erfaring med, heten og smaken fra chlien ble veldig lik i det ferdige ølet. Det er også lettvint å tilsette chilien mot slutten av kokingen, fremfor å måtte styre med dette under gjæringen.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp