Chilli (eller kanskje pepper) øl oppskrift?

Hekkan, Jørn. Der kom jeg ikke på å lete, takker. :)
Takk for tips kriandr og Rolv
TommyE, jeg ligger paddeflat på gulvet nå. Jeg fikk ikke med meg notatene. My fault.

--
 
Mulig å tørrhummle med chili for å få smak ?

Har 10L Lucky Jack Pale Ale på gjæring (3 dager siden den ble satt til gjæring)

Lurer på å hive fersk chili oppi, noen som har mer erfaring med dette siden 2013?
 
Jeg hadde planlagt å brygge en habanero-ipa i helgen, men det ble dessverre utsatt.

Planen var da å grille lett en habanero for så å legge det i vodka i et døgn, også tørrhumle med dette.

1 habañero chili pepper (Roast pepper for approximately 3 minutes over an open flame, just enough to get a bit of char on the outer skin. Then cut in half and soak in 46 ounces of vodka for 48 hours to sterilize. Add entire chili to secondary for seven days and reserve the vodka to blend back into the finished beer.)

Her er inspirasjonen: http://www.popularmechanics.com/home/skills/10-award-winning-home-brew-recipes#slide-5
 
Jeg og noen kompiser lagde en chili-ipa hvor vi hadde 1 hel habanero uten frø siste 5 min av kok, og "tørrchilia" med 2 habanero uten frø. Dette var da snakk om 20L. Resultet ble en markant smak av habanero - men så godt som ikke sterkt i det hele tatt. Utifra den erfaringen tror jeg man kan gønne på ganske kraftig uten å være redd for at det skal bli for sterkt.
 
Akkurat, takker!
Har søkt etter norske butikker som selger habanero. Finner ingen, noen som vet hvor slikt kan skaffes?
(rammes vel av terrorlovgivningen om en innfører dem..)
Ellers, om en ville prøvd å få det i batchen i stedet for direkte i flaske, hvordan kunne det gjøres.
Hva med 4 hele oppkuttet på en 25l batch tilsatt etter stormgjæring?

--
Meny har det. Det vet jeg så inderlig godt.
Jeg skulle dampe blåskjell og da liker jeg å ha litt hakket chilli. Chilli var dem utsolgt for og ble derfor stående å titte på habanero. Spurte ei som jobbet der om habanero kunne brukes i stedet for. Det visste hun ikke men sa jeg måtte smake på en for å se.

Tok en liten bit av toppen og tyggde. Merket lite smak og tok så en større bit hvor det fulgte med litt frø og frøhinner.
Satan! Etter noen sekunder fikk jeg åndenød. Fikk regelrett ikke puste... Panikken grep meg og jeg løp bort i snopet og hogger innpå skumbananer. Sukker hjelper. Men det hjelper ikke nok. Med leppa fullpakket med snus og gapet stappet med skumbananer løp jeg mot døren. Alt vokste og ville ut. Jenta som jobbet der løp etter meg og beklaget seg. Du snakker om skue....

Så habanero har jeg den største respekt for!

Men til sakens kjerne så selger Kristiansand brygghus pale ale med chilli. Veldig godt faktisk.
Sikker på de vil hjelpe deg hvis du sender dem en Mail.
 
Jeg gror Habanero på verandaen :) Ellers selges de vel på de fleste grønnsaksbutikker, ihvertfall her på østlandet. Det er sterkt som faen, og melk er beste bøtemiddel. Å fjerne frøene på en Habanero utgir så og si ingen forskjell. Forøvrig er det de hvite hinnene som har høyest konsentrasjon av capsaicin i en chili, at frøene er så sterke er en myte.

Tips hvis du skal smake på chili: capsaicin-konsentrasjonen er som nevnt høyest i den hvite membranen, men den er også høyere nærmere toppen. Så smak tuppen, den er mildest (igjen, på en habanero vil det fortsatt sparke godt, så prøv en _liten_ bit) :)
 
noen som har prøvd å lage chiliøl? Så på videoen at det var anbefalt å benytte en lavt humlet pale ale som basis. Porter var også nevnt. Chili og sjokolade kan jo gå godt sammen. Kan det være en ide med kakaonibs i ølet? Noen med erfaringer?
 
Tilbake
Topp