Cold crash ute

Hei. Har akkurat brygget min første batch med øl, og dette skal flaskes på tirsdag. Det er en liten batch (8l i karet) IPA med mye tørrhumle. Vil ha minst mulig grums i flaskene, og lurer derfor på om det er en god ide å bære gjæringskaret ut på terassen, og la det stå der over natta før flasking? Temperaturen ute er ca 4 grader på natta og 8-10 grader på dagen. Vil dette hjelpe? eller vil bæringen bare virvle opp mer grums en man tjener på det? Er bare 10 meter det er snakk om.
 
Det er en meget god ide. Du vil få et klarere øl med mindre bunnfall. Hvis du har tid til å la det stå et par dager er det enda bedre.

Men beskytt karet mot direkte sollys, hvis ikke får du fort usmaker.
 
Det er en meget god ide. Du vil få et klarere øl med mindre bunnfall. Hvis du har tid til å la det stå et par dager er det enda bedre.

Men beskytt karet mot direkte sollys, hvis ikke får du fort usmaker.

Flott, da gjør jeg det! Setter det ut mandags kveld, så kan det stå der frem til flasking på onsdag. Setter et håndkle rundt dunken.
 
Gjorde som dere foreslo. Lot det stå på terassen to dager, og stakk om ute. Resultatet ble veldig bra, all humlesuppa lå på bunnen. Gleder meg til karboneringen er ferdig :D
 
Tilbake
Topp