Cider av druer og eple(juice)

Ikke øl, men siden det ikke er et vin/ciderforum prøver jeg her.

Jeg har fått hendene på en brukbar batch med lokalt dyrkede druer, og tenkte at jeg skulle lage en cider. Vin er for kjedelig, og blir sjelden bra uansett, synes jeg. Men siden man aldri eller sjelden lager cider av bare druer (som jeg har fått med meg, ihvertfall) så tenkte jeg å lage en blanding av druer og epler. (En litt god eplejuice, da jeg ikke har tilgang til epler.)

Spørsmålene er:

Hvordan går jeg frem for å få saften ut av druene? Tråkke/håndarbeid? Koking? Mosing?

Og må jeg koke eller pasteurisere for å ta knekken på naturlige gjærstoffer, iom. at jeg tenker å bruke en cidergjær?

Evt. andre tips?
 
Ikke øl, men siden det ikke er et vin/ciderforum prøver jeg her.

Jeg har fått hendene på en brukbar batch med lokalt dyrkede druer, og tenkte at jeg skulle lage en cider. Vin er for kjedelig, og blir sjelden bra uansett, synes jeg. Men siden man aldri eller sjelden lager cider av bare druer (som jeg har fått med meg, ihvertfall) så tenkte jeg å lage en blanding av druer og epler. (En litt god eplejuice, da jeg ikke har tilgang til epler.)

Spørsmålene er:

Hvordan går jeg frem for å få saften ut av druene? Tråkke/håndarbeid? Koking? Mosing?

Og må jeg koke eller pasteurisere for å ta knekken på naturlige gjærstoffer, iom. at jeg tenker å bruke en cidergjær?

Evt. andre tips?
Min erfaring er med vin, men da knuser man bare druene lett, nå om dagen med en diger kvern, men tråkking er jo tradisjon. Poenget er å få sprekt skallene så gjæra på skallet får tilgang på sukkeret inni. Etter noen dager sånn presser man safta ut av druerestene i en presse. Det er viktig å ikke knuse for mye eller presse for hardt, for både stilker og steiner inneholder tanniner i alt for store mengder. Ellers regulerer du farge og tannininnhold med tida du lar det ligge med skall. Hvis du ikke vil ha med farge og tanniner fra skall kan du presse med en gang.
 
Takk for svar. Jeg har ikke tilgang til presse, så knusingen må gjøres manuelt. Kanskje få ungene til å tråkke :)

Men jeg skjønte ikke helt: Først knuser jeg, og så skal jeg presse saften ut av restene etter noen dager? Skal jeg først knuse druene og tappe ut saften, la denne stå, og så presse ut resten av restene noen dager senere? Skal jeg ikke vente med gjæringen til hele utpressingen er ferdig?

Teskje/smørbrødliste hadde vært knall :)

Jeg er også usikker på svovling og hvordan. Vil ikke det, i kombinasjon med konserveringsmidler i juicen jeg skal blande i, forstyrre gjæringen?
 
Takk for svar. Jeg har ikke tilgang til presse, så knusingen må gjøres manuelt. Kanskje få ungene til å tråkke :)

Men jeg skjønte ikke helt: Først knuser jeg, og så skal jeg presse saften ut av restene etter noen dager? Skal jeg først knuse druene og tappe ut saften, la denne stå, og så presse ut resten av restene noen dager senere? Skal jeg ikke vente med gjæringen til hele utpressingen er ferdig?

Teskje/smørbrødliste hadde vært knall :)

Jeg er også usikker på svovling og hvordan. Vil ikke det, i kombinasjon med konserveringsmidler i juicen jeg skal blande i, forstyrre gjæringen?
Dette er altså erfaring fra vinproduksjon, mer spesifikt barbera d'Asti. Prosessen er uansett ikke så ulik.

1) Sjekk med et refraktometer at druene er modne. Det blir ikke godt om de ikke er proppa med sukker. Smaker de som gode spisedruer blir de dårlig vin. De skal være mye søtere og mindre friske enn de du ville satt på bordet.
2) Knus druene forsiktig. Overfør alt til en tank.
3) Svovle mosten (hvis du skal tilsette gjær)
4) Vent en stund, jeg husker ikke helt hvor lenge.
5) Tilsett gjær. Pass på at mosten må ha oksygen under gjæringa. Det husker jeg som litt vanskelig.
6) La det gjære noen dager. Hvor lenge avhenger av hva du vil oppnå av farge og tanniner.
7) Sil av halvferdig vin fra tørrstoff og ha dette i en ny tank.
8)Press så mye væske som mulig av tørrstoffet uten å presse så hardt at du klemmer istykker steiner og stilker.
9) Gjær videre til det er ferdig.
10) La stå lenge.
11) Drikk.
 
Tror det er mange som feiler ved pkt 10 faktisk. Tålmodighet er viktig for godt resultat.

Nå er det lenge siden jeg laget vin, men husker at når jeg glemte den dårlige vina i kjelleren. Ja da var det faktisk den som var fantastisk etter 2-3 år senere. Lagret på flaske på den tiden..
 
Et spørsmål til: Jeg kjøpte sånn Campdenpulver for å svovle med. Men hvor lenge skal den prosessen foregå? Det skal være 1g pr. 10l, så jeg regner med at jeg bare har oppi pulveret og rører det inn?
 
Tilbake
Topp