Coleman extreme 52qt og 16kg malt

Nøkleby

Norbrygg-medlem
Noen som har prøvd? Regener med at det blir fullt men usikker på om det blir for fullt. Det vil jo gå med drøye 40 liter vann også.
Er det noen som vet hvor grensen går for denne boksen så er jeg veldig glad for tilbakemelding.

52 qt rommer 49 liter, da er såvidt jeg vet lokket med som du ikke får fylt.
jeg bruker regne 4 ganger maltvekten = 64 liter med 16 kg. da er det litt plass til justering, jeg synes du er langt unna.

Jepp kom brått frem til at jeg må nedskalere oppskriften en tanke her. Blir spennende å se hvor my jeg kan klare uten at det blir klin....

Jeg brygget en stund med en 70Q, og der klarte jeg maks 18 kilo, med 2,2 liter vann pr kg malt.  Jeg vil anta at du kan få plass til ca 13 - kanskje 14 kilo med den vannmengen.  Du kan nok muligens knipe noe på meskevannet, men ikke mye.....

Forøvring har jeg kun positive erfaringer med å bruke litt maltextract for å få enten ønsket OG eller ønsket mengde når utstyret ellers ikke strekker til......Sukker er heller ikke ueffent.

Jeg har en 52 Qt boks. Med 12 kg malt og 30 liter vann får du akkurat lukket igjen lokket.

52 Q :  12-13 kilo eller 0,24 kg/Q
70 Q :    17-18 kilo eller 0,25 kg/Q
100 Q :  27-28 kilo eller 0,27 kg/Q

- kan da vel gå ut fra en kvartkilo per quart?

Tilbake
Topp