co2 med gammelt brannslukkingsapparat

Sidan eg fekk så gode svar på dei første innlegga mine, prøver eg på nytt.
Dei tre sisste brygga mine bobler ikkje i vannlåsen. Eg har tilsatt tørrgjær på 18 grader.
Sjølv om det ikkje bobler i vannlåsen, så er det mykje skum på toppen. Bryggjer berre 10 liter om gangen.
Er ikkje gjæringsprossesen skikkelig i gang? Er øllet ødelagt?
Og sisst men ikkje minst. Hvordan kan ein måle alkoholinnhald nøyaktig?

Er det skum på er alt iorden men det lekker Co2 ot pakninger, som vanlig.
Alkohol får du ikke selv målt nøyaktig men må sende inn ølet,

Da er den saken grei, Øllet er ok, og eg bruker CO2 apparatet eg har med den regulatoren eg har, så då er det berre og kjøpe Corneliusfat.
Men sida  gjæringa er ferdig, og eg ikkje får fatet før neste veke, kan eg lagre Øllet på ei tett kanne? Det har vel ikkje så mykje og seie om det modner seg på flaske eller på ei kanne. Men det vil jo selfølgelig få kontakt med luft når det skal tappes om.

Men sidan eg har tilgang til bryggeutstyr for 200 liter, tenkte eg og brygga litt skikkelig ein gang i høst.
Må eg då kjøpa 10 Corneliusfat, eller kan eg mellomlagra da på kanner, før eg tapper det over på corneliusfat? Og kva er holdbarheten på heimelaga øl?

Forstår ikke helt hva du vil bruke kannene til... Etter at gjæring er fullført må ølet på en beholder som tåler trykk for å bli karbonert. Dette kan være flasker eller fat. Misforstår jeg noe her?  :jaha:

Mellomlagring på kanner anbefales ikke. Holdbarheten på øl varierer med øltype, temperatur mm. Dess lavere temperatur jo lenger holdbarhet. Humlesterke ipaer er best ferske, mens alkoholtunge mørke øl kan nå høyden etter et par år. De fleste øltyper klarer seg vel i minst 3-6 mnd..

Som eg skreiv i starten, så er eg nybegynner, og derfor kommer det desverre noen dumme spørsmål av og til.
Gevinsten med og bruke kanner når ein skal brygge 200 liter, er att ein slipper og kjøpe 10 stk Corneliusfat. Tenkte att om ein brukte 2 stk, så ville ein kunne tømme det første og drikke det andre, mens ein karbonerte det tredje. Altså var tanken og spare penger på  innkjøp av så mange corneliusfat.
Eg bur i Voss-området der mange brygger heimabrygg. Desverre syntes eg ikkje dette er noko særlig godt, og det er alt for sterkt. Øl er så godt, att og lage det med nesten 15 % vil være ein skandale ( sidan ein etter 3-4 glass ufrivillig vil havne i senga). Øl må også ha kullsyre.
Men sidan eg kjenner noen som har bryggeutstyr for 200-300 liter, kunne eg tenkt meg og brygget med dette utstyret utan og få ei så stor invistering nå. Eg meiner det ville vært ei svært god prioritering av pengene, men ho er ikkje enig.......
Uansett, så er konklusjonen att 10 corneliusfat må vi ha om vi skal nytte dette utstyret?

Ingen spørsmål er dumme! Det finnes kun dumme svar  :)

Det er flere som kjører en modningsprosess på en uke eller to i et sterilt kar mellom gjæringskar og flasking/fat men jeg oppfatter ikke at det er det du spør om. Generelt er det slik at for hvert ledd i prosessen øker faren for infeksjon, men de som benytter denne metoden har gode erfaringer. Kluet er å tappe fra gjæringskar til modningskar uten å få blandet inn oksygen. Får du inn O2 i ølet på dette steget av prosessen vil ølet ditt smake "våt papp".

Ser ditt ønske om å økonomisere, men jeg tror ikke at "mellomlagring" på 25l dunker vil være noen god idè. Om du har tilgang til 2 - 300l "gratis" (les hjemmebrygget) øl kan jo ikke investeringen på ca. 5000,- i fat være en stopper  ;)  Og det er sikkert mange fra Bergen som ville ta turen til Voss for å være med på et slikt brygg om du ikke skulle ha nok fat selv! (noen vil kanskje låne deg et fat eller to også?)

For all del, 5000 er ingen stopper, men om ein på ein enkel måte kan spare noen lapper, så gjer eg dette.
Smakte forresten på jomfru-brygget mitt i dag. Blond og Brown ale. Har gjæret i 14 dager, og stått på flaske i 14 dager, så eg er vel litt utålmodig. Var delvis fornøyd med, men syntes likevel det var litt mykje gjærsmak, og att det kanskje var litt uklart. Nokon som har eit tjuvtriks? Har høyrd om klarnings-middel, men fungerer det?

Og nei, det finnes ikkje dumme spørsmål, men det finner spørsmål som viser att du ikkje har peiling på hva du snakker om.
Men dei svara eg får her, er hvertfall til stor hjelp, så eg takker for alle svar.

Å brygge 200 liter øl høres gøy ut, men det skal drikkes også. Kunne selv aldri tenke meg å brygge 200 liter aleine. Grunnen er så enkel at jeg skal ha mulighet til å lagre det. Jeg og en kamerat brygget to batcher på 50liter hver. En med brown ale og en med wit. Det er brygginga som er gøy. Vasking av flasker er ikke så gøy når det nærmer seg tapping. Heldigvis hadde kameraten min vasket og desinfisert flaskene med bjørnunger kvelden i forveien før tapping. 12 kasser ble det tilsammen. Han hadde holdt på i mange timer. Veldig glad for at jeg slapp.
En annen ting med å brygge så stor mengde er at man kan være uheldig å få et resultat som ikke blir så bra. Da er det ekstra kjedelig å sitte med skjegget full av postkasser å ha 200 liter stående. Min erfaring at det er mere givende å ha større utvalg av forskjellige brygg en å ha stort volum av en type.

Mitt forslag er å begynne i det små med batcher på ca 25 liter. Vær nøye med å skrive ned alt av ingeridienser du bruker i brygget. Får du et brygg som du vil lage igjen har du alt av opplysninger du trenger. Da går det også an å brygge større batcher, gjerne 200 liter. Om du har noen kompiser er det en veldig trivelig dag å brygge sammen med dem og så dele resultatet etterpå.

Lykke til og god bedring! Er du først bitt av bryggebasillen blir du aldr kvitt den!

Ja, det er fornuftig det du skriver, og har tenkt det samme sjølv flere ganger, og etter og ha flasket 20 liter, har eg akseptert att flasking ikkje er noe og satse på. Blir Corneliusfat på meg.
Eg har nå brygget 3 typer øl (blond ale, brown ale og porter (porter har står til gjæring og skal på coneliusfat snart)), og syntes dette er gøy, uansett så er 10 liter pr gang for lite, og har tenkt til og utvide til 25 ganske snart. Det med 200 liter, var vel meir for og brygge på "gamle måten" . Trur nok eg skal få flere med på øl brygginga etter hvert, slik att det blir ein sosial ting, men eg treng og få til eit godt øl før andre er med på ei investering. Og om ein er 3-4 stk, er jo ikkje 200 liter så mykje.
Så om nokon har eit tips til ein "sikker vinnar" så er eg takknemlig for det. Eit godt øl er alltid kjekkt (ikkje hvete øl, og helst 5%)

En sikker vinner er veldig enkel. Innbiller jeg meg.

Feks:
95% pale malt
5% crystal / cara
en tilgivende og ikke spesielt humørsyk ale-gjær, feks 001, 007, s05, etc.

OG: 1050-ish, IBU: ca 30-40
En bitterhumle @ 60 min, en aromahumle (en snerten tropisk/grapefrukt/sitrusaktig som feks Citra, Chinook, Centennial) på 2-0 min ellerno.
Litt mer avansert: legg til litt smakshumle på 15 min, gjerne samme type som aromahumlen (eller helst i samme gata).

Hvis du liker ølen mer øl-aktig (konservativ?), bruk East Kent Goldings som bitter og EKG eller Fuggles som aroma.

Bruk http://haandbryg.dk eller www.brewmate.net for å beregne humlemengder og tider. Og godt øl blir det uansett  :yes:

Da er Corneliusfatet komt i hus, og eg skal sette øllet over på dette.
Hvilket trykk skal eg ha? Ser nokon fåreslår 2 Bar.
Typen er Porter

Det er blitt laget en trykktabell en annen plass her på forumet som er veldig grei å følge. Tror den ligger i rubrikken "det lille ekstra for medlemmer i Norbrygg". Der ligger også en stor artikkel om CO2.

Har nå fått ein tabell frå lundteknik, og den forklarer jo mykje. Likevel er eg usikker på om det er lagringstemeraturen eller serveringstemperaturen som bestemmer trykket. Serveringstemperaturen blir 4-6 grader, mens lagringstemperaturen blir ca 16 Noen tanker?

Det er den temperaturen ølet har når du karbonerer det som bestemmer hvilket trykk du skal ha.

Om jeg har forstått riktig, desto kaldere øl'et er, desto lettere tar øl'et opp Co2. Med andre ord, kaldere øl'et er jo mindre trykk ( bar ) trenger du for og oppnå ønsket "kullsyre", som igjen blir : varmere øl, trenger høyere trykk ( bar ) for og oppnå ønsket nivå :)

Tilbake
Topp