Co2 på fleire cornelius kegs

Omsider byrjar det å nerma seg jomfrubrygget mitt. Eg har kjøpt inn eitt corneliusfat, men ser at eg høgst truleg kjem til å kjøpa fleire. Eg har ordna meg med co2, samt co2 regulator med 2 utganger. Er det slikt å forstå at ein karbonerer ølet etter type, dvs at ein lager har meir co2 enn ein ale, medan dei begge vert tappa med det same trykket? Vil ikkje forskjellig co2 på to ulike fat gjera sitt til at det vert pressa øl frå det fatet med mest trykk over på det som har mindre trykk?
 
Du må ha to regulatorer eller en dobbel, da vil det på de ene fatet stå et trykk på fx. 1,5 bar (hveteøl) og det andre fatet et trykk på fx. 0,5 bar (engelsk Ale)
det vil ikke være øl i denne gasslinja, ølet vil kun komme ut av de to tappehaner du også trenger.

Kortversjon: Dette ordner seg selv.
 
Ser til mi forskrekking at eg har kjøpt med 1 regulator som er montert med to utgangar i ein slags t-konfigurasjon... Då byrjar vel greiene å bli meir komplisert?

oppdatering:
Ein kjapp telefon til petit-> No får eg ein co2 regulator med 3 separate utgangar! samt klokker på kvar separat utgang i byte med feilkjøpet.
 
Roffe skrev:
Ser til mi forskrekking at eg har kjøpt med 1 regulator som er montert med to utgangar i ein slags t-konfigurasjon... Då byrjar vel greiene å bli meir komplisert?

oppdatering:
Ein kjapp telefon til petit-> No får eg ein CO₂ regulator med 3 separate utgangar! samt klokker på kvar separat utgang i byte med feilkjøpet.

Oi, hva må du betale for et slikt monster?

Nå har jeg tappekrane, øl, slanger, gass, koblinger og alt mulig rart, mangler selv bare regulatoren, som jeg foreløpig finner litt dyr..
Hvorfor selger ingen regulatorer i norge med slange mellom hovedklokka og resten?, eller slange mellom gasstanken og regulatoren? (Regulatorer gjør vel flaska veldig topptung.. )
 
neslekkim skrev:
Hvorfor selger ingen regulatorer i Norge med slange mellom hovedklokka og resten?, eller slange mellom gasstanken og regulatoren? (Regulatorer gjør vel flaska veldig topptung.. )

Fordi det er sykt mye trykk rett ut av flaska og det trolig ikke finnes slanger som vil tåle så mye trykk.
 
Martin E skrev:
neslekkim skrev:
Hvorfor selger ingen regulatorer i Norge med slange mellom hovedklokka og resten?, eller slange mellom gasstanken og regulatoren? (Regulatorer gjør vel flaska veldig topptung.. )

Fordi det er sykt mye trykk rett ut av flaska og det trolig ikke finnes slanger som vil tåle så mye trykk.

Joda :) det er slanger som tåler slikt trykk, det er her snakk om 50 bar, lavtrykk, hydralikkslanger går opp til flere hundre bar.

Beant er hydrauliker og har det
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2515.msg36149.html#msg36149
 
Kegkits solgte slike tidligere, med veggmontering og hele pakka, kosta ikke nevneverdig mer enn vanlige regulatorer heller, og du fikk europeisk mutter på de (som for forøvrig får på de andre regulatorene han selger)
Men jeg spurte om dette nå, og han sier at han har ødelagt pressa, han bruker en hydraulisk presse for koblingene, så han får ikke laget flere.. synd..
 
neslekkim skrev:
Kegkits solgte slike tidligere, med veggmontering og hele pakka, kosta ikke nevneverdig mer enn vanlige regulatorer heller, og du fikk europeisk mutter på de (som for forøvrig får på de andre regulatorene han selger)
Men jeg spurte om dette nå, og han sier at han har ødelagt pressa, han bruker en hydraulisk presse for koblingene, så han får ikke laget flere.. synd..

Slangepressing er ikke noe du må få gjort ved NASA, traktor/anleggsmaskinverksted, du får også koblinger du kan skru på slangen.
 
Har no brukt regulatoren en stund og det fungerer godt.  Når du ser på en slik regulator første gang, kan det se ut som det er 2 utganger.  Den ene skal kobles til gassflasken og den andre til en slange som du videre kobler til fatet.  Det er to stk manomentre hvor det ene viser trykk på flasken som normalt har et fylletrykk på 50 bar og faller ettehvert som du bruker det.  En reduksjonsventil reduserer trykket til arbeidstrykk som du kan lese av på det andre manometret.  Der står det en rød strek ved 3 bar på det jeg har.  Reduksjonsventilen har en regulator som du kan bruke til å justere trykket.  Når du skrur denne med klokka, inn, så økes arbeidstrykket og det kan du avlese på manometret. 

Utløpet har en liten kuleventil som du skal bruke til å stenge når du kobler til og fra fatet.  Vær nå obs på at det går an å koble feil p fatet slik at du faktisk kan få øl inn i regulatoren.  Det er ikke særlig lurt, så pass på å ha kuleventilen stengt og åpne etter at du har åpnet kran på flaska og ser at arbeidstrykket er der du ønsker det.  Koble slangen til corneliusfatet og åpne kuleventil så hører du gassen som strømmer inn. 

Deretter er det bare å vente en dag eller to i spenning til du kan tappe deg en skummende forfriskende øl fra eget brygg - nå ble jeg tørst.
 
Kristian P skrev:
Det er to stk manomentre hvor det ene viser trykk på flasken som normalt har et fylletrykk på 50 bar og faller ettehvert som du bruker det.

Akkurat det tror jeg ikke er korrekt. Så lenge det er flytende Co2 på flaske vil den ved en gitt temperatur vise samme trykk. Først når det ikke er mer flytende C02 igjen vil trykket synke, men da er den nesten tom og da synker det fort.  Å veie flasken er nok den rette måten hvis du vil vite hvor Co2 du har igjen.

mvh

FredT
 
Spørsmål:

Hvordan fungerer en slik (http://www.bryggselv.no/products/co2-regulator-med-2-utganger)?

01711_Co2_Regulator_med_2_utganger_1.jpg


Tenker da på de to utgangene. Ser ikke ut som det er noe slags stoppeventil på de? Må man da kjøpe noe sånt dersom man kun vil bruke den ene av utgangene, eller er det en slags ventil i denne utgangen? Ser det står noe om en utgangsnippel med tilbakeslagssikring, har denne noe effekt i så måte?

Ønsker en regulator med to utganger for å f.eks. kunne ha et på serveringstrykk og et annet på karbonering, evt. mulighet til to ulike serveringstrykk. Men trenger altså litt veiledning for nevnte problemstilling. :)
 
Steffan skrev:
Du skrur den på CO₂-flasken, og skrur på slanger til fatene på de to utgangene. :)

Haha!  :skitbra: Såpass har jeg fått med meg ;)

Men ok, de kan stenges helt ja, da veit jeg det. Takker!  :biersmile:
 
Tilbake
Topp