Det er ikke noe dritt i gassen. Råvaren er den samme, men det er ikke kvalitetskrav til industri co2 i motsetning til næringsmiddel som skal være 99,9 prosent ren co2 og inneholde maks 20 ppm h2o og 30 ppm o2. Flaskene blir sjekket for fukt og vakuumert før fylling og gassen blir analysert for å garantere kvaliteten.
Industrikvalitet blir ikke forhåndsbehandlet... bare fylt uten sjekk av fukt/dritt på flaske og blir ikke analysert etter fylling. Om hele flaska er rusten, full av skitt eller dekket av størkna øl/cola på innsiden blir ikke sjekket.
Så ja, co2 er co2... på samme måte som øl er øl. Men det er en forskjell om man drikker øl av et rent, nyvasket glass... eller en sammenrullet, urinfuktet avis man har funnet bak en søplekasse. Jeg vet hva jeg foretrekker.
Har du en ny flaske eller en flaske som du vet er ren er det ikke noe problem å fylle industrikvalitet på den. Det er ingenting ved fyllingen som introduserer urenheter i flaska. Det introduseres stort sett ved bruk hos kunde ved f.eks. tilbakeslag av øl/vann/cola som danner rust/skit inne i flaska.
...Og ja, jeg har vært på en fabrikk som produserer gass.