Christmas Ale-settet til Bryggselv.

...Det er like dumt å gå til butikken for å handle tomflasker  8) Jeg kjenner en kar som jobber på et flaskemottak. Så kom det en kar som skulle ha 10 kasser med tomflasker...ble mye snakk på bakrommet, mens jeg bare tenkte"dette har jo jeg også gjort"  :laugh: Men fra spøk til revolver, jeg tilsetter sukkerlake i en ny dunk, bruker hevert til å "røre" rundt fra bunnen av dunken(pluss en røreskje helt til slutt som er godt desinfisert). Funker veldig bra. Aldri opplevd å få forskjellig mengde kullsyre i en flaske. Det eneste er at du må passe på å korke flaskene skikkelig så det ikke er noen lekkasjer.
 
Hei!
Jeg lot dette øl settet stå 3 uker på dunken før jeg tappet dette. Sto siste uken en del kjøligere en under gjæringen. Dette gikk fint. Stakk om ollet til krandunke og tilsatte 5,5g sukker pr. liter øl. Rørte godt rundt med desinfisert sleiv, tappet på flasker. Lot de stå til karbonering i 14 dager i rom temperatur. Siden stått kaldt. We nå 8 uker gammelt og smaker skikkelig bra! Bare å glede seg til dette. Prøver å spare 12-15 flasker til jul, men det er hardt :biersmile:
Lykke til!
Roar
 
Prøvesmakte denne nå, to uker etter flasking. God allerede.

tumblr_mdhxclVljL1rif1a1o1_500.jpg
 
Du drikker det selvsagt på den temperaturen du liker best selv.;) selv ville jeg vel ha drukket det på rundt 10 °C, hvilket vil si jeg hadde servert det et par-tre grader kaldere i utgangspunktet.
 
Kan anbefale dere å spare ett par flasker til neste år.
Jeg brygget dette kit'et i fjor med wlp007.

Klarte å gjemme unna 4 stk, og angrer bittert på at jeg ikke gjemte unna flere.
Tok en i går, og "modningen" hadde gjort underverker. :)
 
Tilbake
Topp