co2 med gammelt brannslukkingsapparat

Tav

Etter besøk hjå Ægir i Flåm, bestemte eg meg for og brygge litt øl sjølv. Startet med 10 l Blond Ale, og 10 liter Brown Ale. Dette ølet blei flasket. Desverre fant eg kjapt ut att dette var for mykje arbeid. Det er nå ei veke til 20 liter Porter er klart, og eg hadde eit ønske om og skaffe fat til dette, men dette er jo ei stor invistering.
For å spare litt penger har eg skaffet meg eit co2 brannslukkingsapparat som er tolv år gammelt på jobb, samt ein regulator som passer (står Oksygen på han). Så då er spørsmålet. Vil dette fungere? Er co2 gassen på brannslukkingsapparatet rein nok, og kan slik gass gå ut på dato? Han er jo 12 år gammel. Og er det noko i vegen for å bruke ein regulator som er laga for Oksygen?

Takker for alle svar.

Men når tanken er tom, må den nok trykktestes før du få fylt den påny. Disse tankene må trykkes hvert 10 år..

Så konklusjonen er att co2 gass ikkje går ut på dato?
Ser nokon av og til skriver att ein må og kappe eit rør inne i brannslukkingsapparatet. Er det noe som egentlig ikkje er så viktig?

brannslukkere henter flytende co2 fra bunn av gassflasken. dette funker fint når man Skal slukke branner men lager masse krøl hvis man får inn i regulatoren. snu flaska på hodet eller få stigrøret fjernet.

Eller bare prøv deg frem. Jeg har karbonert mange fat med stigerøret intakt, uten å ha flaska opp-ned. I verste fall blir det litt kaldt i regulatoren, men et par minutters tining løser det problemet.

Ok, så da er det berre og bruke det gamle co2 apparatet. Men regulatoren, er det noen forskjell på oksygen og co2 regulator?
co2 gass blir jo fort veldig kald.

En oksygen regulator må være fri for olje etc. da oksygen fungerer som en glimrende katalysator ved antenning av annet brennbart materiale (oksygen er ikke en brennbar gass i seg selv).

Du kan m.a.o. trygt benytte en regulator beregnet for oksygen til CO₂, men ikke nødvendigvis omvendt (uten en godkjent rens og kontroll).

EDIT: Dersom 2. trinnet på regulatoren (ut -siden) gir deg det trykket du ønsker går det fint.

Når det gjelder fjerning av stigerør har jeg hørt/lest mye om dette. Har selv prøvd både med og uten stigerør (som i alle CO2 tanker jeg har sett enkelt kan skrus av, ikke behov for kapping) og kan ikke si jeg er blitt helt overbevist om at man MÅ bruke en tank med rør opp/ned.

Min teori på hvorfor dette går bra er at når flytende CO2 passerer gjennom stigerøret og gjennom kranen før regulatoren går den over i gass form før den når regulatoren om den møter et visst mottrykk. I en brannslukker er det ingen regulator, og derfor pøser CO2 uregulert ut i slangen/munnstykket. I et oppsett med regulator vil det være langt mindre gjennomstrømming og jeg antar det er derfor det har gått bra i de tilfellene jeg har testet.

Gir uansett ingen garanti, og henger selv mine 2 kilos med stigerør opp ned i kegeratoren sånn for sikkerhetsskyld  ;)

Ja, det er vanskelig det med teorien angående det med stigerør. Ringte til 2 firma som etterfyller co2, og det eine meinte att stigerøre måtte fjernes, og det andre ikkje.Uansett så er vel co2 veske når det er under ekstremt trykk, og gass når det er under lavt trykk, og så lenge det berre er 2 Bar som skal på Fatet, skulle ein tru det blei til gass uansett.

Når det gjelder hvorfor eg er usikker når det gjelder regulator, så er det blant anna på grunn av att det har vært diskutert ein del på forumet hvor ein kan kjøpe dette, men ingen har fåreslått denne fra BILTEMA http://biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MIG-tilbehor/Reduksjonsventil-174578/.
Han er jo under halv pris av dei andre som har vert diskutert her. Trudde vel egentlig att det hadde med att det var ein oksygenregulator, og att desse då ikkje kunne brukast, men det er kanskje gjengene eller berre att folk ikkje liker BILTEMA. Kva veit eg.

Nå sier vel Haugis i et innlegg i denne tråden at han bruker sveisegass regulator, så at ingen har foreslått det blir jo litt urimelig  :laugh:

PS jeg trodde du hadde en regulator laget for rent medisinsk oksygen som du ville benytte til CO2 (de er dyyyre), det er disse som må være fri for forurensninger om de skal brukes til rent O2. De vil som sagt fungere helt fint til CO2, men bør jo kunne gi fra 0-3 bar ut slik at du kan sette rett trykk på ølet etter temperatur og anbefalt CO2 innhold.

Ja, mange som har fåreslått sveisegassregulator, ikkje det eg meinte. Eg meinte den fra Biltema. Eg har lest ein del andre innlegg angående regulator, der det som altid er snakk om pris, og då er ikkje den fra Biltema nevnt. Dei som pleier bli nevnt her på forumet pleier koste mellom 800 og 1000 kr, denne koster 400.
Når det gjelder den eg har, så veit eg ikkje kva utstyr han er laga for, men det står ein svær lapp klistret på han der det står Oksygen. Eg fant han i ei hylle og koblet han til brannapparatet og sjekket att han holdt tett, noe han gjorde. Men gass og regulatorer har eg lite greie på, derfor spør eg.

Medisin er han hvertfall ikkje laga for, sidan eg fant han på eit mekanisk verksted. Om nokon finner på og bruke den til medisinske ting, må det være fordi øllet vårt var jækla godt, og me ikkje klarte slutte og drikke det.

Hei!   :)

Prøver selvsagt bare å hjelpe! Men jo bedre du beskriver ditt utgangspunkt, jo bedre svar vil du ofte få..  Biltema har både mange meget gode og noen få mindre bra produkter, som de fleste andre leverandører. Har ikke selv prøvd regulatorer fra Biltema, men om du får en regulator med regulerbart ut-trykk fra 0-3 bar og gjengene passer til standard gjenger på en billig standard CO2 slukker finnes det etter min mening overhodet ingen grunn for å kaste bort penger på noe "bedre" !  ;)

PS Skjønner godt at du spør, og i dette forumet vil du få svar!

Tav skrev:
Medisin er han hvertfall ikkje laga for, sidan eg fant han på eit mekanisk verksted. Om nokon finner på og bruke den til medisinske ting, må det være fordi øllet vårt var jækla godt, og me ikkje klarte slutte og drikke det.
Behov for medisinsk oksygen er nok ikke den medisin vi hjemmebryggrere setter øverst på listen  ;)

Ja dette har jeg lurt på. Hva er galt med den mutteren som sitter på? Er det i såfall bare å bytte til en standard co2mutter, eller er den vanskelig å få av?

Tilbake
Topp