Hvilken gjær til bryggselvs: christmas ale gahr edition?

Hvilken av de anbefalte gjærene som man kan velge mellom på dette settet anbefaler dere? http://www.bryggselv.no/products/christmas-ale-allgrain-olsett-25l
 
Vi valgte denne: White Labs WLP028  Edinburgh Scottish Ale, er meget fornøyd så langt.
Har nå ikke hatt mulighet til å sammenligne med andre, men ser vi må sette en til, da velger vi en annen for å sammenligne.
 
Har ikkje brukt 013 til juleøl, men til eit par portere. Eg synes at denne gjæra gir eit litt for sterkt preg av tre, kanskje litt krydra smak. Sidan eg er veldig glad i engelsk øl så hadde eg nok vald 002, men 028 kan sikkert passe bra den også. Har dog kun erfaring med denne frå eit røykøl.
 
Brukte wlp002 som fortsatt skal stå i en drøy uke. Starta fort ihvertfall, so far so good. Noen som vet hvor mye sukker som skal i?
 
Jeg brukte også WLP002 og flasket 18. oktober med 5,6 g sukker pr liter. Har prøvesmakt, senest nå helgen, og tenkte ikke over at dette var feilkarbonert.
 
Jeg tror jeg også brukte WLP002.  Ikke at jeg hadde så mye jeg skulle ha sagt; da jeg kom i butikken ble det antydet veldig klart hvilken gjær jeg ville ha.

Øllet ble ihvertfall veldig godt!  (Gjæret ikke så langt ned at det gjorde noe, men det skyldes nok prosessen.  FG 1025…)
 
Hei!

noen som har forslag til mesketemperatur evt. Steg på ovennevnte øl. Skal gjæres med wlp 002.

Kenneth
 
Ifølge mrmalty så trenger jeg kun ett rør med gjær til dette brygget, men det følger med 2stk i settet. Noen logisk forklaring på det?
 
Terje W skrev:
Ifølge mrmalty så trenger jeg kun ett rør med gjær til dette brygget, men det følger med 2stk i settet. Noen logisk forklaring på det?

Den logiske forklaringen er vel at du bruker Mr. Malty feil ;)
 
Det er godt mulig, men hva er feil her da isåfall:


Blir fortsatt bare ett rør om jeg justerer opp til 25L. Er det "beregnet" med at man ikke lager starter kanskje? Da blir det isåfall litt lite med 2 rør.
 
Det betyr at du skal lage en starter på 1 liter med 1 rør.. IKKE 1 rør i selve vørteren.
Så tror jeg du har tatt feil av datoen, datoen skal settes til når gjæren ble høstet, ikke dagens dato ;)

Jeg tror litt av ideen med de settene er at folk skal slippe å lage starter og bare tilsette begge rørene.
 
Terje W skrev:
Det er godt mulig, men hva er feil her da isåfall:


Blir fortsatt bare ett rør om jeg justerer opp til 25L. Er det "beregnet" med at man ikke lager starter kanskje? Da blir det isåfall litt lite med 2 rør.

Et par ting: Som Bernts sier, betyr resultatet ditt her at du skal lage en starter på en liter med ett rør. Det står at du trenger 2,3 rør uten starter. MEN, du har satt produksjonsdato på gjæren til 16. november 2012, hvilket er i dag. Det er strengt tatt umulig når man skaffer gjær her til lands... Du må plotte inn produksjonsdatoen i feltet oppe til høyre. Produksjonsdatoen til White Labs-rør er 120 dager før best før-dato.
 
Jeg skjønner hva dere mener og det er akkurat det som er poenget mitt :) Tror vi prater litt forbi hverandre her :) Produksjonsdato var 5/11, derfor jeg ikke forandret det da det er rimelig ferskt, utgjør 0.04L ekstra i starteren. Det er jo topp at vi får med to rør på dette settet, men lurer bare på hvorfor når det er nok med ett rør hvis man lager starter, mens det er for lite med 2 hvis man dropper starter.
 
Fordi produksjonsdatoen nødvendigvis vil variere en del på gjæren. Det er ikke alltid du får fullt så fersk gjær med. Bruk ev. det andre røret til noe annet i stedet. ;)
 
Ok, spørsmål litt off topic;
Jeg holder på med dette brygget (mitt andre brygg, det første gikk åt skogen). I morgen har det gjæret i 14 dager, og jeg målte SG i dag. OG på 1054, SG i dag på 1018 cirka.
Det er fortsatt litt aktivitet i gjærlåsen, plopping omtrent annethvert minutt.
Noen som vet hva ønsket FG ligger på?
Hilsen n00b.
 
Lurer også på hva FG bør ligge på dette settet?
Har gjæret i 11 dager og er fortsatt på 1.030, har ligget jevnt på 18 grader hele tiden. Satte den i et annet rom med litt høyere tempratur 20-21.
En annen ting, Jørn nevner her i tåden han har karbonert flaskene med 5.6 gram sukker og at det er feil. Hva er riktig sukkermengde på denne?
 
Per Ivar skrev:
Lurer også på hva FG bør ligge på dette settet?
Har gjæret i 11 dager og er fortsatt på 1.030, har ligget jevnt på 18 grader hele tiden. Satte den i et annet rom med litt høyere temperatur 20-21.

Jeg endte på 1.025 uten å ha fått noen flaskebomber ennå.
 
Tilbake
Topp