Cold crash i kombiskap

Har prøvd å søke på forum og andre steder, men finner ikke svar på det jeg lurer på.

Har brygget en APA og en IPA på hvert sitt 25 liters gjæringskar. Tenkte å tørrhumle og cold crashe disse, men har bare et lite kjøleskap i tillegg til kombiskapet som er i daglig drift. Kombiskapet er ganske standard, ca 2 meter høyt med 1/3 frysedel nederst. Har tidligere kun brukt eget lite kjøleskap for cold crashing.

Mitt spørsmål: Kan jeg sette den ene dunken i bunnen av kjøledelen i kombiskapet, eller vil vekten og trykket bli for stort ned mot frysedelen? Er litt spesielle innvendige gjenger til hyllene, så får ikke satt inn egne hyller av f.eks treverk som tåler vekt. Er litt redd for at vekten blir veldig konsentrert og at det kanskje ikke er helt bra for kombiskapet.

Noen som har erfaring med dette?
 
Hvis hyllene er av type "rist", så hvis du kan, ta ut en hylle fra et annet sted i skapet og legg dobbelt. Har fungert for meg i flere år.
 
Hvis hyllene er av type "rist", så hvis du kan, ta ut en hylle fra et annet sted i skapet og legg dobbelt. Har fungert for meg i flere år.
Hyllene er av glass. Gjengene er dessverre laget sånn at jeg ikke får lagt dobbelt. Er "integrert" i kjøleskapsveggen med single slisser, så bare mulig å få inn en hylle. Derfor jeg eventuelt tenkte å sette i bunnen av skapet. u
 
IMG_4442.JPG IMG_4442.JPG
Kan du ikke ta et raskt bilde av skapet? Skjønte ikke helt greia.
Sorry, alltid lettere å se for seg med bilder. Ville vært å sette det inn der det er plass. Frysedel under. Var mest bekymret for vekten konsentrert på begrenset grunnflate, om det gir mening.
 
Smell den inn er min første tanke, tror den stemmer. Du ser jo fort hvis det svikter mer enn nervene tåler.

Har selv gjæret øl på kjøleskapshyller som har vært mye mer puny.
 
Smell den inn er min første tanke, tror den stemmer. Du ser jo fort hvis det svikter mer enn nervene tåler.

For du mener å sette den inn på det "plastgulvet" rett frem nederst der? Du nevnte noe med glass tidligere?
Jepp, tanken var å sette den på "plastgulvet". Du ser jo glasshyllene i skapet der. Hadde alternativt vært å sette den på en hylle, men disse går det ikke an å legge dobbelt, så tror det er bedre å sette den på "gulvet" i så fall.
 
Synes det ser bunnsolid ut jeg. Evt hvis duer nervøs så kan du finne ei planke/plate/noe som sprer vekten helt ut til veggene, men tviler på at det er nødvendig i det hele tatt.

Trykk ned med en hånd og legg vekta di på det. Tipper det holder fint.
 
Synes det ser bunnsolid ut jeg. Evt hvis duer nervøs så kan du finne ei planke/plate/noe som sprer vekten helt ut til veggene, men tviler på at det er nødvendig i det hele tatt.

Trykk ned med en hånd og legg vekta di på det. Tipper det holder fint.
Satser på det, så får jeg flasket begge samme dag. Litt mer effektivt.

Litt annet spørsmål: Når man cold crasher vil vel luft fra omgivelsene suges inn i dunken. Vil det kunne være med på å gi smak til ølet? (mat og sånt i kjøleskapet). Ikke at det lukter noe særlig av noe som helst, mest for nysgjerrighetens skyld.
 
Kapp til ei x-finerplate og skru/lim 2 lekter under for å stive opp x-fineren,sett deretter x-finer platen der du vil ha den.
 
Ikke at jeg har CCet sammen med mat.. Men det jeg har gjort har vært å blokkere hullet til gjærlåsen, og fremprovosert mer frigjøring av CO2, slik at lokket buler og ting ser ut til å poppe, rett før jeg har gjort CC, slik at den "ekstra" co2'en som har blitt frigjort fungerer som en buffer slik at du ikke suger inn luft under CC.

Men det korte svaret er nei, altså, du vil neppe merke det i såfall. Kjør på.
 
Et par døgn er fint. Viktigste er å få mesteparten av tørrhumla til å bunnfell, det forenkler tapping. blir godt uten også.
 
Tilbake
Topp