Coopers ipa

Ølbrygg 3/11 2007
En boks Coopers india pale ale 1,7kg ( helles direkte i gjærings dunk uten koking)
1 kg DME light Kok 60min (Protein fri)
1 kg DME amber kok 60 min (Protein fri)
100 gam 6% Challenger bitter kok 60 min
60 Saaz aroma trekkes ca 20-30min
8 gram klar urt kok 15 min
3 gram ingefær malt trekkes ca 20-30min
100 gram Challenger pluss bitterheten i ekstrakten skulle gi en skikkelig bitterbombe regner jeg med. Dette blir "vente ølet" intil 23/12  :skaal2:

:eek:

Jeg vill ikke bli særlig forundret om øllet ditt kommer til å smake bortimot løvetann ekstrakt, når du bruker de mengdene med humle.........

Hadde jeg vært deg, så ville jeg kuttet ut Challangerhumlen helt, eller bare brukt en liten del (max. 30 gram til bitterhumling), og brukt de 60 grammene med Saaz som smaks og aroma humle (30 gram i 15 minutter og 30 gram i 5 minutter)

Jeg liker også veldig godt humlet øl, men .....................  For mye av det gode, er nødvendigvis ikke godt  :neinei:

PS.....  Hva blir bitterheten på den oppskriften du har laget?

Jeg var inn og målte fg som nå var litt over 1010. Jeg tok også en smaks prøve og det var jo selfølgelig en meget sterk bitterhet. Den hadde en ganske frisk smak også. Litt gressaktig. Men jeg tror allikevel at det blir bedre smak etterhvert. Men, jeg må nok innrømme at det er vel mye humle. :D

Etter å ha drukket en liter av ipa'en min ser jeg lysere på tilværelsen. (Ikke misforstå. Det var ikke så sterkt :laugh:) Riktignok er det formye bitterhumle i. Bitterheten sitter litt i gjen i munnen, akkurat som når man spiser fårikål og tygger i stykker et pepperkorn. Bare ikke så mye på langt nær. Ellers er det en frisk smak, kanskje en anelse ettersmak av humle. Jeg er allikevel sikker på at dette ølet blir brukbart. Det at jeg brukte 100 gram Challenger 6% alpha skulle bli 72 IBU etter TMB's calkulator. Hvis ikke jeg misforstår den. Det sier seg selv at det blir en meget stor bitterhet i ølet når det at det ekstra kraftig humlet fra før. Hvor mye IBU har en IPA vanlig hvis?

Normalt ligger IPA mellom 40 og 60 IBU..........

Du får kalle øllet ditt for Dobbel Imperial Indian Pale Ale  :biersmile:      (Det er godt med noe som  :bokser: smaksløkene....... en gang iblandt)

Japp det er godt å gi smaksløkene litt bank av og til :skaal2: :godtoel: Men nå vet jeg at jeg skal være mer sparsommelig med humla :idea:

Du trenger nødvendigvis ikke å være sparsommelig med humlen............        Hvis du vrir humlingen mer over til Smakshumling og Aromahumling, så kan du meget gode resultater Personlig så syntes jeg Saaz og Cascade er ypperlige sorter til det.

Prøv Hallertauer Mittelfrüh en gang som smakshumle til bitter pils. Nydelig!  :biersmile:

Tilbake
Topp