Cider av hageepler

Skal lage min første cider, og skal bruke vinterepler fra hagen. Har ikke funnet noen fullverdig oversikt over prosessen, så lurer på om det her er riktig:

-Presser eplene (skreller eplene først. nødvendig??)
-Gir eplesaften ett oppkok
-Kjøler ned hurtig
-Saften på dunk
-Tilsetter gjær, WLP 775

Er det nok å pasteurisere det, eller må det koke opp?
Hvor mye gjær trenger man? Blir det som ved vanlig ølbrygging?
Hvis det ikke er nok sukker i eplene, er det vel bare å tilsette sukkerlake for ønsket OG?

Takker for svar 8)
 
Ikkje nødvendig å skrelle epla. Oppkok ville eg ha unngått.

Du kan tilsette gjær utan varmebehandling, men for å pasteurisere eplejuicen kan du varme den til 80ºC. Ikkje mer. Kan tappast varmt i gjæringskaret, på med lokk og la den kjøle naturleg. Eller som ølbryggarar flest har du sikkert tilgang på dyppkjølar, den kan du bruke sjølvsagt. Sukkar for å øke OG er OK men ikkje nødvendig. Kjem an på kva du vil ha som sluttresultat.
 
Da blir det pasteurisering. Tenker meg en tørr cider på rundt 6%. Ifølge Wite Labs skal den gjære ved 20-24 °C. Tenker at hvis man gjærer ved lavere temp vil man bevare eplesmaken mer? Så skallet setter ikke noe spesiell usmak? Gjærmengde?
 
Det skal holde med eit rør på 20/25L. Har berre brukt WLP775 ein gang, då gjæra eg på 20ºC i ca fire veker, satte dunken kjølig (kjellar) i eit par månadar. Så på corneliusfat i kjøleskap.

Pressar epler med eige presseutstyr og har aldri skrelt eit einaste eple, det er litt upraktisk når eg skal presse eit tonn eller to i løpet av haustsesongen... ;) Men sørg for at epla er reine og fri for fåteskadar o.l.

Har som regel latt sideren gjære naturleg, og det gir bra resultat ved lang gjæring rundt 10-12º. Etter eit år pleier den å bli god.
 
Jeg ville ha forsøkt å holde gjæringstempen noe nede. Mer langsom gjæring gir en mindre voldsom CO2-utvikling, noe som er å bevare mer av eplenes aromastoffer i den ferdige cideren.
 
Har nettopp smakt på første utkast av årets sider, det virker veldig lovende. Brukte kun ferskpresset aroma juice uten koking eller andre tilsetninger, gjæren var wlp 775 1 rør til 25 liter, og skal nå sette en batch til med juice fra gravenstein, samme mengde juice og gjær.. Hvis du har mulighet så ville jeg unngått koking, og så stemmer det som Gahr sier med lav gjæringstemp, da får du et mye bedre resultat..
 
Jeg har presset 55 kg epler sammen med en venn, det ble til sammen litt over 30 liter med eplejus. Dette ble varmebehandlet i en Speidel på 80 grader og deretter nedkjølt med kjølespiral og tilsatt gjær. Delt opp i to, fikk den ene delen WLP007 og den andre en Cider-gjær hvorav jeg ikke husker WLP-nr i farten. Tenkte ta en titt på lørdag, da er det 3 uker siden pressingen. :)
 
Jeg lagde en cider med NEN eplejuice fra Rema. Brukte Nottingham Dry, og gjæret på ca. 15 grader i 2-3 uker. Brukte også Wyeast gjærnæring. Den ble tappet på Cornelius-fat når SG målte 1.005. Satte deretter fatet rett i kjøleskap for lagring og karbonering.

Hadde med et 9-liters fat av denne på hjemme-alene-fest forrige helg; Det ble tømt på 2 timer...
 
Hva er OG på NEN eplejuice?

Og hvordan kan jeg karbonere cideren naturlig uten å sitte igjen med knusktørre saker?
 
igniztion skrev:
Hva er OG på NEN eplejuice?

Og hvordan kan jeg karbonere cideren naturlig uten å sitte igjen med knusktørre saker?

Mener det var ca. 1.043

Det er vel litt av nedsiden; Det er vanskelig å flaskekarbonere en cider når du ikke vet hva som blir den ultimate FG. Jeg sverger til crashcooling ved ønsket FG og tvangskarbonering.
 
Eduard skrev:
Jeg har presset 55 kg epler sammen med en venn, det ble til sammen litt over 30 liter med eplejus. Dette ble varmebehandlet i en Speidel på 80 grader og deretter nedkjølt med kjølespiral og tilsatt gjær. Delt opp i to, fikk den ene delen WLP007 og den andre en Cider-gjær hvorav jeg ikke husker WLP-nr i farten. Tenkte ta en titt på lørdag, da er det 3 uker siden pressingen. :)

Hvor mye gjær brukte du? Villgjæren blir jo ødelagt ved pasteurisering, som jeg kommer til å gjøre. Samme som ved ølbrygging, dvs. Mr. Malty?
 
nå har jeg presset 25L saft. Ble masse brunt tjukt skum som jeg silet av. Satser på at jeg gjorde rett i det???
 
Skal bestille WLP775 fra bryggselv.no etter jobb. Var visst utsolgt på Maltbua. Den er produsert 1.10.2011. Har 27L eplesaft, OG 1.046. Hvor mye gjær trenger jeg?
 
Amund_J skrev:
Skal bestille WLP775 fra bryggselv.no etter jobb. Var visst utsolgt på Maltbua. Den er produsert 1.10.2011. Har 27L eplesaft, OG 1.046. Hvor mye gjær trenger jeg?

1 rør er nokk, utan starter. Om du likevel vil lage starter sjekk her: http://whitelabs.com/beer/strains_wlp775.html
 
Eg lagde starter den eine gangen eg har brukt 775, men den var ganske gammal. Syns å huske Gahr sa det var eigentleg unødvendig med relativt fersk gjær, men du gjer neppe noko galt når du lagar ein startar. Du klarar kansje å gjære endå litt kaldare med meir gjær, og det vil vere ein fordel vil eg tru.
 
Da er gjæren kommet på dunken. Etter tips fra Gahr, brukte jeg halvparten så mye gjær som jeg vill brukt til ale. Altså det jeg får oppgitt i Mr. Malty. Kom til å tenke på en ting i dag. Epler oksiderer jo veldig fort, blir fort brune hvis man deler et eple i to. Er dette et problem med råsaften man presser i forhold til smak og farge? Tenker om det er hensiktsmessig å tilsette askorbinsyre rett etter man har presset.
 
Det er vanlig å tilsette askorbinsyre eller sitronsyre rett etter pressing for å unngå oksidering. Jeg er dog usikker på hvordan dette påvirker levevilkårene for gjæren - ph-en senkes. På den andre siden, er det svake syrer, så det kan være at ph-en blir stabil i et levbart område.
 
Vi fikk fatet og flasket cideren på søndagen som var. Ingen brun farge igjen og cideren var ganske så klar. Flasket i 0,75 l patentflasker fra Vin og Bar (fine flasker) med 2 coopers karboniseringsdrops i hver flaske. 5 liter ble fatet og kullsyresatt, har ikke smakt på det endelige resultatet ennå.

En rask smak under flasking viste at cideren som var gjæret med WLP007 var noe søtere enn den med cidergjæren, men begge ble absolutt kurante cidere. Gleder meg til å kunne smake på det endelige resultatet, må bare få opp det nye tappetårnet, en shiny rekke-sekser :)
 
Tilbake
Topp