cider - trenger råd!

Glyserin kan også vere et godt alternativ vist cideren er for sur. Bryggeland selger disse i 250ml flasker. God erfaring med dette produktet nettopp for å "søte" opp vin som har blitt for tørr  ;)
 
cyberklad skrev:
Cider gjæret på engelsk cidergjær tar veldig lang tid før den blir så god som den skal være. Syrligheten vil også trekke seg tilbake ettersom at den lagres. Og jeg vil tro at den vil klarne opp en del ettersom at tiden går.  Men bakdelen er at den bør lagres i litt over et halvt år.
Da oppfatter jeg det dit hen at vi får bære gjæringsfatet ned i kjellerboden og glemme det en stund...
Eller vil den også utvikle seg på flaske?
 
JarlWA skrev:
cyberklad skrev:
Cider gjæret på engelsk cidergjær tar veldig lang tid før den blir så god som den skal være. Syrligheten vil også trekke seg tilbake ettersom at den lagres. Og jeg vil tro at den vil klarne opp en del ettersom at tiden går.  Men bakdelen er at den bør lagres i litt over et halvt år.
Da oppfatter jeg det dit hen at vi får bære gjæringsfatet ned i kjellerboden og glemme det en stund...
Eller vil den også utvikle seg på flaske?

Ikke la det stå et halvt år på gjærkaken, da vil syrlighet være det aller minste av problemene. ;)
Rack om til et tett sekundærkar for lagring, eller tapp på flaske. Ja det vil utvikle seg på flaske også.
 
Tilbake
Topp