Cold crash og flaskekarbonering

Marius K.

Norbrygg-medlem
Tenkte jeg for første gang skulle prøve en skikkelig cold crash før jeg flasker, men det har meldt seg noen spørsmål:

1. Jeg benytter et benkekjøleskap. Hvor langt ned klarer jeg å kjøle ølet i et kjøleskap, og hvor langt ned bør jeg for god effekt?
2. Hvor lang tid bør jeg bruke på kjølingen? Slik jeg har forstått det bør man ikke utsette gjæren for alt for mye stress ved å kjøle ned for fort.
3. Når "cold crash temperatur" er nådd, hvor lenge må den stå før flasking?
4. Jeg er avhengig av å flytte gjæringskaret fra kjøleskapet og inn på kjøkkenet på flaskedagen. Vil det virvle opp mye grums og gjøre cold crashen bortkastet, eller vil det ikke gi noe særlig utslag?
5. Jo kaldere ølet gjærer, jo mer C02 tar det opp, og jo mindre karboneringssukker trenger man. Cold crashen gjøres jo etter at gjæringen er ferdig. Skal jeg da ta utgangspunkt i temperaturen i ølet under gjæring når jeg beregner mengde sukker for karbonering, eller bør jeg redusere mengden? Hva er deres erfaring her?
 
Mine erfaringer, for what it's worth.
1) Vet ikke hvor langt ned ditt kommer, mine kjøleskap varierer veldig, men det jeg bruker til temp-kontroll er litt hyperaktivt og kan fint sende ting ned på minussiden. Hva gjelder hvor lavt har jeg stoppet rundt 2-4C.
2) Jeg har også hørt dette med å stresse gjæren, men kan ikke si jeg har merket noe til det selv, på tross av at jeg før alltid krasjet "rett ned", hvilket med mitt kjøleskap gikk på under 10 timer. Nå med STC1000+ ramper jeg den ned over 2 dager, kun fordi jeg kan.
3) Jeg pleier nesten å flaske umiddelbart (dvs. senere samme dag som CC-temp er oppnådd eller dagen etter), syns det alltid har bunnfelt bra. Godt mulig man får enda cleanere resultat av å vente litt, men det kan jeg ikke skjønne annet enn at må være forsvinnende lite.
4) Det vil helt klart kunne gi utslag, spesielt på humlerester etter min erfaring (eller gjær som flokkulerer/bunnfeller dårlig). Selv har jeg kjøpt et lite klappbord på IKEA som jeg har rett utenfor kjøleskapet. Karet går pent og pyntelig opp på dette og så stikker jeg om der før jeg flytter inn på kjøkkenet. Men hvis du bærer forsiktig inn på kjøkkenet og gir den 30-60 minutters hvile så skulle vel det meste legge seg pent nedpå igjen ville jeg tro.
5) Har brukt mye tid på den problemstillingen selv, men hver gang jeg har prøvd å karbonere og samtidig tatt coldcrash "med i beregningen" har det endt opp med å bli feil for min del (underkarbonert), så det sluttet jeg med. Godt mulig at tiden du lar den stå på CC-temp spiller litt inn her.
 
Vedrørende 5) CC og karboneringssukker.

Dersom dere se på denne linken http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/ og leser under selve kalkulatoren, diskuteres temperatur, CC og mengde karboneringssukker.

Jeg syns det som står der virker fornuftig.
Kort sagt, hovedtemperaturen øllet har gjæret på påvirker hvor mye CO2 det er i ølet.
Ved lang CC kan ølet ta opp litt mer CO2, men det krever jo at det er CO2 tilgjengelig å ta opp.

Men å kun ta hensyn til temperaturen øllet har etter CC blir ikke rett.
 
2. Hvor lang tid bør jeg bruke på kjølingen? Slik jeg har forstått det bør man ikke utsette gjæren for alt for mye stress ved å kjøle ned for fort.
I følge Yeast-boka er dette kun et potensielt problem ved gjenbruk av gjær, ikke for det aktuelle ølet. Uansett så tar det jo noe tid å kjøle ølet ned, med mindre du brygger veldig små batcher.
5. Jo kaldere ølet gjærer, jo mer C02 tar det opp, og jo mindre karboneringssukker trenger man. Cold crashen gjøres jo etter at gjæringen er ferdig. Skal jeg da ta utgangspunkt i temperaturen i ølet under gjæring når jeg beregner mengde sukker for karbonering, eller bør jeg redusere mengden? Hva er deres erfaring her?
Dette ble diskutert en del i tråden om hindring av oksydering og tetting av gjæringskar før coldcrash. Saken er at med en gang du har lettet på lokket i gjæringskaret vil CO2 og luften utenfor blande seg, og du sitter ikke igjen med kun CO2 i karet. CO2-teppe-teoriene stemmer visst ikke med hvordan gassene oppfører seg. Så dermed, så lenge du har tatt en kikk ned i bøtta, så vil det ikke trekkes noe betydelig mengde CO2 tilbake inn i væsken.
 
Tenkte jeg for første gang skulle prøve en skikkelig cold crash før jeg flasker, men det har meldt seg noen spørsmål:

1. Jeg benytter et benkekjøleskap. Hvor langt ned klarer jeg å kjøle ølet i et kjøleskap, og hvor langt ned bør jeg for god effekt?
2. Hvor lang tid bør jeg bruke på kjølingen? Slik jeg har forstått det bør man ikke utsette gjæren for alt for mye stress ved å kjøle ned for fort.
3. Når "cold crash temperatur" er nådd, hvor lenge må den stå før flasking?
4. Jeg er avhengig av å flytte gjæringskaret fra kjøleskapet og inn på kjøkkenet på flaskedagen. Vil det virvle opp mye grums og gjøre cold crashen bortkastet, eller vil det ikke gi noe særlig utslag?
5. Jo kaldere ølet gjærer, jo mer C02 tar det opp, og jo mindre karboneringssukker trenger man. Cold crashen gjøres jo etter at gjæringen er ferdig. Skal jeg da ta utgangspunkt i temperaturen i ølet under gjæring når jeg beregner mengde sukker for karbonering, eller bør jeg redusere mengden? Hva er deres erfaring her?

Min mening er at du ikke bør tenke på dette i det hele tatt hvis du flasker på vanlig måte. Co2 forsvinner fantastisk rask ved omstikk og flasking ned i åpen flaske.
 
Min mening er at du ikke bør tenke på dette i det hele tatt hvis du flasker på vanlig måte. Co2 forsvinner fantastisk rask ved omstikk og flasking ned i åpen flaske.
Dette har slått meg den siste tiden faktisk. Vil ikke veldig mye av CO2en vaskes ut i flaskeprosessen, ja? Har tenkt litt pragamatisk, at metoden fungerer slik det er nå, så don't fix it if it ain't broke. Men man undres jo. Hvor mye CO2 blir egentlig med over i flaska.
 
Takk for innspill folkens. Da tror jeg at jeg ramper ned temperaturen til 4 grader over et par dager. Så flasker jeg samme dag, eller dagen derpå, temperaturen er nådd. Hva karbonering angår tror jeg at jeg legger inn gjæringstemperatur, så får jeg heller justere neste gang om det skulle vise seg at ølet blir mer karbonert enn ønskelig :)
 
Tilbake
Topp