Clairvoyant FG

vb

 
Hei!

Leste akkurat en artikkel om Fast Fermentation Test - hovedsaklig går det ut på å lage en mini-gjæringsbatch som
kan gjæres ned med bakegjær e.l. på et par dager for å finne FG i hovedbrygget på forhånd. Dette for nysgjerrighet, eller for å identifisere stuck fermenation e.l.

Så tenkte jeg at det er vel ingen grunn til at man ikke kan tappe av ca. 0.5 liter fra gjæringskaret (eller kokekaret), legge i en teskje gjær og la den stå på magnetrører et par dager før måling av FG?

Er det noen som har tanker om eller har prøvd dette?
 
Jeg vil jo tro at dette er ganske av avhengig av gjærtype og temperatur og o2 etc.

Synes det virker rart at bakegjær på en magnetrører i muligens en annen temperatur skal gi samme resultat som et hovedbygg. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Det riktigste vil være å bruke samme gjær som man bruker i hovedbrygget.
 
En fast fermentation test er ikke ment å gi samme resultat som hovedbrygget, det er hovedbrygget som er ment å gi samme resultat som testen. Den gjøres for å finne ut hvilken FG man BØR ha i hovedbrygget. I testen vil gjæren ha ideelle forhold for å spise opp alt tilgjengelig sukker. Hvis hovedbrygget får høyere FG enn testen vet man at noe ikke er helt slik det blør være i hovedbrygget. Men man er avhengig av å bruke samme gjærtype for å få sammenliknbare resultater.
 
OK, skjønner tanken.

La oss si jeg tapper av 2 dl fra gjæringskaret etter pitching og setter på magnetrører i et par dager. Har det noe for seg, tror dere? - Hvilke problemer i hovedbrygget kan man da kunne identifisere?
 
Tilbake
Topp