Cider på gjærkaka etter ølbrygging

Hei, har stående et oppsett med Muntons Gold Continental pilsener, som jeg snart skal tappe over på flasker.
Tenkte å lage en cider på gjærkaka. Kjøper eplejuice på coop og heller over gjærkaka.. evt tilsatt litt sukker for god utgjæring.
Er det vert å prøve eller vil dette bli fullstendig krasj ?
Jan Arne
 
Jeg brukte vaske s -04 til Eple cider I fjor sommer så det går helt fint. Eple juice gjærer helt ut så du trenger ikke tilsette sukker for utgjæring, min ble knusk tørr så ville heller vurdert laktose for og sitte igjen med litt sødme
 
Takk for svar Salte. Målte sukkerinnholdet på juicen jeg har tenkt å bruke, og vekta viste 1050 blank, så hvis man gjærer den ned til f. eks 1010
Vil vel alkoholprosenten bli på ca 5,8% . Skulle vel passe bra til cider.
Bør jeg vaske gjæra før jeg bruker den, eller kan je sjangse på å tilsette juicen direkte på kaka?
 
Jeg vasker alltid gjæren viss jeg skal bruke den igjen, har hørt det er flere som bare fyller rett på gammel gjærkake uten problemer. Du kommer nok til og komme nærmere 1000 blank på vekta iom. at alt sukkeret i juicen er gjærbart.
 
Ok, kanskje best å vaske først, er vel fare for at ølet som jeg brygget vil sette preg på smaken ellers.
Ettergjæret du cideren for å få kullsyre eller?
 
Nå har cideren gjæret i noen dager, og den gjærer seg voldsomt fort ned den er allerede nede på 1008 etter bare 4 dager fra og på 1050, ikke tilsatt noe sukker. kun juise og så kokte jeg mynteblader for å tilsette litt frisk smak. Er det normalt at det gjærer så fort ned.
Smakte på prøven som jeg tok, og det smakte veldig syrlig, med preg av ølgjær. Skal jeg la den gjære seg helt ned, eller bør jeg omstikke nå og lagre en stund før flasking.
Og så lurer jeg på om det er nødvendig å tilsette vanlig sukker for å få kullsyre. Skjønner at det kanskje ikke er helt rette forumet ettersom det er mest øl som diskuteres her. Men vet også at dere sitter på mye relevant kunnskap.
Hva er deres råd til meg.
 
Har ikke sett posten din tidliger, men, ja, jeg tilsatte 7g l flaskekarbonering viss jeg ikke husker helt feil.
Jeg hadde min på samme gjæringskar i 4 uker før flasking. Serveres den kald så minner den mer om en tørr hvit vin, men med litt høyere temp kommer eplesmaken frem. Jeg kokte også inn en boks med honning men honningsmaken forsvant på mystisk vis under gjæringen
 
Jeg tenkte å prøve en blanding av eplejuice og spraymalt, og blande ut med vann til passe OG. Tanken er at spraymalten ihvertfall vil legge igjen litt restsødme, selv om eplejuicen gjærer helt ut
 
Har ikke sett posten din tidliger, men, ja, jeg tilsatte 7g l flaskekarbonering viss jeg ikke husker helt feil.
Jeg hadde min på samme gjæringskar i 4 uker før flasking. Serveres den kald så minner den mer om en tørr hvit vin, men med litt høyere temp kommer eplesmaken frem. Jeg kokte også inn en boks med honning men honningsmaken forsvant på mystisk vis under gjæringen
Takk igjen for tilbakemelding. Artig hvis det blir vellykket:) har bestilt champagne gjær som jeg skal teste ut i neste oppsett. . Blir spennende.
 
Har testa noko lignande sjølv i dag. Tappa nett ein belgisk pale, fyllte opp med 7,5l eplejuice og 1l sånn fancy eple og solbærjuice :D
Så no får ein berre vente og sjå
 
Tilbake
Topp