Coleman xtreme 100qt i hus - hvor stort brygg kan jeg lage?

Jeg kjenner en som har en haug av varmtvannsberedere liggende, tenkte å hente to stk. En til varming av vann og en som kuttes og brukes som vørterkoker.

Den til oppvarming av vann tenker jeg kan være ca. 70 liter. Hvor stor bør vørterkokeren være? Hvor stort kan et brygg fra et 95 liter (100qt) meskekar maks bli?
 
Kommer du til å bruke gass, eller vil du bruke strøm til oppvarming?

Hvis du går for gass, så ville jeg ha hentet 2 stk vvs beredere en på 300 liter og en på 200liter.

300 literen kapper du av på midten for å lage varmeskjold. Jeg tror jeg villa ha kuttet 200 literen slik at du fikk litt større kokekar en varmtvannstank.

Jeg gjorde det ihvertall sånn, det var heller ikke så mye arbeid. (har lagt ut bilder av mitt oppsett her på forumet)
 
Såpass, bør gjerne ha kokekar på ca. 140 liter inkl. boil off da. Siden endebunnen forsvinner må jeg sikkert finne en 160 liter bereder.

Ramsvatn: stilig oppsett du har, men jeg skal bruke strøm tenkte jeg. Håper å finne et min. 3 kW varmeelement. Det går ca 240 kJ/liter vann fra 10 °C til 70 °C. Med 3 kW varmeelement blir det 80 sek for å varme en liter => 186 min på 140 liter. Hvis jeg skal skylle i en time får jeg bare varmet 45 liter underveis, må da ha klart 140-45=95 liter.
 
Tilbake
Topp