co2 næringsmiddel godkjent?

AndersGrom

Dommer
Enkelt spørsmål.
Er det en kode for co2 som er næringsmiddel godkjent? Eller kan man bruke all co2 gass uansett?
Kontaktet en akvariefisk butikk i Heggedal og han sa dem ikke hadde næringsmiddel godkjent co2.
 
Dette handler om behandling av beholderen hos leverandøren. Beholdere som skal til næringsmiddel kontra industriell bruk har høyere krav til kontroll og rengjøring når de er inne til fylling.
 
CO2 er CO2 like mye som øl er øl. Det kan være at all CO2 blir produsert på samme anlegg av praktiske årsaker, men i utgangspunktet er det ikke logisk at man skal produsere CO2 for slukking av brann med samme renhet som for næringsmidler.

Når det er sagt er det ikke så mye vi hjemmebryggere kan gjøre med det.
 
Da kan man med andre ord bruke all co2.
Så da er det kanskje best å fylle på sin egen tank istedenfor å bytte mot en full en som ikke er vasket.
 
Da kan man med andre ord bruke all co2.
Så da er det kanskje best å fylle på sin egen tank istedenfor å bytte mot en full en som ikke er vasket.
Det er det jeg gjør. Har en 2 kg tank, og kjøpte en ny 5 kg tank som egentlig er en brannslukker med kutta stigerør.
CO2'en er nok ren. Skeptikere, har dere noengang vært på en fabrikk som produserer gass? Mest ekstremt er O2 fabrikker. Der er renhet i prosessen en livsnødvendighet pga O2'ens egenskaper. Men uansett, det er ingen fordel med dritt i et prosessanlegg.
Tror nok det er stort sett kalibreringsgasser som innholdet er ekstra kontrollert
 
Det er ikke noe dritt i gassen. Råvaren er den samme, men det er ikke kvalitetskrav til industri co2 i motsetning til næringsmiddel som skal være 99,9 prosent ren co2 og inneholde maks 20 ppm h2o og 30 ppm o2. Flaskene blir sjekket for fukt og vakuumert før fylling og gassen blir analysert for å garantere kvaliteten.

Industrikvalitet blir ikke forhåndsbehandlet... bare fylt uten sjekk av fukt/dritt på flaske og blir ikke analysert etter fylling. Om hele flaska er rusten, full av skitt eller dekket av størkna øl/cola på innsiden blir ikke sjekket.

Så ja, co2 er co2... på samme måte som øl er øl. Men det er en forskjell om man drikker øl av et rent, nyvasket glass... eller en sammenrullet, urinfuktet avis man har funnet bak en søplekasse. Jeg vet hva jeg foretrekker.

Har du en ny flaske eller en flaske som du vet er ren er det ikke noe problem å fylle industrikvalitet på den. Det er ingenting ved fyllingen som introduserer urenheter i flaska. Det introduseres stort sett ved bruk hos kunde ved f.eks. tilbakeslag av øl/vann/cola som danner rust/skit inne i flaska.

...Og ja, jeg har vært på en fabrikk som produserer gass.
 
Vel, vi fyller vel på rene tanker. Mine er i alle fall nye. H2O og O2 skader oss jo ikke alvorlig i slike mengder..
 
Jeg kjøpte meg et ombygd co2 brannslukningsapparat her om dagen. Fra et firma som visstnok selger en del slike til oss bryggere. Men denne problemstillingen her er ikke noe jeg hadde tenkt på. Faen så mye man skal måtte bekymre seg for da....:-/. Er det noen grunn til å bekymre seg unødig her?
 
Drar opp igjen denne litt. Ser at aga skriver at næringsmiddelgodkjent co2 er renset. Selve gassen slik jeg forstod det..

Men. Hvis man får en diger flaske av de.. er det fortsatt ikke noen grunn til å bry seg om at denne er for industrien?
 
Gassen er den samme. Og blir sjekket jevnlig for renhet hos seriøse aktører. (m.a.o. store firmaer som har laboratorier). Disse samme aktørene garanterer næringsmiddelkvalitet på næringsmiddel co2 da de også tar analyse av gass på flaske/flasker etter fylling av co2 og kan derfor garantere næringsmiddelkvalitet. Industri krever ingen næringsmiddelkvalitet og blir derfor ikke analysert men bare fylt og sent til salg. Om det er øl, rust, regnvann, skvalabæsj eller annen dritt på flaska så vil ikke det bli oppdaget under fylling... eller etter fylling for den saks skyld (før du får godsakene i ølet ditt da). Derfor er industrikvalitet mye billigere enn næringsmiddelkvalitet og det er vel derfor det er krav til næringsmiddelkvalitet om co2'en skal brukes til f.eks øl eller brus etc ved salg.

Er man heldig kan man få ganske ren co2 på industri-flaske om flasken er ren. Eller man kan få en flaske full av rustvann som blander seg i gassen (på flaska). Det finner man vel ut når man smaker ølen.

Spørsmålet er vel noe alle må spørre seg selv. "Er det her jeg skal spare penger og ta sjansen på at det går bra, eller et annet sted". Det er selvfølgelig opp til enhver hva de foretrekker... Folk skal liksom spare penger over alt når det kommer til hjemmebryggingsutstyr, men bruker ti-tusener av kroner i året på oksidert øl på polet. Forstå det den som vil. Alle er vi forskjellige.

Uansett... Om man absolutt vil bruke industrikvalitet co2, så kan man karbonere vann med denne gassen og smake på vannet før man bruker gassen på øl. På denne måten kan man lett finne ut om flaska (og gassen) er ren nok til å bruke på den hjemmebryggede ølen sin.

Jeg har selv tidligere hatt problemer med usmaker i ølet mitt som jeg etter 6 måneder sporet tilbake til skitt på co2 flaska etter mye frustrasjon og feilsøking. Etter det kjøpte jeg en splitter ny co2 flaske og ble kvitt problemet.
 
Sist redigert:
Her er en interessant undersøkelse av betydningen av å bruke CO2 med lite oksygen i seg. Dette er vel noe som den jamne hjemmebrygger bekymrer seg lite for, men viktig for profesjonelle bryggerier.
https://tapintohach.com/2013/12/02/...ide-affects-the-oxygen-concentration-of-beer/

CO2 kan ha forskjellige renhetsnivåer, industri f.eks 99.7 og for mat skal det være 99.9
Det er også en kvalitet for mat og en for drikke, CO2 kvalitet er ikke nødvendigvis lik fra en sykkelpatron og en sodastream flaske, hvis noen overhodet var i tvil om det

Ref Air Liquide produkter

Cryogas Food Grade vs Beverage Grade
 
Sist redigert:
Den store forskjellen er at trykkluft ofte produseres på stedet, med en kompressor. Dette kan være i en by-butikk eller på en båt med dieselmotoren gående. I tillegg har du vedlikehold og smøring av denne typen kompressorer. CO2 produseres i store anlegg hvor kvalitet er lettere å kontrollere
 
Tilbake
Topp